آغاز عصر جدید در مبادله دارایی ها | حرکت به سمت توکنیزه کردن دارایی ها

مزیت توکنیزه شدن دارایی‌ها این است که به سرعت امکان جمع آوری نقدینگی برای خرید و فروش میزانی از یک دارایی یا کل آن را فراهم می‌کند.
01 اسفند 1402
شناسه : 906
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در آینده شاهد تبدیل بدهی‌ها به توکن خواهیم بود. صندوق‌های املاک و مستغلات، اوراق بهادار، سهام و دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر از دیگر دارایی‌هایی هستند که در حجم بالا به توکن های قابل معامله تبدیل می‌شوند.
مزیت توکنیزه شدن دارایی‌ها این است که به سرعت امکان جمع آوری نقدینگی برای خرید و فروش میزانی از یک دارایی یا کل آن را فراهم می‌کند.

توکنیزه‌سازی دارایی‌ها برای افزایش جذب نقدینگی، آینده پرماجرایی خواهد داشت. بلاکچین در حال انتقال ما به این آینده است.

به گزارش شاخص آنلاین، آن چیزهایی که امروز با نام دارایی های مشهود (منقول و غیرمنقول) می‌شناسیم در آینده به شکل سنتی معامله نخواهند شد. این مهم‌ترین پیامی است که بلاکچین به ما می‌آموزد. در فناوری بلاکچین (زنجیره بلوک) بلوک‌های حامل داده‌ها، به یکدیگر متصل می‌شوند و با سرعت بالا این داده‌ها را پردازش می‌کنند.

به لطف بلاکچین، نه تنها داده‌های مربوط به یک قرارداد یا تراکنش در دنیای واقعی به صورت منحصر به فرد و غیرقابل تغییر بر روی بلوک‌های حامل داده‌ها ثبت می‌شوند،بلکه دارایی‌های دنیای واقعی (Real World Assets) یا به اختصار RWA را هم می‌توان ثبت و معامله کرد؛دارایی‌هایی همچون املاک، آثار هنری، طلا و خودرو.

هر دارایی معادل توکن 

بلاکچین این مزیت را ایجاد می‌کند که هر دارایی، معادل مقداری توکن دیجیتال باشد. توکن، شکل جدید پول بر بستر بلاکچین است. در نتیجه هر دارایی فارغ از ماهیت فیزیکی اش، قابل خرد کردن به واحدهایی از یک توکن و قیمت‌گذاری و خرید و فروش است.

مزیت توکنیزه شدن دارایی‌ها این است که به سرعت امکان جمع آوری نقدینگی برای خرید و فروش میزانی از یک دارایی یا کل آن را فراهم می‌کند. همچنین بلاکچین‌ها دارای یک دفتر کل توزیع شده هستند که داده‌ها را نه بر روی یک سرور خاص، بلکه بر روی زنجیره‌ای از بلوک‌ها توزیع و حفظ می‌کنند.

در این شرایط امکان دخل و تصرف در آن دارایی، از بین می‌رود؛ ضمن اینکه یک دارایی ثبت شده بر روی بلاکچین، حسابرسی شفافی دارد و امکان در پستو بردن آن وجود ندارد. این موضوع به ویژه بر روی دارایی‌هایی که کاربری عمومی‌تری دارند و بین یک جامعه از کاربران معامله می‌شوند، کاربرد دارد.

حجم RWA در دارایی‌های دیجیتال

در حال حاضر بلاکچین‌های پیشرویی که دارای ارزهایی دیجیتال شناخته شده هستند، بازار بزرگی برای توکنیزه‌سازی دارایی‌ها ایجاد کرده اند. با اینکه دارایی‌های دنیای واقعی در حجم بالا به توکن تبدیل نشده‌اند اما کارشناسان فناوری‌های بلاکچین بر سر اینکه ارزهای دیجیتال مبتنی بر RWA دارای آینده بسیار خوبی هستند، اتفاق نظر دارند.

سایت coin desk به نقل از شرکت مدیریت دارایی‌های دیجیتال 21.co در گزارشی آورده است که در یک بازار گاوی در سال ۲۰۳۰ حجم کلی بازار RWA به ۱۰ تریلیون دلار می‌رسد. این رقم حدود ۱۰ برابر حجم کل بازار رمزارزها در زمان حاضر است. 21.co ارزیابی کرده است که در یک بازار خرسی هم حجم بازار RWA کمتر از ۳.۴۹ تریلیون دلار نیست؛ یعنی ۳ برابر ارزش کنونی کل بازار.

جدا از ارزیابی 21. co سایت Coin market cap حجم بازار ارزهای مبتنی بر RWA را ۴۰ میلیارد دلار برآور است. AVAX، LINK، ICP، MKR و SNX ارزهای برتر RWA هستند. برای نمونه حجم معاملات کنونی AVAX به ۱۴ میلیارد دلار می‌رسد. افرادی که می‌خواهند در بازار دارایی‌های مبتنی بر RWA حضور داشته باشند، با سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال این حوزه، به سودهای خوبی دست می‌یابند.

گرچه Coin market cap به رقم دقیق دارایی‌های واقعی که توکنیزه شده اند، اشاره نمی‌کند و صرفا حجم بازار ارزهای دیجیتالی که بلاکچین‌ آن‌ها در توکنیزه شدن مشارکت دارند، می‌پردازد اما ارزیابی 21.co نشان می‌دهد که حجم کلی دارایی‌های توکنیزه با احتساب دارایی‌هایی که بر روی بلاکچین اتریوم، سولانا و استیبل کوین ها (تتر)، توکنیزه شده‌اند به ۱۱۶ میلیارد دلار می‌رسد.

آینده توکنیزه‌سازی دارایی‌ها

این گزارش نشان می‌دهد که در سال ۲۰۲۳، شاهد رشد ۴۵۰ درصدی توکنیزه شدن اوراق قرضه دولتی در آمریکا بودیم. در نتیجه تنها آثار هنری، املاک و دارایی‌های شخصی توکنیزه نمی‌شوند و دارایی های عمومی را هم می توان بر روی بلاکچین قرار داد.

این تغییر، تبدیل بدهی‌ها به دارایی‌های قابل خرید و فروش را تسریع می‌کند؛ به طوری که نقدینگی بیشتری از طریق بلاکچین نسیت به روش‌های سنتی جذب می‌شود. 

 در آینده هم شاهد افزایش تبدیل بدهی‌ها به توکن خواهیم بود. صندوق‌های املاک و مستغلات، اوراق بهادار، سهام و دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر از دیگر دارایی‌هایی هستند که در حجم بالا به توکن های قابل معامله تبدیل می‌شوند.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.