بازار در انتظار تعیین تکلیف دلار نیمایی

یک اتفاق خاص در هفته جاری می‌تواند افزایش نرخ دلار نیمایی باشد که در حال‌حاضر مشخص‌شده تعدادی از شرکت‌ها در محاسبات فروششان در بورس‌کالا با دلار بالای ۵۰‌هزار‌تومان کالا می‌فروشند. همچنین افزایش نرخ گروه خودرویی محرک بعدی بازار است که همیشه چشم بازار به این گروه بوده‌است.
کارشناس بازارسرمایه
تاریخ: 01 اردیبهشت 1403
شناسه: 1226

 هفته گذشته بازار تحت‌تاثیر اخبار پیرامون درگیری ایران و اسرائیل و ریسک‌های این موضوع قرارگرفت.

در هفته گذشته آنقدر هیجان در بازار شدت داشت که یک روز صف خرید و روز دیگر صف‌فروش را شاهد بودیم. البته با دامنه‌نوسان محدود یک‌درصدی صندوق‌های طلا نشان‌دادند که بعد از باز‌شدن دامنه‌نوسان نیز هیجان داریم و با بسته‌بودن دامنه‌ تنها مرحمی بر این ریسک گذاشتیم.

تجربه‌ای که در گذشته بارها تکرار شده‌بود و پیشنهادهایی برای افزایش دامنه‌نوسان و همچنین افزایش حجم مبنا قبلا ارائه‌شده بود تا هم ریسک کاهش قیمت برای سهامداران بلندمدتی کاهش یابد و هم فرصت فروش حتی در قیمت‌های پایین‌تر برای نقدشونده‌بودن بازار وجود داشته‌باشد، اما با رسیدن به پایان هفته کم‌کم بحث‌های مالیاتی بازار خودنمایی کرد.

بند(س) تبصره‌۶ قانون بودجه ‌مشخصا در کنار موضوع اعتبار و تامین مالی کار‌‌گزاری‌ها، مشکلات بازار در سال‌۱۴۰۳ هستند که هدایت نقدینگی به بازار را نه‌تنها تسریع نمی‌کنند، بلکه میل به بازار‌های سفته‌بازی و دلالی را افزایش می‌دهند.

بعد از ریزش سال‌۹۹ با تثبیت قوانین بازار سرمایه و ارائه افق دید حداقل ۵‌ساله می‌توان به بازگشت سرمایه در سال‌ جهش تولید با مشارکت مردم امیدوار بود اما با تغییرات سالانه قوانین شاهد فرار سرمایه از بورس خواهیم بود.

امیدواریم با ثبیت این قوانین و افزایش ضریب اعتبار در بازاری که برگشت و تضامین آن محکم‌ترین‌هاست، شاهد رونق این بازار در سال‌۱۴۰۳ باشیم.

در هفته جاری بازار سهام تحت‌تاثیر این موضوعات است و اتفاق خاص می‌تواند افزایش نرخ دلار نیمایی باشد که در حال‌حاضر مشخص‌شده تعدادی از شرکت‌ها در محاسبات فروششان در بورس‌کالا با دلار بالای ۵۰‌هزار‌تومان کالا می‌فروشند. همچنین افزایش نرخ گروه خودرویی محرک بعدی بازار است که همیشه چشم بازار به این گروه بوده‌است.

 

در همین رابطه