وزیر اقتصاد مدعی شد: تورم آذر ماه به دلیل رشد قیمت چند قلم کالای خوراکی بود

وزیر اقتصادگفت: در آذر ماه شاهد بودیم که نرخ تورم ۷ دهم درصد افزایش یافت که ناشی از مشکلات سمت هزینه‌ای چند قلم کالای خاص از جمله خوراکی‌ها بود.
12 دی 1402
شناسه : 558
منبع:
زمان مطالعه: 2 دقیقه
وزیر اقتصادگفت: در آذر ماه شاهد بودیم که نرخ تورم ۷ دهم درصد افزایش یافت که ناشی از مشکلات سمت هزینه‌ای چند قلم کالای خاص از جمله خوراکی‌ها بود.

در شرایطی که در سبد تورم بیش از 350 نوع کالا با ضرایب وزنی متفاومت محاسبه می شود وزیر اقتصاد مدعی شد علت رشد محسوس تورم در آذر ماه رشد قیمت چند قلم کالای خوراکی بوده است که منجر به رشد تورم ماهانه شده است. طبق آخرین گزارش مرکز آمار تورم آذر ماه به 0.7 درصد افزایش به 2.9 درصد رسیده است.

به گزارش شاخص آنلاین، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد در جریان یک نشست خبری گفت:  نرخ تورم آذر ماه ۷ دهم درصد افزایش یافت که ناشی از مشکلات سمت هزینه‌ای چند قلم کالای خاص از جمله خوراکی‌ها بود؛ به عنوان نمونه در هزینه‌های تولید گوشت قرمز اختلال ایجاد شده بود که در نهایت موجب شد تورم خوراکی‌ها به ۴.۱ درصد برسد.

خاندوزی تصریح کرد: برای رفع این مشکل وزارت جهاد کشاورزی سعی کرده با انجام واردات، کسری بازار را مرتفع کند. بر همین اساس نیز ماهانه ۶ هزار تن گوشت گرم و ۸ هزار تن گوشت منجمد برای تأمین بازار گوشت قرمز وارد کشور می‌شود. با این واردات اختلال موضعی بازار گوشت هم حل می‌شود تا دیگر شاهد اثرگذاری منفی این شاخص بر تورم نباشیم. 

وی به تخصیص روند پروژه‌های عمرانی اشاره کرد و گفت: طبق گزارش خزانه داری تا پایان آذر ماه حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی تخصیص یافته که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵۵ درصد افزایش یافته است.

خاندوزی افزود: در حد فاصل آبان و آذر ماه بخش زیادی از عقب افتادگی نیمه نخست سال جبران شد به گونه‌ای که ۷۸ همت در همین دو ماه اعتبارات عمرانی کشور پرداخت شده است.

وزیر اقتصاد در بخشی دیگر، گفت: : هدف گذاری ستاد اقتصادی دولت در سال جاری متمرکز بر انضباط بخشی از جمله ایجاد ثبات در اقتصاد کلان و ایجاد انضباط در بخش مالیه دولت مثل کاهش کسری بودجه و کم کردن قدرت موتورهای ایجاد تورم در ایران است که طی چند سال گذشته تبدیل به اولویت جدی اقتصاد ایران شده است.

وی در مورد زمان اعلام قیمت خرید تضمینی گندم با بیان اینکه در موعد قانونی باید قیمت اعلام شود، گفت: بر اساس قانون از سال گذشته این قیمت از سوی شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی اعلام می‌شود. 

سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: رایزنی‌های نهایی برای اینکه قیمت به جمع‌بندی نهایی برسد در حال انجام بوده و تا پایان هفته آینده نرخ خرید تضمینی گندم اعلام می‌شود.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.