کاهش ۳۷ درصدی ارزش لیر در ۲۰۲۳ | کمپین ترک‌ها برای انجام اصلاحات اقتصادی

اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند، بانک مرکزی ترکیه برای کاهش تورم به ۳۶ درصد نیاز به تدابیر قوی‌تری از جمله افزایش نرخ بهره فراتر از ۴۲ درصد دارد.
26 دی 1402
شناسه : 675
منبع:
زمان مطالعه: 1:30 دقیقه
اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند، بانک مرکزی ترکیه برای کاهش تورم به ۳۶ درصد نیاز به تدابیر قوی‌تری از جمله افزایش نرخ بهره فراتر از ۴۲ درصد دارد.

اقتصاددنان هشدار می‌دهند که میزان افزایش نرخ بهره در ترکیه هنوز در حدی نیست که به کاهش تورم این کشور به ۳۶ درصد منجر شود.

به گزارش شاخص آنلاین، رسانه آمریکایی CNBC گزارش داده است که سال گذشته میلادی ارزش لیر ترکیه ۳۷ درصد کاهش یافته است. در مجموع لیر ترکیه در ۵ سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کاهش یافته است. در حال حاضر هر دلار آمریکا با ۳۰.۰۰۵ لیر ترکیه مبادله می‌شود.

همچنین نرخ تورم ترکیه  در آخرین ماه سال ۲۰۲۳ به ۶۴.۸ درصد رسیده است که نسبت به اکتبر سال ۲۰۲۲ که به ۸۵.۵۱ درصد می‌رسید، بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

کاهش تورم در این کشور، ناشی از افزایش نرخ بهره از ۸.۵ درصد به ۴۲.۵ درصد است.

بانک مرکزی ترکیه و وزارت دارایی آن به منظور حل مشکلات اقتصادی این کشور، تلاش می‌کنند که چهره ترکیه را نزد موسسات مالی تراز اول دنیا اصلاح و رتبه اعتباری این کشور را افزایش دهند.

بر این اساس، در مراسم «روز سرمایه گذار» ترکیه، بیش از ۲۰۰ مدیر از شرکت‌های مدیریت دارایی بلک راک، ون گارد، گلدمن ساکس، مورگان استنلی و جی. پی مورگان شرکت خواهند داشت.

این در شرایطی است که اقتصاددان‌ها هشدار می‌دهند که بانک مرکزی ترکیه برای کاهش تورم به ۳۶ درصد نیاز به تدابیر قوی‌تری دارد؛ از جمله افزایش ببیشتر از ۴۲ درصدی نرخ بهره.

افزایش نرخ بهره سال‌ها در ترکیه مورد مخالف رئیس جمهوری این کشور، رجب طیب اردوغان قرار می‌گرفت اما او با توجه به تحکیم قدرت خود پس از برگزاری انتخابات پارلمانی و شهرداری ها، اقدام به انتصاب افراد تکنوکرات، در وزارت دارایی و بانک مرکزی کرده است. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.