پیش بینی قیمت نفت در سال 2024 | احتمال رشد تا 100 دلار صفر است

احتمال رشد قیمت نفت تا 100 دلار در سال 2024 میلادی تقریبا صفر است.این کاهش قیمت می تواند اقتصاد کشور های نفت خیز از جمله ایران را که بودجه آنها به درآمد های نفتی وابسته است تحت تاثیر قرار دهد.
04 دی 1402
شناسه : 511
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
احتمال رشد قیمت نفت تا 100 دلار در سال 2024 میلادی تقریبا صفر است.این کاهش قیمت می تواند اقتصاد کشور های نفت خیز از جمله ایران را که  بودجه آنها به درآمد های نفتی وابسته است تحت تاثیر قرار دهد.

بررسی نهاد های بین المللی نشان می دهد با وجود آنکه تقاضای نفت در سال آینده میلادی رشد خواهد کرد اما احتمال رشد قیمت نفت تا 100 دلار وجود ندارد.این کاهش قیمت می تواند اقتصاد کشور های نفت خیز از جمله ایران را که  بودجه آنها به درآمد های نفتی وابسته است تحت تاثیر قرار دهد.

انتظار می‌رود به دلیل کندی فعالیت اقتصادی و افزایش تولید آمریکا که اخیرا به ۱۳.۲۴ میلیون بشکه در روز صعود کرده است، عرضه فراوانی در سال میلادی آینده مشاهده شود. بعلاوه، برزیل، گویان، نروژ و کانادا، بازارها را از نفت لبریز نگه می‌دارند. وضعیت مذکور، به این سوال جواب می‌دهد که آیا قیمت نفت در سال ۲۰۲۴، به ۱۰۰ دلار می‌رسد. بدون واقعه ژئوپلیتیکی، چنین احتمالی تقریبا صفر است.

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، پیش بینی کرده است که تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۴ رشد خواهد کرد و مصرف نفت جهان به میزان ۱.۱ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند و عرضه تولیدکنندگان غیراوپک، ۱.۲ میلیون بشکه در روز به عرضه جهانی خواهد کرد. دورنمای اوپک اندکی متفاوت از گزارش آژانس بین‌المللی انرژی بوده و این گروه رشد تقاضا را ۲.۲۵ میلیون بشکه در روز پیش بینی کرده است.

از نظر قیمت، تحلیل فنی نشان می‌دهد که در صورت وقوع رکود جهانی، به نظر می‌رسد حمایت قابل ملاحظه‌ای در سطح ۶۵ دلار برای وست تگزاس اینترمدیت و اواسط کانال ۶۰ دلار برای نفت برنت وجود دارد. بانک آمریکایی گلدمن ساکس با اشاره به کندی رشد اقتصاد جهانی، پیش بینی خود از قیمت هر بشکه نفت برنت را به ۸۰ تا ۸۱ دلار بازبینی کرده است.

این پیش بینی با نظر آژانس بین‌المللی انرژی همگرایی دارد که میانگین قیمت نفت برنت در سال میلادی آینده را ۸۲ دلار و۵۷ سنت پیش بینی کرده است. بانک بارکلیز همچنان قیمت بالاتری را برای نفت متصور است و میانگین قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ را ۹۳ دلار تخمین زده است در حالی که آژانس «اس اند پی گلوبال»، بر این باور است که نفت ۸۵ دلار، مناسب‌تر است.

مهمترین روندی که برای درک بهتر قیمت نفت در سال ۲۰۲۴، باید دنبال شود، وضعیت اقتصاد جهانی است زیرا تقاضا برای نفت با فعالیت اقتصادی مترادف است.

هنگامی که اوپک پلاس تولید نفت خود را کاهش داد، به دلیل وجود نفت بیشتر در بازارها نبود بلکه به دلیل آن بود که این گروه، کندی رشد اقتصاد جهانی را پیش بینی می‌کرد.

با ورود به سال ۲۰۲۴، شاخص‌های اقتصادی جهانی چندان قوی به نظر نمی‌رسند و با وجود پیش بینی فرود نرم اقتصاد، احتمال رکود همچنان بالاست. در نتیجه، قیمت نفت در سال ۲۰۲۴ پتانسیل بیشتری برای نزول دارد تا صعود.

این نزول قیمت نفت اقتصاد کشور های نفت خیز از جمله ایران را نیز تحت تاثیر قرار خواهد دارد. چرا که بودجه بسیاری از این کشور ها وابستگی زیادی به درآمد های نفتی دارد. هرچه بودجه کشور های نفت خیز بیشتر از محل درآمد های نفتی تامین شود آن کشور بیشتر از محل کاهش قیمت نفت متضرر خواهد شد.

تاثیر قیمت نفت بر مصرف کنندگان

نفت خام، مهمترین کالای استراتژیکی در جهان است. بیش از ۴۰۰۰ محصول نفتی وجود دارد و قیمت آنها، تقریبا بر همه بخش‌های اقتصاد و جنبه‌های زندگی افراد تاثیر می‌گذارد.

رشد قیمت نفت به هزینه‌های بالاتر برای حمل و نقل منتهی می‌شود و در نتیجه، قیمت کالاها را افزایش می‌دهد. بعلاوه، افزایش قیمت نفت با بالا بردن هزینه‌های انرژی، باعث افزایش نرخ تورم شده و قدرت خرید مصرف کننده را کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش یورونیوز، با وجود موانعی که در سال ۲۰۲۴ وجود دارد، مصرف کنندگان ممکن است بتوانند نفس راحتی بکشند زیرا به دلیل کندی اقتصاد، قیمت نفت نسبت به سال ۲۰۲۳، در بازه مشخصی می‌ماند یا روند نزولی پیدا می‌کند.

موضوعات :
ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.