هزینه های چت جی پی تی سر به فلک گذاشت | زیان 5 میلیارد دلاری اوپن ای آی

شرکت اوپن ای آی OpenAI به‌دلیل هزینه بسیار زیادی که اجرای محصولات هوش مصنوعی ChatGPT نیاز دارند، ممکن است در سال جاری تا 5 میلیارد دلار ضرر کند.
06 مرداد 1403
شناسه : 1699
منبع:
زمان مطالعه: 1 دقیقه
شرکت اوپن ای آی  OpenAI به‌دلیل هزینه بسیار زیادی که اجرای محصولات هوش مصنوعی ChatGPT نیاز دارند، ممکن است در سال جاری تا 5 میلیارد دلار ضرر کند.

نشریه اینفورمیشن در گزارش جدیدی هزینه‌های OpenAI برای سال جاری را تخمین زده که از رقبای آن بسیار بیشتر است.

شرکت اوپن ای آی  OpenAI به‌دلیل هزینه بسیار زیادی که اجرای محصولات هوش مصنوعی ChatGPT نیاز دارند، ممکن است در سال جاری تا 5 میلیارد دلار ضرر کند.

براساس تحلیلی که توسط اینفورمیشن انجام شده است، OpenAI که تا ماه فوریه ارزش آن به 80 میلیارد دلار رسیده بود، در سال جاری میلادی حدود 7 میلیارد دلار برای آموزش و راه‌اندازی چت‌بات محبوب ChatGPT هزینه می‌کند. نزدیک به 4 میلیارد دلار از این مبلغ صرف سرورهای مایکروسافت می‌شود که برای نگهداری ChatGPT و مدل‌های زبانی دیگر مورد نیاز است.

3 میلیارد دلار دیگر نیز صرف هزینه‌های مربوط به آموزش مدل‌های هوش مصنوعی با داده‌های جدید می‌شود. هزینه مربوط به قراردادهای OpenAI با ناشران برای استفاده از محتوای آن‌ها ازجمله این پرداختی‌هاست.

علاوه‌براین، طبق گزارش اینفورمیشن، OpenAI سالانه 1.5 میلیارد دلار به حدود 1500 کارمند خود پرداخت می‌کند.

نکته‌قابل‌ذکر اینکه هزینه‌های ادعاشده برای OpenAI طبق این گزارش، بسیار بیشتر از رقبای آن است. به‌عنوان مثال، آنتروپیک تحت حمایت آمازون انتظار دارد که نرخ سوخت سرمایه‌اش برای سال 2024 به 2.7 میلیارد دلار برسد.

بیشتر بخوانید

ایده انقلابی سم آلتمن برای پرداخت حقوق پایه همگانی به مردم | با استفاده ازهوش مصنوعی

 

باوجوداین می‌توان گفت که OpenAI شاید ظرف 12 ماه آینده برای تقویت وضعیت مالی خود مجبور شود تا سرمایه‌های جدیدی دریافت کند. این شرکت درحال‌حاضر هفت دور تأمین مالی را پشت‌سرگذاشته که با آن‌ها بیش از 11 میلیارد دلار جمع‌آوری کرده است.

اینفورمیشن می‌گوید که تخمین‌های خود را براساس داده‌های فاش‌نشده قبلی و مصاحبه با «افراد آشنا با کسب‌و‌کار» ارائه کرده است. اگر این تجزیه‌و‌تحلیل درست باشد، می‌تواند در مورد توانایی OpenAI برای دستیابی به سودآوری در آینده نزدیک سؤالاتی را ایجاد کند.

OpenAI که همچنین یکی از رقبای جدی گوگل محسوب می‌شود، موتور جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی خود با نام SearchGPT را چند روز پیش معرفی کرده بود.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.