پیش بینی رشد شاخص تا 2.5 میلیون واحد تا پایان سال

یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد شاخص کل بورس تهران تا پایان سال تا محدوده 2.5 میلیون واحد پیش روی کند.
تاریخ: 12 دی 1402
شناسه: 559

یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد شاخص کل بورس تهران تا پایان سال تا محدوده 2.5 میلیون واحد پیش روی کند.

ابراهیم سماوی گفت : آخرین موج صعودی میان‌مدت شاخص بورس از آبان سال‌ قبل از محدوده 1.24 میلیون واحد آغاز شد و تا 2.54 میلیون واحد در اواسط اردیبهشت ماه به‌طول انجامید و با ریزش‌های بعد اردیبهشت شاخص‌کل را تا محدوده 1.94 میلیون واحد پایین کشاند. تقریبا 50‌ درصد از موج صعودی ریزش داشت و شاخص‌ کل استراحت زمانی مناسبی طی 6 ماه اخیر انجام داد.

او ادامه داد: بنابراین هم از منظر قیمتی و هم از منظر استراحت زمانی شاخص‌کل در میان‌مدت استراحت کرده‌ است. در قالب زمانی هفتگی شاخص‌ کل و اندیکاتور هایی مانند مک‌دی کراس رو به بالا برای شاخص‌کل نشان‌دادند که می‌تواند امیدوارکننده باشد. این اتفاق آخرین‌بار آبان سال‌قبل تکرار شده‌ بود و این کراس سال جاری نیز در رشد چند هفته اخیر با لحاظ استراحت زمانی این مدت مجددا شروع شده و طبیعتا شاخص‌کل می‌تواند رشدی را از منظر تکنیکال ثبت کند.

سماوی تاکید کرد:در گام اول مهم عبور شاخص‌کل از محدوده 2.15 میلیون واحد بود و استراحت زمانی نیز در این محدوده داشت. در گام بعدی شاخص بورس باید به محدوده 2.34 میلیون واحد برسد که کار خیلی سختی پیش‌رو ندارد و می‌توان هدف 2.5 میلیون واحدی را با توجه به جمیع شرایط تا آخر سال ‌متصور بود.

به گفته او با توجه به رویدادهای سیاسی و بین‌المللی پیش رو و سایر تکانه‌ ها، ممکن است شاخص‌کل متناسب با شرایط ارقام مختلفی را ببیند و تا زمانی‌که محدوده 2.15 میلیون واحد از دست نرفته این تحلیل معتبر است.

در همین رابطه