باریستا و بارتندر؛ مشاغلی با حاشیه سود بالا | درآمد صنعت نوشیدنی چین بیشتر از نفت ایران

بارتندرها حاشیه سود خود را تا ۳ برابر باریستاکاران اعلام می‌کنند؛ به ویژه که محصولات بار سرد، مانند شیک، ماکتیل، اسموتی و فراپه مشتریان ویژه‌ای را دارند. در مقابل، دست باریستکار برای قیمت‌گذاری نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو، چندان باز نیست.
29 مرداد 1403
شناسه : 1832
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تولید نوشیدنی‌های پست مدرن با ارائه بصری جذاب، که بر پایه عرقی جات، تخم شربتی و… هستند هم مهارت‌های ویژه را می‌طلبد که دست کافه دار را برای قیمت‌گذاری باز می‌گذارد؛ چرا که ارزش محصول را بالا می‌برد
بارتندرها حاشیه سود خود را تا ۳ برابر باریستاکاران اعلام می‌کنند؛ به ویژه که محصولات بار سرد، مانند شیک، ماکتیل، اسموتی و فراپه مشتریان ویژه‌ای را دارند. در مقابل، دست باریستکار برای قیمت‌گذاری نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو، چندان باز نیست.

مشاغل باریستا و بارتندر این روزها با استقبال گسترده مهارت جویان روبه رو شده اند. درآمد بالا و برخورداری از یک مهارت مورد قبول در سطح جهان، از دلایل استقبال از این مشاغل پول ساز هستند.

به گزارش شاخص آنلاین، شاید هنوز با مشاغلِ بر پایه نوشیدنی‌های سرد و گرم آشنا نباشید، اما خوب است که بدانید، صنعت نوشیدنی‌های سرد و گرم که در کافه‌ها و بارها سرو می‌شوند، یکی از رشدیابنده ترین‌ها در جهان است. مصرف نوشیدنی‌های گرم در خانه درآمد ۲۴۲.۴۰ میلیارد دلاری را در سال ۲۰۲۴ برای فروشندگان رقم زده است.

در زمینه بار گرم هم کافه و بارها به درآمد ۵۱۳.۹۰ میلیارد دلاری دست یافته اند. در مجموع ۷۵۶.۲۰ میلیارد دلار درآمد، در دو بخش خانگی و بیرون خانه حاصل شده است. 
در این زمینه، بیشترین درآمد با ۵۱ میلیارد دلار، نصیب چینی ها، شده است. اهمیت بازار فروش نوشیدنی‌های سرد و گرم، در چین را می‌توان اینگونه ملموس‌تر کرد: کل درآمد صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۲ به ۳۶ میلیارد دلار می‌رسد.

در واقع نوشیدنی، صنعتی است که هرکس می‌تواند با خلاقیت از آن درآمد داشته باشد. شرکت در دوره‌های بار گرم (باریستا) و بار سرد (بارتندری) یکی از روش‌هایی است که می‌توان از آن برای درآمدزایی استفاده کرد. در ایران، یکی از مشکلات برجسته در این بخش، تورم است اما اگر باریستاکار و بارتندر، به معنای واقعی هنرمند باشند، می‌توانند بر روی نوشیدنی خود ارزش اضافه ایجاد کنند و آن را با قیمت بالاتری بفروشند.

داده‌های مرکز آمار، نشان می‌دهد که تورم مصرف خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در خارج از خانه به ۳۷.۵ درصد می‌رسد. در داخل خانه هم تورم نوشیدنی‌های غیرالکلی به ۴۰.۶ درصد می‌رسد. در این شرایط، چنانچه، یک باریستاکار یا بارتندر حرفه ‌ای باشید، می‌توانید نوشیدنی‌های مبتکرانه‌ای بسازید و حاشیه سود خود را افزایش دهید. این همان بازاری است که با وجود تورم بالای خرید ملزومات، می‌توان از آن درآمد خوبی را استخراج کرد.

