رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران:

راهی برای کسب درآمد حلال نیست | لزوم تکمیل زنجیره‌های تولید

رئیس مرکزپژوهش‌های اتاق بازارگانی ایران ، قیمت‌گذاری و دست کردن در جیب مالیات دهنده را برای جبران ناترازی‌های دولت مخرب دانست و گفت: راهی برای کسب درآمد حلال نیست.
20 اسفند 1402
شناسه : 1016
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
رئیس مرکزپژوهش‌های اتاق بازارگانی ایران ، قیمت‌گذاری و دست کردن در جیب مالیات دهنده را برای جبران ناترازی‌های دولت مخرب دانست و گفت: راهی برای کسب درآمد حلال نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی ایران، ضعف بنیه تولید را به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد تورم در ایران دانست و بر تکمیل زنجیره‌های تولید تاکید کرد.

به گزارش شاخص آنلاین، محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران که در کنگره علمی بررسی علل، آثار و راهکارهای مهار تورم در اقتصاد ایران سخنرانی می‌کرد، با اشاره به اینکه از ۴ شوک تورمی، ۳ شوک مربوط به ارز بوده است، گفت: شوک‌های ارزی به سرعت منجر به افزایش هزینه‌های تولید می‌شوند.

قاسمی با بیان اینکه  ریشه تورم را از منظر بخش حقیقی اقتصاد نگاه می‌کند افزود: به همین دلیل تاکید خود را بر روی شبکه‌های اقتصادی و مقیاس تولید می‌گذارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق با اشاره به اینکه حلقه‌های پسینی و پیشینی تولید در ایران به یکدیگر متصل نیستند، افزود: زمانی که شبکه اقتصاد ایران را با ترکیه و کره جنوبی مقایسه می‌کنیم به این پی می‌بریم که برخلاف ترکیه و کره، حلقه‌های پسینی و پیشینی ما خلوت هستند. زنجیره‌های تولید در ایران کامل نیستند.

او افزود: منظور این نیست که برای تکمیل این حلقه به دنبال خوکفایی برویم! در این وضعیت سیاست‌های ارزی هم رانت را به سمت جیب واردکننده برده اند. صادر کننده به زحمت می‌تواند کالای خود را صادر کند. حتی صادرکننده برای بازگشت ارزش باید آن را با واردات نهایی کند.

قاسمی مشکل شبکه اقتصاد ایران را مقیاس غیر بهینه برای تولید با علامت دهی غلط توصیف کرد.

او در ادامه به گزارش‌های پایش کسب و کار اتاق ایران اشاره کرد و افزود: این گزارش‌ها نشان می‌دهند که تولیدکنندگان مهمترین مشکل خود را غیر قابل پیش بینی بودن قیمت‌ها می‌دانند. این مقیاس غیر بهنیه، با این وضعیت، دیگر قادر به تحمل شوک‌ها نیست.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق، قیمت‌گذاری و دست کردن در جیب مالیات دهنده را برای جبران ناترازی‌های دولت مخرب دانست و گفت: راهی برای کسب درآمد حلال نیست. بعد برخی اقتصاددان‌ها می‌گویند: رها کنید؛ این بعنی بگذارید مردم له شوند. 

قاسمی به رویکردها در مورد حفظ انسجام اقتصاد انتقاد کرد و افزود: همه دولت‌ها در جهان کوتاه مدت نگر هستند اما پارلمان‌ها به موضوعات به صورت بین نسلی نگاه می‌کنند اما در ایران دولت و مجلس هر دو کوتاه نگر هستند.

او افزود: برای حل مشکل تورم شبکه اقتصاد ایران باید به زنجیره‌های منطقه‌ای و بین المللی متصل شود و در همین حال بیش از حد بر روی اینکه بانک مرکزی عامل تورم است و باید آن را کنترل کند، تمرکز نشود؛ چرا که هرچه بانک مرکزی منضبط باشد، بازهم با یک تماس که پول گندم‌کاران پرداخت نشده و حقوق کارمندان بر زمین مانده، رشته‌ها پنبه می‌شوند.

رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق گفت: نمی‌توان کشورها را با یکدیگر مقایسه کرد و پرسید که چون سطح تولید ناخالص یک کشور پایین‌تر از ایران است، پس چرا تورم آن‌ها تک رقمی است؟ اقتصاد هر کشور پیچیدگی‌های خاصل خود را دارد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.