تعطیلی واحدهای معدنی به دلیل نحوه قیمت گذاری شمش | ۸۰ درصد زیان در صورت های مالی

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، گفت: قیمت پایه ماده معدنی که در بورس عرضه می‌شود به دلیل مصرف بالا و رقابت واحدها دائما افزایش می‌یابد در حالی که قیمت شمش ثابت نگه داشته می‌شود.
13 دی 1402
شناسه : 561
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، گفت: قیمت پایه ماده معدنی که در بورس عرضه می‌شود به دلیل مصرف بالا و رقابت واحدها دائما افزایش می‌یابد در حالی که قیمت شمش ثابت نگه داشته می‌شود.

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، از قیمت گذاری شمش سرب و روی در بورس کالا انتقاد کرد و آن را به زیان تولیدکنندگان دانست. 

سیروس میانجی دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، گفت: قیمت پایه ماده معدنی که در بورس عرضه می‌شود به دلیل مصرف بالا و رقابت واحدها دائما افزایش می‌یابد در حالی که قیمت شمش ثابت نگه داشته می‌شود و همین موضوع چالش اساسی ایجاد کرده است. به عنوان نمونه شهریور ماه قیمت هر کیلو خاک ۱۳۰ هزار تومان و قیمت فروش شمش ۱۰۰ تومان بوده است که همین امر موجب ضرر به واحدهای صنعتی و تعطیلی ۸ واحد تولیدی از شهریور ماه شده است.

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در پاسخ به اینکه استدلال افرادی که این رقم‌گذاری را کرده‌اند چیست گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمپاسکو) بهره بردار معدن انگوران، دولتی است، قیمت پایه با انجمن توافق شده، ولی با توجه به اینکه نیاز، بیشتر از عرضه است، رقابتی می‌شود و بدلیل اینکه تولید واحدهای خیلی بزرگ زیاد است می‌توانند قیمت‌های بالاتری را خرید کنند، بدین صورت که عرضه این هفته ملاکی می‌شود برای هفته بعد، این روش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است و بورس کالا هم پذیرفته است.

میانجی با بیان اینکه بارها به متولیان امر گفته‌ایم که با ۲ روش و قانون نمی‌شود با صنعت سرب و روی برخورد کرد؛ افزود: بایستی برای عرضه شمش روی نیز آخرین قیمت کشف شده را در نظر بگیرید و یا قیمت شمش روی را محاسبه و آن را به عنوان قیمت پایه قرار دهید، در حالی که وعده حل این چالش را داده اند، اما تقریبا از تیر ماه تا الان با بورس کالا، وزارت صمت و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمپاسکو) جلسات متعدد داشتیم و مطرح کرده‌ایم که این ۱۳۰ هزار تومان فقط قیمت تمام شده ماده معدنی است و راهکاری برای جلوگیری از ضرر تولید کنندگان ارائه دهید، اما تا به امروز موفق به اصلاح قیمت پایه نشده‌ایم و این یک چالش اساسی در صنعت سرب و روی است. 

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه دهه ۶۰ و ۷۰ وارد کننده شمش سرب و روی بودیم، اما هم اکنون به همت بخش خصوصی حدود ۷۰ درصد تولیداتمان را صادر می‌کنیم؛ گفت: با سیاست‌های موجود واحد‌های تولیدی دچار چالش‌های اساسی شده اند و پنج تا شش ماه دوام می‌آورند صورت‌های مالی واحد‌های تولیدی سرب و روی نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال تقریبا ۸۰ درصد زیان ده بوده اند.

وی درخصوص تفاوت قیمت گذاری صورت گرفته با قیمت جهانی، گفت: قیمت جهانی ضرب در ارز نیمایی می‌شود و قیمت پایه تعیین می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار تومان بود، ولی درباره ماده معدنی، نرخ برابری ریال و دلار و قیمت جهانی در فرمولی محاسبه و براساس این فرمول قیمت پایه ماده معدنی تعیین می‌شود که حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان سهم ماده معدنی در تولید شمش روی می‌شود. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.