گوگل دوباره گاف داد | اسرار الگوریتم موتور جستجوی گوگل فاش شد

سندی که ظاهراً به اشتباه توسط خود گوگل منتشر شده بود، نشان می‌دهد که الگوریتم موتور جستجوی این شرکت چگونه کار می‌کند.این سند در گیت‌هاب منتشر شده بااین‌حال برخی موفق به ذخیره‌سازی آن شده اند.
تاریخ: 09 خرداد 1403
شناسه: 1430

هنوز زمان زیادی از خطای گوگل در مورد اطلاعات کاربران یک صندوق بازنشستگی استرالیایی نگذشته است که این شرکت دچار خطای دیگری شد و راز های موتور جستجویش را فاش کرد. ماه قبل به دلیل اشتباه فاحش گوگل در حذف حساب کاربری یک صندوق بازنشستگی استرالیایی در گوگل کلاد ،اطلاعات کاربری نیم میلیون نفر از اعضای این صندوق حذف شد.

در چنین شرایطی و در تازه ترین رویداد سندی که ظاهراً به اشتباه توسط خود گوگل منتشر شده بود، نشان می‌دهد که الگوریتم موتور جستجوی این شرکت چگونه کار می‌کند.

تاکنون اطلاعات دقیق و موثقی درباره چگونگی عملکرد سیستم رتبه‌بندی نتایج گوگل وجود نداشت. اما حالا این شرکت ظاهراً به اشتباه سندی 2500 صفحه‌ای را منتشر کرده است که شیوه عملکرد الگوریتم این موتور جستجو را توضیح می‌دهد. گوگل هنوز به این سند واکنشی نشان نداده است.


«رند فیشکین»، هم‌بنیان‌گذار وب‌سایت SparkToro ظاهراً به سند مربوط به الگوریتم موتور جستجوی گوگل دسترسی پیدا کرده و مطلبی دراین‌باره نوشته است. او می‌گوید مقصود شخصی که این منبع را در اختیارش قرار داده، این است که با انتشار این اطلاعات، دروغ‌هایی که کارمندان گوگل در طول این سال‌ها درباره عملکرد الگوریتم جستجو مطرح کرده‌اند، برملا شود.

بیشتر بخوانید

درآمد ماهانه ۱۰۰ میلیون تومانی در یوتیوب | تخم طلای گوگل برای تولیدکنندگان محتوا
رقیب جدید گوگل به زودی می آید


اطلاعاتی که فیشکین به‌اشتراک گذاشته عمیق و فنی هستند و بیشتر برای متخصصان حوزه SEO و توسعه‌دهندگان قابل‌فهم و جذاب خواهد بود. این سند نشان می‌دهد که گوگل چه اطلاعاتی را در صفحات وب، سایت‌ها و سرچرها گردآوری می‌کند و به متخصصان می‌گوید که چه مؤلفه‌هایی برای موتور جستجوی این شرکت اهمیت دارند.


برای مثال، این سند اشاره می‌کند که گوگل برای موضوعات حساسی مثل انتخابات از چه سایت‌هایی داده می‌گیرد و چگونه با وب‌سایت‌های کوچک برخورد می‌کند. فیشکین می‌گوید برخی از اطلاعات موجود در این سند با اظهارات نمایندگان گوگل تناقض دارد. یکی از نمونه‌های این مسئله به این سؤال برمی‌گردد که آیا از داده‌های گوگل کروم در رتبه‌بندی صفحات استفاده می‌شود یا خیر. نمایندگان گوگل قبلاً گفته بودند که از این داده‌ها برای چنین منظوری استفاده نمی‌کنند، اما این سند به کروم در زمینه نمایش سایت‌ها در نتایج جستجو اشاره می‌کند.

در بخشی از این سند به مؤلفه‌های تأثیرگذار در کاهش رتبه سایت‌ها نیز اشاره شده است. برای مثال، استفاده از لینکی که با سایت مقصد مطابقت ندارد یا سیگنال‌های SERP که نشان‌دهنده عدم رضایت کاربر باشد، می‌تواند رتبه سایت را کاهش دهد.

این سند ظاهراً به اشتباه در تاریخ 27 مارس در گیت‌هاب در دسترس قرار گرفته و در تاریخ 7 مه از این وب‌سایت حذف شده است. بااین‌حال، برخی منابع موفق به ذخیره‌سازی نسخه‌ای از آن شدند. گوگل هنوز به درخواست رسانه‌ها برای اظهارنظر پیرامون این سند واکنشی نشان نداده است.

موضوعات :
در همین رابطه