مدیرعامل مرکز مبادله وعده داد

اوراق آتی ارز منتشر می شود | رونمایی از نخستین اوراق ارزی ایران

مدیر عامل مرکز مبادله :یکی از فعالیت‌های مرکز مدیریت ریسک است از این رو در آینده قراردادهای مشتقه از جمله پیمان آتی و قرارداد تاخت را خواهیم داشت تا صادرکنند و واردکننده بتوانند نیاز آتی خود را تامین کنند.
تاریخ: 12 آذر 1402
شناسه: 373

علی سعیدی ، مدیر عامل مرکز مبادله طلا و ارز ایران

 مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران از انتشار اوراق آتی ارز و قرداد تاخت خبر داد.

علی سعیدی در مراسم رونمایی از نخستین اوراق مرابحه ارزی ایران گفت : یکی از فعالیت‌های مرکز مدیریت ریسک است از این رو در آینده قراردادهای مشتقه از جمله پیمان آتی و قرارداد تاخت را خواهیم داشت تا صادرکنند و واردکننده بتوانند نیاز آتی خود را تامین کنند.

او ادامه داد: باید بتوانیم به طور مستمر حجم بازار غیر رسمی را کاهش دهیم و به بازار رسمی اضافه کنیم تا بازار ارز مدیریت و کنترل شود. همچنین باید نیاز واقعی ارزی احصا شود تا اطلاعات واقعی از میزان نیاز و مصرف ارز در کشور داشته باشیم و براساس آن سیاست‌گذاری‌ها انجام شود.

او افزود: اصولا بازارها شکل می‌گیرند که در لحظه قیمت واحد اعلام شود تا از التهابات بکاهند و وظیفه مرکز مبادله هم رفع فضای ناامنی است تا بتوانیم از اقدامات متقلبانه در شرایط نوسانات جلوگیری کنیم.

جزئیات اوراق ارزی

مدیرعامل مرکز مبادله ایران همچنین گفت: اوراق مرابحه ارزی یک ابزار برای تامین مالی برای اجرای پروژه‌های شرکت گاز بیدبلند و جمع‌آوری گازهای فلر (مشعل) است که اجرا می‌شود. پذیره‌نویسی این اوراق از فردا 13 آذر شروع می شود و قرار بود تا 2 دی ماه ادامه پیدا کند که احتمالا فردا به اتمام می‌رسد.

به گفته او انتشار اوراق مرابحه در دو مرحله ١٠٠ میلیون یورویی خواهد بود و پایه آن یورو است و مصرف آن دقیقا براساس برنامه از قبل برنامه ریزی شده است و خرید این اوراق از محل رفع تعهدات صادراتی ممنوع است، از این رو از این اقدام التهاب آفرین در بازار نیست.

سعیدی تأکید کرد: با انتشار اوراق مرابحه ارزی 200 میلیون یورو در مرحله اول برای شرکت بیدبلند تامین مالی می‌شود. حداقل سرمایه برای خریداران این اوراق هزار ورقه به مبلغ هزار یورو و نرخ سود سالانه این اوراق 6 درصد خواهد بود. بانک ملت به عنوان ضامن، سازمان حسابرسی به عنوان امین و هلدینگ خلیج فارس به عنوان متعهد پذیره نویسی اعلام شده است.

تمرکز بر طلا و ارز

او با بیان اینکه تمرکز این مرکز بر مبادلات دارایی ارز و طلا است، گفت: کشور ما تاکنون در زمینه مرجعیت قیمت ارز و طلا فاقد یک مرکز بود و بازار غیرمنسجم قیمت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مشخص می‌کرد، اما اکنون با راه‌اندازی مرکز مبادله ارز و طلا زیر مجموعه بانک مرکزی، مرجعیتی برای قیمت ارز و طلا ایجاد می‌شود و قیمت واقعی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان مشخص می‌شود.

به گفته سعیدی؛ از ابتدای سال تاکنون به مبلغ 592 میلیون دلار و با میانگین قیمت 41 هزار و 402 تومان و همچنین 195 میلیون یورو به قیمت 44 هزار و 741 تومان تعیین قیمت شده است. البته ارقام این تامین مالی کوچک است، اما تعداد قراردادها زیاد بوده و به زودی مرجعیت قیمت ارز و طلا در مرکز مبادله تعیین می‌شود.

در همین رابطه