5 صندوق جدید بازنشستگی تکمیلی در انتظار دریافت مجوز

صندوی های بازنشستگی تکمیلی بسیار سودآورند

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس : 4 یا 5 صندوق بازنشستگی تکمیلی دیگر درخواست داده‌اند و در نوبت صدور موافقت اصولی قرار دارند.
01 آبان 1402
شناسه : 111
منبع:
زمان مطالعه: 4.5 دقیقه
رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس :  4 یا 5 صندوق بازنشستگی تکمیلی دیگر درخواست داده‌اند و در نوبت صدور موافقت اصولی قرار دارند.
رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس گفت:تاکنون برای 3 صندوق سرمایه‌گذاری کارکنان، موافقت اصولی صادر کرده‌ایم و 4 یا 5 صندوق دیگر درخواست داده‌اند و در نوبت صدور موافقت اصولی قرار دارند که بنا به دلایلی نمی‌توانم از آنها نام ببرم.

 علی‌اکبر ایرانشاهی،درگفت و گو با شاخص‌آنلاین درباره عملکرد صندوق های بازنشستگی تکمیلی دردنیاگفت:صندوق‌های بازنشستگی توانسته‌اند بالاترین بازده را در بازارهای مالی دنیا کسب کنند و صندوق‌هایی که در یکی دو دهه اخیر تاسیس شده‌اند بازده 400 تا 500 برابری را ثبت کرده‌اند که هیچ بازاری چنین عملکردی نداشته است.

او از نهادهای مالی خواست تا از این ابزار در بازار سرمایه کنند و گفت: بعداز وضع مقررات صندوق‌های تکمیلی، نهادهای مالی می‌توانند با مدیران صندوق‌ها وارد مذاکره شوند و آنها را برای تشکیل صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی ترغیب کنند. البته برخی از نهادهای مالی در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند و در حال مذاکره و رایزنی با مدیران شرکت‌ها هستند.

 تغییر نگاه در بازار سرمایه

او با بیان اینکه صندوق‌های بازنشستگی از جمله بزرگ ترین نهادهای مالی در دنیا هستند گفت: بزرگ‌ترین چالش بازار سرمایه در حال حاضر، نگاه سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت است و تشکیل صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی می‌تواند در این بخش کمک بزرگی به بازار سرمایه بکند و افق سرمایه‌گذاری‌ها را از کوتاه‌مدت به بلندمدت تغییر دهد.با مدلی که برای این صندوق ها طراحی شده‌ دارای مزایای زیادی هستند و منابع پایدار را وارد بازارهای مالی می‌کنند.

ایرانشاهی افزود: رویکرد سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار سرمایه باید از طریق این صندوق‌ها ترویج شود. بنابراین نهادهای مالی می‌توانند با تشریح برنامه‌ها و اهداف صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و عملکرد و بازده مناسب آنها برای مدیران شرکت‌ها و کارکنان‌شان، تاثیر مثبتی در تغییر نوع سرمایه‌گذاری و نگاه سرمایه‌گذاران بگذارند و از انتقال سرمایه‌های‌شان به این سهم و آن سهم جلوگیری کنند.

مشکلات صندوق های بازنشستگی فعلی

ایرانشاهی با اشاره به وضعیت نامناسب صندوق‌های بازنسشتگی فعلی در کشور، تصریح کرد: به دلیل تغییر ترکیب جمعیتی کشور، صندوق‌های بازنشستگی با کاهش واریزی‌ها و افزایش پرداختی‌های دوره‌ای مواجه هستند، همچنین دخالت‌ها و اداره دولتی، نگاه‌ سیاسی و نبود نظارت‌های جدی و دقیق بر عملکردشان، فعالیت و سودآوری این صندوق‌ها را با چالش جدی مواجه کرده است.

او ادامه داد: مهم‌ترین مزیت صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی که می‌تواند کارایی و بازده آنها را تضمین کند، شفافیت و نظارت مستقیم سازمان بورس بر عملکردشان است. محاسبه ارزش خالص دارایی (NAV) و پرتفو روزانه، انتشار عملکرد ماهانه و سالانه از دیگر مزایای این صندوق‌هاست که شفافیت زیادی را برای سهامداران ایجاد می‌کنند و کارکنان می‌توانند به صورت روزانه از عملکرد صندوق‌ها اطلاع یابند.

تعداد  صندوق های آتیه کارکنان محرمانه است!

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که چه تعداد صندوق ذخیره یا آتیه کارکنان در کشور وجود دارد، گفت: از آنجایی که این اطلاعات محرمانه است و ما به آنها دسترسی نداریم، بنابراین نمی‌توانم در این زمینه اظهار نظر کنم.

او افزود: اگر هم آمار رسمی یا غیر رسمی در این زمینه وجود داشته باشد  ما اطلاعی از آن نداریم و فقط به بررسی‌های موردی مانند سرمایه‌گذاری کارکنان برخی شرکت‌های بورس که خودمان انجام می‌دهیم و افشای اطلاعات و صورت‌های مالی شرکت‌های زیرمجموعه آنها اکتفا می‌کنیم.

 مزایای صندوق های بازنشستگی تکمیلی

رییس مرکز نظارت بر صندوق‌های سرمایه‌گذاری سازمان بورس صندوق‌های بازنسشتگی تکمیلی را دارای ساختاری چابک، منعطف، تنوع‌پذیر و شفاف دانست که بالاترین میزان سود محقق‌شده را در میان سهامداران‌شان توزیع می‌کنند و گفت : صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی پس از مطالعه و بررسی مدل‌های مختلف آن در دنیا، طراحی و بومی‌سازی و به عنوان ابزار جدیدی برای بازار سرمایه ایجاد شده است. مقررات تدوین شده در این صندوق‌ها هم منافع سرمایه‌گذاران و کارکنان و هم منافع شرکت‌ها و حتی دولت و حاکمیت را تامین خواهد کرد.

او افزود: تنوع پرتفوی و تغییرپذیری سرمایه‌گذاری این صندوق‌ها مطابق شرایط بازار سرمایه، تاثیر ریسک‌های غیر سیستماتیک بر این صندوق‌ها را کاهش می‌دهد. با توجه به این‌که صندوق‌های تکمیلی می‌توانند در بازارهای گواهی سپرده سکه و شمش طلا و بازارهای موازی نیز ورود کنند و منتفع شوند، یا پس از توسعه بازار املاک و مستغلات در بورس وارد این بازار شوند و سودآور باشند، بنابراین از تنوع و انعطاف‌پذیری بالایی در سرمایه‌گذاری برخوردارند.

ایرانشاهی، تصریح کرد: ما تلاش کرده‌ایم با استفاده از تجربیات چنین صندوق‌هایی در خارج و داخل، مدل خوبی از صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی را با کمترین معایب و بیش‌ترین مزایا طراحی و اجرا کنیم. اگر این صندوق‌ها به خوبی برای کارکنان و مدیران شرکت‌ها تشریح و معرفی شود و آنها نیز این مدل سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها را جدی بگیرند، می‌توان اذعان کرد که در آینده بازنشستگان توانمندتری خواهیم داشت که از نیاز مالی به مستمری‌های ماهانه صندوق‌های بازنشستگی مستغنا باشند.

به گفته او، این صندوق‌ها برای دولت و حاکمیت هم کارایی دارد و آنها را با کاهش هزینه‌ها در بخش پرداخت مستمری‌ها مواجه خواهد کرد. همچنین برای کارفرمایان نیز نگه‌داشت نیرو و افزایش انگیزه کارکنان را به همراه دارد.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.