مقام سازمان برنامه و بودجه:

بودجه ریزی کنونی مثل گذاشن آشغال زیر فرش است | نظام کنترل هزینه وجود ندارد

رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه از بودجه ریزی جدید و دستکاری بودجه در مجلس انتقاد کرد و افزود: بودجه ریزی جدید، مانند گذاشتن آشغال زیر فرش است. من یادم نمی‌آید که جلسه‌ای در مورد بودجه‌های سالانه برگزار شده باشد و یک بار هم که شده با اجماع بیرون آماده باشیم.
27 دی 1402
شناسه : 682
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه از بودجه ریزی جدید و دستکاری بودجه در مجلس انتقاد کرد و افزود: بودجه ریزی جدید، مانند گذاشتن آشغال زیر فرش است. من یادم نمی‌آید که جلسه‌ای در مورد بودجه‌های سالانه برگزار شده باشد و یک بار هم که شده با اجماع بیرون آماده باشیم.

رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه از مداخله نمایندگان مجلس در افزایش مصارف بودجه انتقاد کرد و آن را با وعده‌های نمایندگی به حوزه‌های انتخابی‌شان مرتبط دانست.

به گزارش شاخص آنلاین، حسین چنارانی، رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه، در نشست بررسی آثار پولی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ که در پژوهشکده پولی و بانکی برگزار شد، با اشاره با ایرادات نظام بودجه ریزی و اجرا نشدن «اصلاحات ساختار بودجه»، گفت: نظام هزینه‌ای ما غیر شفاف است. از طرفی، در شرایطی که در مراحل اولیه رشد گیر کرده ایم، می‌رویم اصول بودجه ریزی عملیاتی را ترجمه می‌کنیم! در کشور زیرساخت‌های بودجه ریزی وجود ندارد.

او با اشاره  به تغییرات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در مجلس، گفت: وقتی نظام کنترل هزینه وجود ندارد، نمی‌توان از اصلاح بودجه ریزی سخن بگوییم. در این شرایط، مشکل دولت این است که برخی دستگاه‌ها به مجلس می‌روند و برای خود لابی می‌کنند که تا افزایش حقوق بیشتری را دریافت کنند.

چنارانی دلیل نبود نظام کنترل هزینه را وعده‌های نمایندگان توصیف کرد و افزود: دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درآمدهای خود را واقعی کرده است؛ از جمله اینکه درآمدهای نفتی را از حدود ۶۲۰ همت به حدود ۵۰۰ همت کاهش داده است.

این مقام سازمان برنامه و بودجه از کاهش منابع حاصل از مولدسازی در لایحه بودجه سال آینده خبر داد، گفت: همین حالا مولدسازی صفر است؛ به غیر از پتروشیمی خلیج فارس که آن را به بازنشسته‌ها دادیم.

او از ۳ سناریویی سخن گفت که برای تنظیم درآمدهای مالیاتی برای سال ۱۴۰۳در نظر گرفته شده بودند: ما ۳ سناریو تهیه کرده بودیم و در نهایت، سناریویی که کمترین میزان درآمدها را پیش بینی کرده بود، وارد لایحه بودجه ۱۴۰۳ کردیم.

چنارانی لایحه بودجه ۱۴۰۳ را با لوایح سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ مقایسه کرد: در سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ شاهد بودیم که مصارف ۱۲۳ درصد افزایش پیدا کردند اما برای سال ۱۴۰۳ تنها ۱۸ درصد افزایش را در نظر گرفته ایم. رشد ۱۲۳ درصد، دینامیت کم نظیری بود.

او با اشاره به عملکرد نمایندگان مجلس در تنظیم بودجه ۱۴۰۳، گفت: کسی که فرق نفت سفید را با نفت خام نمی‌داند، می‌گوید سال آینده ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم.

رییس امور هماهنگی و تلفیق بودجه سازمان برنامه و بودجه از بودجه ریزی جدید و دستکاری بودجه در مجلس انتقاد کرد و افزود: بودجه ریزی کنونی مانند گذاشتن آشغال زیر فرش است. من یادم نمی‌آید که جلسه‌ای در مورد بودجه‌های سالیانه برگزار شده باشد و یک بار هم که شده با اجماع بیرون آماده باشیم.

او افزود: در چنین شرایطی ما برای تامین مخارج از بودجه عمرانی می‌زنیم. ۱۳۲ همت برای گندم پرداخت کردیم؛ پولش را از کجا آوردیم؟! همین امسال ۶۰ همت بیشتر از اوراقی که چاپ می‌کنیم، باید اصل و سود پرداخت کنیم. سال آینده هم همین وضعیت را داریم و تازه ۸۰ همت منفی داریم.

چنارانی با اشاره به واردات خودرو و احتساب درآمد گمرکی از آن، گفت: مثلا می‌آییم برای واردات خودرو پیش بینی می‌کنیم که می‌ توانیم ۴۰ همت درآمد گمرکی داشته باشیم ولی حساب نمی‌کنیم که این خودرویی که می‌خواهیم بیارویم، ارز می‌خواهد.

این مقام سازمان برنامه و بودجه به افزایش  ۴۹.۸ درصدی مالیات‌ها در سال آینده، گفت: مالیات را با رشد تورم محاسبه می‌کنیم. چون تحقق مالیات ۱۰۰ درصد است، می‌توانیم روی آن حساب کنیم. تازه اگر لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، به اجرا دربیاید، می‌توانیم درآمدهای جدیدی را هم اضافه کنیم؛ چرا که قانون به شدت درآمدی است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.