اقتصاد ایران در مسیر بی بازگشت | بهترین نماگر های اقتصادی در دوران خاتمی ثبت شد

موسی غنی نژاد، با اشاره ناامیدی خود به اصلاح رفتار حکمرانی موجود، گفت: احساس من این است که در مسیر غیرقابل بازگشت هستیم. ما سرمایه و نیروهای کارشناس داریم اما انتصابات افرادخاص تعمد دارد. در نتیجه اولویت های آنها با اولویت های ما فرق دارد. حس می کنم که دیگر گوش شنوایی نیست. اینها را هم برای ثبت در تاریخ می گوییم.
تاریخ: 17 آبان 1402
شناسه: 225

محمد مهدی بهکیش، مسعود نیلی و موسی غنی نژاد، سه اقتصاددان در حاشیه کیش اینوکس 1402 از ضرورت حمایت از تجارت، نیاز به پارادایم شیفت در سطح کلان و ناامیدی از اصلاح وضع موجود سخن گفتند.

به گزارش شاخص آنلاین، محمد مهدی بهکیش اقتصاددان در نشست تخصصی چشم انداز اقتصاد ایران که در حاشیه نمایشگاه کیش اینوکس برگزار شد با اشاره به اینکه 10 سال پیش می گفتند که حجم اقتصاد غیررسمی ایران به حدود 20 میلیارد دلار می رسد، گفت: اطلاع ندارم که امروز چه حجمی از اقتصاد ایران غیررسمی است اما مسئله قاچاق را در همین اقتصاد غیررسمی خارج از نظارت داریم.
به گفته بهیکش نمی توان آینده اقتصاد ایران را بدون توجه به بخش رسمی شکل داد. شاخص های اقتصاد ایران در دوران ریاست جمهوری آقای خاتمی در بهترین دوره بود. در این دوره با اینکه. درآمدهای نفتی کم بود اما جامعه چون امیدوار بود فرار سرمایه به شکل امروز نبود. جامعه را باید در کنار بهبود روابط بین الملل امیدوار نگه داشت.
بهکیش یادآور شد : کشنده اقتصاد ایران تجارت است. اگر گردش سرمایه نباشد کارخانه خوب نخواهیم داشت
حجم زیادی از مقررات را داریم که به کارمان نمی آیند. باید این مقررات را صاف سازی کرد تا تجارت رونق بگیرد.
در ادامه مسعود نیلی، اقتصاددان درباره سنگین شدن سکون در اقتصاد ایران هشدار داد و گفت : این سکون استهلاک سرمایه را افزایش داده است. در نتیجه نیاز به تغییرات جدی از نوع پارادایم شیفت داریم.
موسی غنی نژاد، اقتصاددان هم که دیگر سخنران این نشست تخصصی بود، با اشاره ناامیدی خود به اصلاح رفتار حکمرانی موجود، گفت: احساس من این است که در مسیر غیرقابل بازگشت هستیم. البته خوش ببنی اخلاقی خوب است. ما سرمایه و نیروهای کارشناس داریم اما انتصابات افرادخاص تعمد دارد. در نتیجه اولویت های آنها با اولویت های ما فرق دارد. حس می کنم که دیگر گوش شنوایی نیست. اینها را هم برای ثبت در تاریخ می گوییم وگرنه می دانیم که شنیده نمی شوند.

موضوعات :
در همین رابطه