انباشت زیان روی زیان | زیان انباشته خودرو سازان از مرز 163 هزار میلیارد تومان گذشت

سه شرکت ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو در 6 ماهه امسال 34 هزار میلیارد تومان زیان کردند که 90 درصد بیشتر از زیان 6 ماهه پارسال است. به نظر می رسد اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند جمع کل زیان انباشته شرکت های خودرو ساز در پایان سال به مرز 200 هزار میلیارد تومان برسد و اگر زیان شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو و سایپا نیز به این رقم اضافه شود از این محدوده هم فراتر خواهد رفت.
تاریخ: 02 آبان 1402
شناسه: 115

 

ابعاد زیان صنعت خودرو سازی هر روزگسترده ترمی شود، آن طورکه آمار ها نشان می دهد سه شرکت ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو در 6 ماهه امسال 34 هزار میلیارد تومان زیان کردند که 90 درصد بیشتر از زیان 6 ماهه پارسال است.با این میزان زیان جمع کل زیان انباشته این سه شرکت به 163 هزار میلیارد تومان رسید.

به گزارش شاخص آنلاین ، آن طورکه تازه ترین اطلاعات مالی شرکت های خودرو سازنشان می دهد سه شرکت ایران خودرو ، سایپا و پارس خودرو در 6 ماهه نخست امسال جمعا 34 هزارو 276 میلیارد تومان زیان کرده اند که این میزان در مقایسه با زیان سال قبل که در حدود 18 هزار میلیارد تومان بود 89 درصد افزایش نشان می دهد. در این میان این سه شرکت، سایپا بدترین عملکرد را داشته و زیان 6 ماهه این شرکت نسبت به مدت مشابه سال قبل 345 درصد افزایش داشته است. سال گذشته جمع کل زیان سایپا در نیمه نخست سال  1600میلیارد تومان بود که این مقدار در نیمه نخست امسال به 7232 میلیارد تومان رسیده است.

بعد از سایپا رتبه دوم بدترین عملکرد به ایران خودرو می رسدکه زیان 6 ماهه اش 67 درصد بیشتر از پارسال است.پارس خودرو هم وضعیت مشابهی دارد و زیان 6 ماهه این شرکت با 46 درصد افزایش به 4 هزارو 610 میلیارد تومان رسیده است.

انباشت زیان روی زیان

با اضافه شدن 34.2 هزار میلیارد تومان زیان در 6 ماهه امسال جمع کل زیان انباشته شرکت های خودرو ساز بدون احساب شرکت های زیر مجموعه به 163 هزارو 352 میلیارد تومان رسیده است. این در حالی است که زیان انباشته سه شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در ابتدای سال در حدود 129 هزار میلیارد تومان بود که نشان می دهد زیان انباشته شرکت های خودرو سازدر نیمه نخست امسال 27 درصد افزایش یافته است. به نظر می رسد اگر وضع به همین صورت ادامه پیدا کند جمع کل زیان انباشته شرکت های خودرو ساز در پایان سال به مرز 200 هزار میلیارد تومان برسد و اگر زیان شرکت های زیر مجموعه ایران خودرو و سایپا نیز به این رقم اضافه شود از این محدوده هم فراتر خواهد رفت.

آن طور که آمار ها نشان می دهد در حال حاضر شرکت ایران خودرو با 97 هزار میلیارد تومان زیان انباشته بیشترین زیان را در میان شرکت های خودرو ساز دارد. زیان انباشته سایپا و پارس خودرو هم به ترتیب به 45.6 و21 هزار میلیارد تومان رسیده است.

ارقام موجود همگی بیانگرآن است که سرعت رشد زیان در شرکت های خودرو به شدت افزایش یافته است. به همین دلیل بسیاری ازتحلیل گران اعتقاد دارند صرف نظر از واگذاری سهام شرکت های خودرو سازی که فرآیندی زمان بر است و با وجود وعده های داده شده مشخص نیست تصمیمی در این باره وجود داشته باشد باید قیمت گذاری دستوری در این صنعت حذف شود تا جلوی خلق زیان در این صنعت گرفته شود. چرا که به زعم آنها مهمترین عامل افزایش سرعت زیان قیمت گذاری دستوری از سوی شورای رقابت است. با این حال نگاهی جدی تر به این صنعت نشان می دهد که نیاز اصلی این صنعت اصلاح ساختار مدیریتی است که مستلزم واگذاری سهام این شرکت ها به بخش خصوصی است.

میزان زیان 6 ماهه و زیان انباشته شرکت های خودرو ساز تا پایان شهریور 1402- ارقام به میلیون ریال

نام شرکت

زیان 6 ماهه پارسال

زیان 6 ماهه امسال

زیان انباشته ابتدای سال

زیان انباشته در پایان شهریور

درصد تغییر زیان 6 ماهه

درصد تغییر زیان انباشته

ایران خودرو

-۱۳۳,۹۷۸,۰۴۱

-۲۲۴,۳۲۵,۷۷۳

-۷۴۵,۹۶۰,۰۴۳

-۹۷۰,۲۸۵,۸۱۶

67

30

سایپا

-۱۶,۲۵۱,۶۱۵

-۷۲,۳۲۸,۳۴۲

-۳۸۳,۷۶۸,۸۱۶

-۴۵۶,۰۹۷,۱۵۸

345

19

پارس خودرو

-۳۱,۵۵۲,۱۰۷

-۴۶,۱۰۷,۴۵۳

-۱۶۱,۰۳۳,۸۵۷

-۲۰۷,۱۴۱,۳۱۰

46

29

جمع

-۱۸۱,۷۸۱,۷۶۳

-۳۴۲,۷۶۱,۵۶۸

-۱,۲۹۰,۷۶۲,۷۱۶

-۱,۶۳۳,۵۲۴,۲۸۴

89

27