مسعود نیلی اقتصاددان تشریح کرد:

مشکل اقتصاد ایران ؛ تحریم در خارج،بیماری هلندی در داخل

به گفته نیلی تجربه فروپاشی در سال ۵۷ با واکنش در دوره بعدی (حکومت انقلابی) جایگزین شد که حالا قیمت نفت در آن پایین آمده و حاکمیت می خواهد با نفت کمتر مملکت را اداره و کالاهای خصوصی را به صورت ارزان قیمت به همه برساند. مردم هم همین را می خواستند.تلقی که تنها کالاهای عمومی را دولت می تواند عرضه کند، آن زمان وجود نداشت چرا که این به بلوغ نیاز داشت.
تاریخ: 17 آبان 1402
شناسه: 220

مسعود نیلی اقتصاد دان

مسعود نیلی، اقتصاددان در نشست ریشه های اقتصادی-سیاسی توسعه سیاسی با انتقاد از رفتار گروه های ذی نفع دو پیامد آن را تحریم در خارج و بیماری هلندی در داخل اعلام کرد.

به گزارش شاخص آنلاین ، مسعود نیلی، اقتصاددان که در نشست ریشه های اقتصادی-سیاسی توسعه سیاسی در حاشیه نمایشگاه کیش اینووکس سخنرانی می کرد، به تشریح ریشه های استمرار مشکلات اقتصادی ایران پرداخت.
وی با تقسیم بندی دوره های تاریخی ایران، دهه ۴۰ و سال های ۷۶ به بعد را از نقاط عطف نام برد و افزود: در دوره دهه ۴۰ تورم پایین و رشد اقتصادی بالا را تجربه کردیم که در سال های ۷۶ تا بعد بعد (دوره غلبه تحول خواهی) هم چنین وضعیتی را تجربه کردیم.
نیلی از واکنش هایی که به این دوره ها پس از تجربه رشد نشان داده شد هم سخن گفت: وقتی برنامه عمرانی پنجم (۵۲ تا ۵۶) را به شاه نشان دادند، واکنش نشان داد و بعد فرمانفرما از سازمان برنامه کنار گذاشته شد. برنامه ای که جایگزین کردند استقرار نیروگاه هسته ای و راه آهن برقی را دنبال می کرد. دهه ۵۰ اتکا به درأمدهای نفتی جای تجربه دهه ۴۰ را گرفت و تورم بروز کرد.
به گفته نیلی تجربه فروپاشی در سال ۵۷ با واکنش در دوره بعدی (حکومت انقلابی) جایگزین شد که حالا قیمت نفت در آن پایین آمده و حاکمیت می خواهد با نفت کمتر مملکت را اداره و کالاهای خصوصی را به صورت ارزان قیمت به همه برساند. مردم هم همین را می خواستند.تلقی که تنها کالاهای عمومی را دولت می تواند عرضه کند، آن زمان وجود نداشت چرا که این بلوغ نیاز داشت.
نیلی به دوره ۸۶ به بعد اشاره کرد که شاخص های بازتاب دهنده رشد سرمایه ریزش کردند و پس از آن تحریم اول برقرار شد؛ وضعیتی که در حوزه قدرت سیاسی پاسخ به تحول خواهی ۷۶ به بعد محسوب می شد. افزایش قیمت ها در بار مسکن و سایر دارایی ها به دلیل تابع هدف حکمران که منافع سیاسی خود بود رقم خورد. عدم تعادل منابع و مصارف دولت هم با افزایش قیمت نفت پوشش داده شد اما چالش های بعدی با کاهش درآمدهای نفتی رقم خوردند.

موضوعات :