زیان خودرو سازان در بهار 9 هزارمیلیارد تومان رشد کرد

تازه ترین اطلاعات از عملکرد مالی شرکت های خودرو سازی نشان می دهد که جمع کل زیان شرکت های مادر خودرو سازی(فقط شرکت های اصلی) در بهار امسال با ۹ هزار میلیارد تومان افزایش از ۱۸۶ هزارو ۴۱۴ میلیارد تومان به ۱۹۵ هزارو ۵۸۹ میلیارد تومان رسیده است.
تاریخ: 01 مرداد 1403
شناسه: 1672

مقایسه زیان شرکت های خودرو سازی در پایان بهار 1403 با بهار پارسال

جمع کل زیان انباشته صنعت خودرو سازی در بهار امسال با ۹ هزار میلیاردتومان افزایش به ۱۹۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.این مقدار زیان به غیر از شرکت های زیر مجموعه و فقط مربوط به شرکت های مادر است.

 صنعت خودرو سازی مرز بحران را رد کرده است. آن طور که صورت های مالی سال ۱۴۰۲ نشان می دهد جمع کل زیان تلفیقی سه شرکت ایران خودرو ،سایپا و پارس خودرو یعنی شرکت های اصلی به علاوه شرکت های زیر مجموعه شان در سال گذشته بالغ بر ۲۴۸ هزارو ۶۸۶ میلیارد تومان بوده است.

تولید چنین زیانی به دلیل قیمت گذاری دستوری، مدیریت غیر بهینه و هزینه های مالی سنگین است.

در چنین شرایطی تازه ترین اطلاعات از عملکرد مالی شرکت های خودرو سازی نشان می دهد که جمع کل زیان شرکت های مادر خودرو سازی(فقط شرکت های اصلی) در بهار امسال با ۹ هزار میلیارد تومان افزایش از ۱۸۶ هزارو ۴۱۴ میلیارد تومان به ۱۹۵ هزارو ۵۸۹ میلیارد تومان رسیده است. این یعنی اینکه زیان شرکت های خودرو سازی فقط در بهار امسال ۹۱۷۵ میلیارد تومان افزایش داشته است.

بیشتر بخوانید

مرکز پژوهش های مجلس خواستار اصلاح قیمت گذاری دستوری خودرو شد
نقش شورای رقابت در قیمت گذاری تغییر کرد

چنانچه جلوی رویه فعلی گرفته نشود این شرکت ها با بحران های جدی مواجه می شوند. به نظر می رسد مهمترین راهکار در کوتاه مدت حذف قیمت گذاری دستوری و در بلند مدت واگذاری سهام شرکت های خودرو سازی است.

البته این موضوعی است که دولت ها بارها از آن سخن گفته اند اما تاکنون اقدام عملی درباره آن انجام نشده است.

جزئیات زیان انباشته خودرو سازان

بررسی های بیشتر ازعملکرد مالی شرکت های خودرو سازی نشان می دهد که بیشترین زیان در فصل بهار امسال مثل همیشه مربوط به ایران خودرو بوده که زیان انباشته این شرکت با ۵۶۳۶ میلیارد تومان افزایش به ۱۱۵ هزارو ۹۹۷ میلیارد تومان رسیده است.

زیان خودرو سازان

سایپا با تولید ۲۷۵۵ میلیارد تومان زیان رتبه دوم را از نظر زیان ده بودن دارد و طبق آمار ها زیان انباشته شرکت اصلی سایپا در فصل بهار ۱۴۰۳ جمعا به ۵۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

پارس خودرو نیز نیز ۷۸۳ میلیارد تومان زیان در آخر خرداد ماه به ۲۵ هزارو ۵۱۹ میلیارد تومان زیان انباشته رسیده است.

افزایش سرمایه خودرو سازان

طبق قانون هر شرکتی که میزان زیان انباشته اش بیش از ۵۰ درصد سرمایه شرکت باشد مشمول ماد ه۱۴۱ قانون تجارت می شود. در چنین شرایطی این شرکت ها باید از بورس اخراج شوند اما سازمان بورس در این زمینه راهکار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را در پیش گرفته است. موضوعی که باید سران قوا درباره آن تصمیم بگیرند. چرا که کمتر از ۵ سال از آخرین افزایش سرمایه این شرکت ها می گذرد.

تازه ترین خبر ها نشان می دهد تصمیم گیری در این باره به بعد از تشکیل دولت چهاردهم موکول شده و احتمالا مجوز این افزایش سرمایه شهریورماه امسال صادر می شود.

با این حال باید در نظر گرفت که افزایش سرمایه شرکت های خودرو سازی دردی را ازاین شرکت ها دوا نمی کند و باید هرچه سریعتر اقدامات جدی تری در این باره انجام داد.

مقایسه زیان انباشته شرکت های خودرو سازی در بهار امسال با پارسال- ارقام به میلیون ریال 

نام شرکت

بهار پارسال

بهار امسال

مقدار تغییر

درصد تغییر

ایران خودرو

۱,۱۰۳,۶۱۲,۶۳۵-

۱,۱۵۹,۹۷۸,۳۹۳-

۵۶,۳۶۵,۷۵۸-

5.1

سایپا

۵۱۲,۸۴۳,۱۱۱-

۵۴۰,۳۹۵,۰۱۲-

۲۷,۵۵۱,۹۰۱-

5.4

پارس خودرو

۲۴۷,۶۸۶,۶۵۵-

۲۵۵,۵۱۹,۲۱۸-

۷,۸۳۲,۵۶۳-

3.2

جمع کل

۱,۸۶۴,۱۴۲,۴۰۱-

۱,۹۵۵,۸۹۲,۶۲۳-

۹۱,۷۵۰,۲۲۲-

4.9

 زیان تلفیقی شرکت های خودرو سازی در پایان سال ۱۴۰۲- ارقام به میلیون ریال 

نام شرکت

دوازده ماهه پارسال

ایران خودرو

۱,۲۲۸,۳۹۲,۱۷۵-

سایپا

۱,۰۱۰,۷۷۶,۰۸۵-

پارس خودرو

۲۴۷,۶۹۹,۵۸۸-

جمع کل

۲,۴۸۶,۸۶۷,۸۴۸-

 

 

موضوعات :
در همین رابطه