تحویل لایحه بودجه به مجلس از سوی رئیس جمهور
طی سالهای اخیر دولتها در زمان تحریر بودجه به سبب ساختار نامناسب درآمد و هزینه با مشکل ناترازی و کسری مواجه هستند.
دولتها متاسفانه درآمدهای نقدی کافی ندارند و همان میزان درآمد موجود نیز به واسطه فروش نفت، وصول مطالبات مالیاتی یا واگذاری مواد اولیه همچون (گاز پتروشیمیها، حقوق معادن و ...) به دست میآید.
امسال با توجه به بررسی صورت گرفته به نظرمیآید کسری بودجه افزایش مییابد و دولت با چالش هزینهای مواجه خواهد بود. یکی از نگرانیهای فعالان بازار این است که اغلب کارشناسانی که به دولت در تحریر بودجه کمک میکنند، تنها به فکر جبران کسری بودجه از طُرق مختلف هستند؛ اما به سبب عدم بررسیهای دقیق اطلاعی کافی از اثرات تصمیمات اتخاذ شده ندارند! به طور مثال افزایش غیرمعقول بسیاری از مواد اولیه یا محصولات همچون خوراک پتروشمیها یا معافیتهای صادراتی و… شاید در کوتاهمدت یا میانمدت کسری و ناترازی بودجه را جبران کند؛ اما در طول یکسال میتواند زیانهای قابل توجهی را برای توسعه صنایع و سود سهام صندوقهای بازنشستگی در شرکتهای سرمایه پذیر و بازار سرمایه به همراه داشته باشد.
سازمان بورس برای تحریر بودجه ۱۴۰۳ و عدم تکرار مجدد چالشهای مخرب برای بازار سهام باید تحلیل حساسیت افزایش هر نوع نرخ خوراک، ایجاد عوارض و… بر بازار سرمایه را مدل سازی کند و نتایج آن را به واسطه برگزاری جلسات متعدد با دو نهاد مذکور و مسئولان سیاسی کشور در میان بگذارد، و از توان کارشناسی در بازار سرمایه برای اطلاعرسانی اثرات تصمیمات بودجهای استفاده کند.
عدم توجه دولت، مجلس و سازمان برنامه و بودجه به نتایج تحلیلهای کارشناسی سازمان بورس میتواند موجب کاهش درآمدهای مالیاتی حاصل از معاملات در بازار سهام، تشدید حباب در بازارهای موازی، عدم تشکیل سرمایه در بخش تولید و کاهش طرحهای توسعهای شرکتها و در نهایت افزایش سطح تورم و کاهش اشتغال شود.
در هیچ یک از کشورها بجز ایران سهامداران درگیر بودجه و معضلات کسری بودجه تا این سطح نیستند. دولت باید برنامه بلندمدت خود را منتشر کند و سرمایهگذار با خاطری آسوده سرمایه خود را در این بازار بیاورد؛ در غیر این صورت باید منتظر اثرات نقدینگی و … در حوزه مسکن و ارز باشیم.