مهم | خطر قطع برق در کمین فولادسازان

اعمال محدودیت های شدید در تخصیص برق به فولادسازان در روزهای اخیر، نگرانی‌های زیادی در تولید و تخصیص محصولات فولادی به صنایع پایین دست ایجاد کرده است.
تاریخ: 19 خرداد 1403
شناسه: 1458

مدیر برنامه‌ریزی فروش و حمل محصولات فولاد مبارکه از اعمال محدودیت دور انتظار،  و شدیدتر قطع برق برای فولادسازان، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش شاخص آنلاین، مجید فخاری اعلام کرد: فولادمبارکه تلاش فراوانی برای تامین نیاز و تولید ورق گرم می کند اما اعمال محدودیت های شدید در تخصیص برق به فولادسازان در روزهای اخیر، نگرانی‌های زیادی در تولید و تخصیص محصولات فولادی به صنایع پایین دست ایجاد کرده است. در عین حال برنامه‌ریزی در مجموعه فولادمبارکه برای مدیریت تاخیرات ایجاد شده ناشی از این محدودیت ها صورت گرفته است.

او افزود: فولاد مبارکه به‌عنوان صنعت مادر، تأمین‌کننده نیاز طیف گسترده‌ای از صنایع بزرگ و کوچک به محصولات فولادی بوده و همواره تلاش کرده تا با بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های تولید و تحویل به‌موقع محصولات ضمن پاسخگویی حداکثری به نیاز تولیدکنندگان داخلی از بروز هرگونه کمبود و التهاب در بازار محصولات فولادی ممانعت به عمل آورد.

او ادامه داد: سال گذشته فولاد مبارکه باعرضه حدود ۸۵ درصد محصولات تولیدی در بازار داخل و ثبت رکورد ۷.۴ میلیون تنی تحویل محصولات به مشتریان، توانست حدود ۷۰ درصد مصرف محصولات نهایی فولادی تخت را تامین و تحویل صنایع مختلف از قبیل تولیدکنندگان لوله‌های قطور برای پیش بردن پروژه‌های ملی انتقال آب و نفت و گاز، صنعت لوله و پروفیل و ساختمان، خودروسازی، لوازم خانگی، بسته‌بندی و دیگر صنایع کند.

بیشتر بخوانید

وقوع بحران گازی در افق ۱۴۱۰ | ۷۰ درصد تولید برق کشور از دست می‌رود
صنایع ایران در گیر کم آبی و بی برقی
 

فخاری  اضافه کرد: در حوزه محصولات نیمه‌نهایی نیز نوردکاران توانستند با تحویل‌گرفتن تختال تولیدی فولاد مبارکه، محصولات گرم و پلیت تولیدی را به بازار عرضه کنند. این دستاوردها که قطعاً به‌واسطه رکوردهای حاصله در خطوط تولید فولاد مبارکه و تحویل محصولات به صنایع مختلف شکل‌گرفته است، بی‌شک نقش تأثیر گذاری در رشد تولید و به‌تبع آن رشد اقتصادی سال گذشته داشت.

او تاکید کرد: طی دو ماه ابتدایی سال نیز باتوجه‌ به هدف‌گذاری سالانه شرکت برای تأمین نیاز زنجیره تولید و به‌واسطه رکوردهای به‌دست‌آمده در تولید و تحویل کالا بیش از ۱.۵ میلیون تن انواع محصول تحویل صنایع مختلف شد اما متأسفانه از اوایل خرداد به دنبال اعمال محدودیت‌های شدید و دور از انتظار برق که بسیار زودتر و شدیدتر از سال‌های گذشته صورت پذیرفت، تولید و تحویل محصولات به میزان قابل ملاحظه‌ای تحت تأثیر قرار گرفت و این نگرانی وجود دارد که تداوم این روند، پاسخگویی به موقع به تعهدات و تحویل به موقع محصولات به مشتریان را با چالش جدی مواجه و تبعات محتملی را به زنجیره تولید در کشور تحمیل کند.

فخاری گفت: باتوجه‌به اهمیت و حساسیت موضوع و لزوم تحویل به‌موقع محصولات فولاد مبارکه به صنایع مختلف جهت پایداری چرخه تولید ضروری است مسئولین امر این موضوع را مورد توجه قرار داده و در خصوص اعمال محدودیت‌ها به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری و اقدام کنند تا آسیب‌های کمتری متوجه تولید شود.

در همین رابطه