هزینه‌های اقتصادی جنگ ایران و اسراییل

حداقل ۲ میلیارد دلار؛ هزینه دفع حمله ایران | نتانیاهو در چه فکری است؟

چنانچه پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه به شدت گذشته باشد، می‌توان انتظار داشت اسراییل حداقل ۱ تا ۲ میلیارد دلار برای دفاع هزینه کند.
17 مرداد 1403
شناسه : 1766
منبع:
زمان مطالعه: 1 دقیقه
بر اساس این اخبار، نتانیاهو خواستار حمایت قوی آمریکا از اسراییل برای یک جنگ ویران‌گر با ایران شده است. به گفته نتانیاهو، در اننهای این جنگ، ایران و متحدانش وادار به پذیرش صلح می‌شوند؛ در ضمن شرکت‌های آمریکایی می‌توانند خرابی‌های منطقه را ترمیم کنند و سود ببرند.
چنانچه پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه به شدت گذشته باشد، می‌توان انتظار داشت اسراییل حداقل ۱ تا ۲ میلیارد دلار برای دفاع هزینه کند.

تنش‌های مداوم میان دولت ها، احتمال وقوع جنگ برای بهره برداری از آثار آن را بالا می‌برد. بهره بردن از مواهب اقتصادی جنگ هم، جزئی از همین بهره برداری است. اما هر جنگی هزینه‌های کمرشکن مختص به خود را دارد؛ از جمله جنگ احتمالی ایران و اسراییل.

به گزارش شاخص آنلاین، جنگ همیشه برای کشورها حامل هزینه‌های سنگینی است. البته جنگ‌ها با هدف دسترسی به منابع، تقویت بازدارندگی در بلند مدت و برهم زدن همگرایی‌ها و ایجاد نظم‌های جدید کلید می‌خوردند. در نتیجه جنگ‌ها بخشی از یک مناقشه بزرگ‌تر هستند.

بر همین اساس، جنگ‌ها با وجود ایجاد خسارت و از دست رفتن جان‌های بسیار، فرصت‌های اقتصادی تازه‌ای را برای کشورهای برنده یا کشورهایی که پیام بازدارندگی خود را رسانده اند، ایجاد می‌کنند.

تقویت احتمال جنگ ایران و اسراییل که پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران کلید خورد هم اتفاقی از همین جنس است. با این وجود هر دولتی که عامدانه یا از روی اشتباه محاسباتی وارد جنگ می‌شود، باید بتواند که در کوتاه مدت هزینه‌های آن را تامین کند؛ هرچند جنگ‌ها انتظاراتی را در میان فرماندهان قوای نظامی و افکار عمومی ایجاد می‌کنند.

برداشت اقتصادی از جنگ

انتظاراتی از این دست که شاید ورود به جنگ دست خودمان نبود اما می‌توانیم پایانش را رقم بزنیم، برای بهره مندی از آثار سیاسی-اقتصادی جنگ در اذهان جرقه می‌خوردند.جنگ ایران و اسراییل هم می‌تواند انتظارتی از این دست را ایجاد کند؛ به گونه‌ای که این دو هزینه‌های آن را بپردازند تا بعد بتوانند از فرصت‌های اقتصادی آن استفاده است.

پس از سفر اوایل مرداد بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل به آمریکا، برخی منابع آمریکایی اخباری را پیرامون آنچه در پس ذهن نتانیاهو می‌گذرد، منتشر کردند. بر اساس این اخبار، نتانیاهو خواستار حمایت قوی آمریکا از اسراییل برای یک جنگ ویران‌گر با ایران شده است. به گفته نتانیاهو، در اننهای این جنگ، ایران و متحدانش وادار به پذیرش صلح می‌شوند؛ در ضمن شرکت‌های آمریکایی می‌توانند خرابی‌های منطقه را ترمیم کنند و سود ببرند.

بیشتر بخوانید 

آیا اقتصاد اسرائیل توان جنگ با ایران را دارد

انتظار واکنش مدیریت شده به ترور اسماعیل هنیه | آتش نتانیاهو به روی پزشکیان و هریس

آینده خاورمیانه چه خواهد شد

هزینه‌های جنگ برای ایران و اسراییل

اما تنش‌های میان ایران و اسراییل برای هر دو دارای هزینه است. پس از روز ۲۶ فروردین که ایران در پاسخ به تحریک اسراییل در واقعه حمله به کنسولگری ایران در دمشق، آتش گشود، روزنامه هندی ایندین اکسپرس گزارشی را منتشر کرد. بر پایه این گزارش، حمله ایران برایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار هزینه برداشته است.

در مقابل اسراییل هم زیر فشار عملیات ترکیبی ایران در ۲۶ فروردین، با افزایش هزینه‌های دفاعی مواجه شد. منابع اسراییلی هزینه دفع حملات ایران را برای دولت نتانیاهو ۱.۵ میلیارد دلار اعلام کردند.

جدا از این مورد، بانک مرکزی اسراییل برآورد کرده است که از ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۵ تنش‌های مداوم به واسطه هزینه‌های جنگ و کاهش درآمدها، ۶۷ میلیارد دلار خسارت وارد می‌کند. در واقع ۱.۵ میلیارد دلاری که اسراییل در ۲۶ فرودین هزینه کرده است، تنها حدود یک شصت و هفتم هزینه‌هایی است که از بابت تنش‌ها به اسراییل برخورد می‌کنند.

در چنین فضایی، چنانچه پاسخ ایران به ترور اسماعیل هنیه به شدت گذشته باشد، می‌توان انتظار داشت که اسراییل حداقل  ۲ میلیارد دلار برای دفاع هزینه کند. چنانچه این حمله ترکیبی تر، پیچیده‌تر و در چند روز انجام شود، بیش از ۲ میلیارد دلار برای اقتصاد اسرائیل هزینه برمی دارد. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.