بیشتر بخوانید 

رشد قیمت قهوه کام مشتریان را تلخ کرد | بهایی گزاف برای تهیه قهوه در خانه

هزینه راه اندازی کافه

راه اندازی یک کافه کوچک (۳۰ تا ۶۰ متری) در اماکن تجاری نسبتا خوب تهران با ۱ تا ۲ میلیارد تومان ودیعه و ۳۰ تا ۸۰ میلیون تومان اجاره بها، ممکن است. در کل، حداقل هزینه راه اندازی یک کافه ۴۰۰ میلیون تومان است که باید ۲ میلیون تومان هزینه دریافت مجور، حداقل ۲۰۰ میلیون تومان هزینه دکور، حداقل ۱۰ میلیون تومان هزینه طراحی منو، حداقل ۶۰۰ میلیون تومان خرید لوازم، حداقل ۲۰ میلیون تومان خرید مواد اولیه را هم بهَ آن اضافه کرد؛ البته بدون در نظر گرفتن تبلیغات و استخدام نیرو.

در مجموعه می‌توان با ۱ تا ۲ میلیارد هزینه اولیه برای راه اندازی کار، و اختصاص ۵۰ تا ۲۰۰ میلیون برای هزینه‌های جاری یک مکان برای درآمدزایی دست و پا کرد. افرادی که توان صرف این هزینه را ندارند، می‌توانند به عنوان نیروی ماهر بار گرم یا بار سرد، درآمدی بالاتر از دستمزدهای مرسوم داشته باشند. یک نیروی ماهر بار گرم، ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان به ازای ۸ ساعت کار دریافت می‌کند.

اما اگر فرد یا گروهی بتواند مکان تجاری خود را راه اندازی کنند، قدرت قیمت‌گذاری را بر اساس میکسولوژی‌های متفاوت و گارنیش (تزیینات) به دست می‌آوردند. برخی گارنیش‌ها طعم نوشیدنی را تغییر می‌دهند و مزه‌های متفاوتی را ایجاد می‌کنند؛ مانند ترکیب ترشی و شیرینی.

چنانچه محصولات جدید، با تبلیغات و ایجاد محیطی متفاوت و آرامش بخش در کافه و بار همراه شود، می‌تواند حاشیه سود را به گونه شگفت آوری افزایش دهد. البته نباید فراموش کرد که بار سرد، به دلیل خلاقیت بیشتری که می‌طلبد، حاشیه سود بالاتری را به همراه دارد.

درآمد بارتندری

بارتندرها حاشیه سود خود را تا ۳ برابر باریستاکاران اعلام می‌کنند؛ به ویژه که محصولات بار سرد، مانند شیک، ماکتیل، اسموتی و فراپه مشتریان ویژه‌ای را دارند. در مقابل، دست باریستکار برای قیمت‌گذاری نوشیدنی‌های بر پایه اسپرسو، چندان باز نیست. هرچه بارتندرها روش‌های بیشتری برای شیک، اسموتی ماکتیل و فراپه به اجرا بگذارند، درآمدشان بیشتر می‌شود.

تولید نوشیدنی‌های پست مدرن با ارائه بصری جذاب، که بر پایه عرقی جات، تخم شربتی و… هستند هم مهارت‌های ویژه را می‌طلبد که دست کافه دار را برای قیمت‌گذاری باز می‌گذارد؛ چرا که ارزش محصول را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید

درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیون تومانی در یوتیوب | تخم طلای گوگل برای تولیدکنندگان محتوا

امکان دیگری که درآمد بارتندر را نسبت به باریستاکار افزایش می‌دهد، «فلیر زدن» است. فلیر، هنری است که در آن بارتندر لوازم بار سرد را در هوا و بر روی دست خود می‌رقصاند و مشتریان را تا زمان آماده شدن نوشیدنی سرگرم می‌کند. حتی اگر قصد راه اندازی کافه و بار سرد را نداشته باشید، می‌توانید با مهارت آموزی، برای خود از طریق ارائه آموزش در یوتیوب درآمد دلاری داشته باشید. درآمد از طریق یوتبوب می‌تواند به ۱۰۰۰ دلار در ماه و حتی بیشتر هم برسد.

مهارت‌های بار سرد و گرم در کشورهای دیگر هم کار ساز هستند و به کار می‌آیند. در نتیجه هر مهاجری می‌تواند با آن به درآمد برسد. برای نمونه در آمریکا، بارتندرها و باریستاکاران بین ۱۸ تا ۲۳ دلار در هر ساعت، درآمد دارند. این دستمزد در کالیفرنیا به ۲۳ دلار در هر ساعت، ۴ هزار دلار در ماه و ۴۹ هزار دلار در سال می‌رسد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.