برگ برنده چین در واردات نفت|روسیه با تخفیف صاحب بازار شد

روسیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۷ میلیون تن نفت خام به چین صادر کرده است تا جای عربستان را به عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده نفت چین بگیرد.
02 بهمن 1402
شناسه : 717
منبع:
روسیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۷ میلیون تن نفت خام به چین صادر کرده است تا جای عربستان را به عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده نفت چین بگیرد.

روسیه به ارائه تخفیف به بزرگترین صادرکننده نفت خام به چین تبدیل شده است.

به گزارش شاخص آنلاین، داده‌های گمرک چین که خبرگزاری CNN آن‌ها را منتشر کرده است، نشان می‌دهند که صادرات نفت روسیه در سال گذشته میلادی ۲۴ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است.

روسیه در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱۰۷ میلیون تن نفت خام به چین صادر کرده است تا جای عربستان را به عنوان بزرگ‌ترین تامین کننده نفت چین بگیرد.

عربستان در سال گذشته ۸۵.۹ میلیون تن نفت خام به چین صادر کرده بود که ۲ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است.

CNN در همین حال گزارش داده است که روسیه ۱۹ درصد از نفت خام چین را تامین می‌کند؛ در حالی که سهم عربستان به ۱۵ درصد می‌رسد.

در حالی سهم روسیه از بازار نفت چین و هند در سال‌های اخیر افزایش یافته است که غرب صنایع انرژی روسیه را از سال ۲۰۲۲ تحریم کرده است.

وضع سقف قیمت بر نفت روسیه، تحریمی است که وزارت خزانه داری آمریکا علیه روسیه وضع کرده است.

هر شرکت کشتیرانی که نفت روسیه را بیشتر از این قیمت جابجا کند، هدف تحریم قرار می‌گیرد و دارایی‌هایش مسدود می‌شود.

در حال حاضر، سقف قیمت نفت روسیه ۶۰ دلار است و هر شرکتی که بخواهد نفت روسیه را حمل یا انتقال آن را بیمه کند، باید آن را رعایت کند.

با این وجود، روسیه از شرکت‌هایی برای حمل دریایی نفت خود استفاده می‌کند که سابقه‌ای در این زمینه ندارند و نوپا هستند.

این شرکت ها، از بازار نفت کش‌های دست دوم، نیاز خود به نفت کش را تامین می‌کنند تا بتوانند نفت روسیه را بدون رعایت سقف ۶۰ دلاری با مقاصد برسانند.

این وضعیت، موجب شده است که با وجود تحریم‌های خزانه داری، فروش نفت روسیه به چین در سال ۲۰۲۲ بیش از ۸ درصد افزایش پیدا کند و به ۸۶.۲۴ میلیون تن برسد.

گرچه داده‌های CNN نشان می‌دهند که نفت روسیه با ۱۰ درصد تخفیف نسبت به نفت عربستان در چین فروخته می‌شود.

چین با افزایش حجم واردات از روسیه و تخفیفی که از روس‌ها می‌گیرد، هزینه‌های واردات نفت خود را کاهش داده است.

بر این اساس، کل هزینه‌هایی که چین از بابت تامین نفت خود کنار گذاشته، در سال ۲۰۲۳ بیش از ۷ درصد نسبت به سال ۲۰۲۲ کاهش یافته است. چین در سال ۲۰۲۳ از این بابت تنها ۳۳۷.۵ میلیارد دلار هزینه کرده است.

جدا از روش‌هایی که روسیه از آن‌ها برای دور زدن محدودیت سقف ۶۰ دلار برای هر بشکه استفاده می‌کند، کاهش تولید عربستان هم به کمک روس‌ها آمده است. عربستان به طور داوطلبانه تولید خود را ۱ میلیون بشکه کاهش داده است.

روسیه هم تولید خود را کاهش داده است اما به میزان ۵۰۰ هزار بشکه. کاهش تولید این کشورها با هدف افزایش قیمت نفت انجام شده است. 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.