طلا زیر سایه جنگ در خاورمیانه

از زمان اغاز جنگ در خاورمیانه قیمت طلا در جهان و بازار داخلی شیب صعودی پیدا کرده است. هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی 75 دلار رشد کرد و بازار داخلی را هم تحت تاثیر قرار داد. در حال حاضر قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی به 1932 دلار رسیده است.
تاریخ: 22 مهر 1402
شناسه: 34

قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی به 1932 دلار رسید

در هفته گذشته قیمت طلا در بازار داخلی بعد از یک دوره ثبات با رشد مواجه شد، به زعم تحلیل گران علت رشد قیمت طلا تنش های به وجود آمده در خاورمیانه و افزایش قیمت ارز در بازار داخلی است و برای برآورد قیمت طلا در آینده نیز باید آینده تحولات منطقه را پیش بینی کرد.

قیمت طلا در هفته گذشته پس از ماه ها آرامش با تلاطم مواجه شد. در ابتدای هفته، قیمت طلا در بازار داخلی با جهش مواجه شد اما هرچه به آخر هفته نزدیک تر شدیم از التهاب بازار کاسته شد. آن طور که آمار ها نشان می دهد قیمت هر گرم طلای 18 عیار در حال حاضر به 2 میلیون و 412 هزارو 391 تومان رسیده که نسبت به هفته دوم مهر ماه 8 درصد بالاتر است.قیمت هر سکه طرح جدید نیز به 28 میلیون و 800 هزار تومان رسیده است که نسبت به هفته قبل تر 6.5 درصد افزایش نشان می دهد.

همگام با رشد قیمت طلا در بازار داخلی قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی نیز با75 دلار افزایش  اکنون به سطح 1905 دلار رسیده است. اما علت رشد قیمت طلا چه بود است؟

علت رشد قیمت

طبق قواعد اقتصادی طلا یک کالای امن محسوب می شود و در زمان بحران های سیاسی و اقتصادی تقاضا برای این محصول افزایش می یابد. در واقع می توان گفت طلا یک پناه گاه امن برای سرمایه گذاران در دوره های بحران است. در چنین شرایطی می توان گفت علت اصلی رشد قیمت طلا در بازار های جهانی و بازار داخلی بروز تنش های منطقه ای بوده که از ابتدای هفته گذشته در خاورمیانه رخ داد. در ایران  اما صرف نظر از قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی، قیمت ارز نیز بر بازار طلا تاثیر دارد به همین دلیل در مبادلات هفته قبل رشد همزمان قیمت ارز و اونس جهانی طلا تحت تاثیر تنش های خاورمیانه به یکباره منجر به جهش قیمت طلا  در ابتدای هفته شد و

رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران، با اشاره به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی تحت تاثیر مسائل خاورمیانه و نوسان نرخ ارز در داخل گفت: سکه و طلا در بازاری‌های داخلی تا اواسط هفته، سیر صعودی داشت و از روز سه‌شنبه بعد از ظهر روند افزایشی متوقف و در مسیر کاهش قرار گرفت؛ البته روند کلی بازار افزایشی رقم خورده است.

نادر بذرافشان اضافه کرد: در هفته‌ای که گذشت با توجه به اتفاقات خاورمیانه، شاهد افزایش قیمت هر اونس طلا در بازار های جهانی بودیم در بازارهای داخلی نیز با توجه به رشد قیمت نرخ ارز در پی خبرهای سیاسی اقتصادی، قیمت سکه و طلا با افزایش مواجه شد.

محمد کشتی آرای نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر نیز در این باره گفت: در نخستین روزهای هفته گذشته نرخ ارز سیر صعودی داشت و همزمان با این روند، قیمت اونس جهانی نیز افزایش یافت و مجموع این دو عامل باعث رشد قیمت انواع سکه و طلا در بازار شد البته در روزهای پایانی هفته رشد قیمت‌ها تعدیل شد.

پیش بینی آینده

به زعم کارشناسان آینده قیمت طلا به تحولات منطقه گره خورده است. چنانچه تنش های به وجود آمده در خاورمیانه تداوم پیدا کند شرایط برای رشد قیمت طلا در بازار های جهانی فراهم می شود و این موضوع می تواند بازار طلا در ایران را نیز تحت تاثیر قرار دهد. مضاف بر اینکه در ایران قیمت ارز نیز تاثیر زیادی بر قیمت طلا دارد و در واقع عامل اصلی رشد قیمت طلا در ایران قیمت ارز است. در چنین شرایطی هر نوع افزایش قیمت ارز یا افزایش التهاب در منطقه می تواند اثر منفی بر بازار طلا داشته باشد.

بذرافشان در پیش‌بینی روند احتمالی بازار در  هفته پیش‌ رو گفت: باید منتظر ماند تا ببینیم شرایط بازار داخل در رابطه با ارز به چه خواهد شد. در حال حاضر بازار در شرایط ثبات نسبی به سر می‌برد و روال عادی خود را طی می‌کند و التهاب در آن دیده نمی‌شود.

کشتی آرای اما در این باره گفت: نوسانات طلا در بازار داخل متاثر از افزایش قیمت جهانی اونس طلا و نرخ ارز بود و با توجه به تحولات سیاسی سریع در منطقه نمی‌توان پیش‌بینی برای هفته آینده داشت.

موضوعات :
در همین رابطه