رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف:

مدنی زاده: راهکار کاهش تورم، سیاست‌ پولی و ارزی منعطف است

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اینکه تولید ناخالص داخلی یک کشور ضعیف باشد و سهم دستمزد نسبت به هزینه تولید بالا باشد، دلیل بر این نمی‌شود که تورم بالا برود. برای مثال، مگر ساختار تولید کشور گینه ضعیف‌تر از ایران نیست، پس چرا تورم در این کشور تک رقمی است؟!
20 اسفند 1402
شناسه : 1015
منبع:
رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اینکه تولید ناخالص داخلی یک کشور ضعیف باشد و سهم دستمزد نسبت به هزینه تولید بالا باشد، دلیل بر این نمی‌شود که تورم بالا برود. برای مثال، مگر ساختار تولید کشور گینه ضعیف‌تر از ایران نیست، پس چرا تورم در این کشور تک رقمی است؟!

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف سیاست‌های پولی و ارزی منفعل را عامل تورم دانست.

به گزارش شاخص آنلاین، علی مدنی زاده، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف که به عنوان سخنران در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران حضور یافته بود، گفت : کشورهایی که با تورم‌های ۲ رقمی و ۳ رقمی دست به گریبان بودند، با سیاست‌ پولی و ارزی منعطف، تورم را تک رقمی کردند. در ایران هم راهکار همین است. 

مدنی زاده گفت: اینکه تولید ناخالص داخلی یک کشور ضعیف باشد و سهم دستمزد نسبت به هزینه تولید بالا باشد، دلیل بر این نمی‌شود که تورم بالا برود. برای مثال، مگر ساختار تولید کشور گینه ضعیف‌تر از ایران نیست، پس چرا تورم در این کشور تک رقمی است؟!

او افزود: وقتی سیاست‌های پولی و ارزی منفعل باشند، شوک‌ها منجر به افزایش عرضه پول می‌شوند. اگر سیاست‌های فعالانه‌ای داشته باشیم جلوی نانرازی‌های بانک ها گرفته می شود.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه شریف ترکیه و آمریکا را ۲ نمونه از کشورهایی برشمرد که سیاست‌های منعطف پولی و ارزی را اعمال کردند: ترکیه در دوران ریاست کمال درویش بر بانک مرکزی در سال ۲۰۰۱ با سیاست‌های منعطف تورم را از بالاتر از ۵۰ درصد، ظرف مدت کوتاهی تک رقمی کرد.

مدنی زاده افزود: دهه ۷۰ میلادی به دلیل شوک قیمت نفت که ایران هم در آن سهم داشت، اقتصاد آمریکا وارد رکود تورمی شد اما در بحران اقتصادی 2008 این موضوع تکرار نشد چرا که آمریکا از دهه ۷۰ درس گرفته بود و سیاست‌هایش را منعطف کرده است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.