امکان آزاد سازی سهام عدالت فراهم شد | 29 میلیون نفر در انتظار خرید و فروش سهام عدالت

مصوبه شورای بورس از این جهت اهمیت دارد که این مصوبه راه را برای بازگشایی نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس هموار می کند و افرادی که روش غیرمستقیم را برای معاملات سهام عدالت خود انتخاب کرده اند و جمعیت شان بالغ بر 29 میلیون نفر است می توانند سهام خود را در بورس بفروشند.
تاریخ: 07 آذر 1402
شناسه: 345

امکان آزاد سازی سهام عدالت فراهم شد

شورای بورس نحوه برگزاری مجامع عمومی شرکت های سرمایه گذاری استانی را که اختلاف نظر های جدی درباره آن وجود داشت را تصویب کرد. با این مصوبه امکان خرید و فروش سهام عدالت بعد از برگزاری مجامع فراهم می شود.

به گزارش شاخص آنلاین،در دویست و چهل و هشتمین جلسه شورای عالی بورس که با حضور اعضا و به ریاست وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، نحوه برگزاری مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی سهام عدالت به تصویب رسید.

قرار است امروز مجید عشقی، رئیس سازمان بورس  با برگزاری یک نشست خبری با خبرنگاران  جزئیات این مصوبه را تشریح کند.

مصوبه شورای بورس از این جهت اهمیت دارد که این مصوبه راه را برای بازگشایی نماد شرکت های سرمایه گذاری استانی در بورس هموار می کند و افرادی که روش غیرمستقیم را برای معاملات سهام عدالت خود انتخاب کرده اند می توانند سهام خود را در بورس بفروشند.

براساس آمارهای سازمان خصوصی‌سازی‌ مالکان سهام عدالت در حدود ۴۹میلیون نفر هستند که از این تعداد حدود ۲۹میلیون نفر روش غیرمستقیم و ۲۰میلیون نفر روش مستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کرده‌اند.

برای اینکه مشمولان سهام عدالت که روش غیرمستقیم را انتخاب کرده‌اند، بتوانند سهام خود را در بورس بفروشند باید نماد شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در بورس باز شود. با این حال ابتدا باید مجامع عمومی این شرکت‌ها برگزار شود؛ موضوعی که اختلاف های جدی درباره آن وجود داشت.

اختلاف اصلی برای برگزاری مجامع عمومی شرکت های سرمایه گذاری استانی با اتاق تعاون بود.

استدلال اتاق تعاون این بود که مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید با حضور تعاونی‌های سهام عدالت برگزار شود

به‌زعم اتاق تعاون سهامداران عدالت چه در روش مستقیم و چه روش غیرمستقیم از اعضای تعاونی‌های سهام عدالت هستند؛ بنابراین اعضای مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی باید از بین شرکت‌های تعاونی شهرستانی تشکیل شود. اتاق تعاون حتی حضور دیگران را در مجامع استانی به‌رسمیت نمی‌شناسد

این اختلاف‌نظر حتی منجر شد اتاق تعاون مصوبه شورای بورس در مردادماه را امضا نکند.

حالا اما با مصوبه شورای بورس گویا اختلاف ها حل شده و زمینه آزاد سازی سهام عدالت برای 29 میلیون مشمول غیر مستقیم فراهم خواهد شد.

 

موضوعات :
در همین رابطه