تعطیلی واحدهای معدنی به دلیل نحوه قیمت گذاری شمش | ۸۰ درصد زیان در صورت های مالی

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، گفت: قیمت پایه ماده معدنی که در بورس عرضه می‌شود به دلیل مصرف بالا و رقابت واحدها دائما افزایش می‌یابد در حالی که قیمت شمش ثابت نگه داشته می‌شود.
تاریخ: 13 دی 1402
شناسه: 561

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، از قیمت گذاری شمش سرب و روی در بورس کالا انتقاد کرد و آن را به زیان تولیدکنندگان دانست. 

سیروس میانجی دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران، گفت: قیمت پایه ماده معدنی که در بورس عرضه می‌شود به دلیل مصرف بالا و رقابت واحدها دائما افزایش می‌یابد در حالی که قیمت شمش ثابت نگه داشته می‌شود و همین موضوع چالش اساسی ایجاد کرده است. به عنوان نمونه شهریور ماه قیمت هر کیلو خاک ۱۳۰ هزار تومان و قیمت فروش شمش ۱۰۰ تومان بوده است که همین امر موجب ضرر به واحدهای صنعتی و تعطیلی ۸ واحد تولیدی از شهریور ماه شده است.

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران در پاسخ به اینکه استدلال افرادی که این رقم‌گذاری را کرده‌اند چیست گفت: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمپاسکو) بهره بردار معدن انگوران، دولتی است، قیمت پایه با انجمن توافق شده، ولی با توجه به اینکه نیاز، بیشتر از عرضه است، رقابتی می‌شود و بدلیل اینکه تولید واحدهای خیلی بزرگ زیاد است می‌توانند قیمت‌های بالاتری را خرید کنند، بدین صورت که عرضه این هفته ملاکی می‌شود برای هفته بعد، این روش شرکت تهیه و تولید مواد معدنی است و بورس کالا هم پذیرفته است.

میانجی با بیان اینکه بارها به متولیان امر گفته‌ایم که با ۲ روش و قانون نمی‌شود با صنعت سرب و روی برخورد کرد؛ افزود: بایستی برای عرضه شمش روی نیز آخرین قیمت کشف شده را در نظر بگیرید و یا قیمت شمش روی را محاسبه و آن را به عنوان قیمت پایه قرار دهید، در حالی که وعده حل این چالش را داده اند، اما تقریبا از تیر ماه تا الان با بورس کالا، وزارت صمت و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی (ایمپاسکو) جلسات متعدد داشتیم و مطرح کرده‌ایم که این ۱۳۰ هزار تومان فقط قیمت تمام شده ماده معدنی است و راهکاری برای جلوگیری از ضرر تولید کنندگان ارائه دهید، اما تا به امروز موفق به اصلاح قیمت پایه نشده‌ایم و این یک چالش اساسی در صنعت سرب و روی است. 

دبیر انجمن صنایع و معادن سرب و روی ایران با بیان اینکه دهه ۶۰ و ۷۰ وارد کننده شمش سرب و روی بودیم، اما هم اکنون به همت بخش خصوصی حدود ۷۰ درصد تولیداتمان را صادر می‌کنیم؛ گفت: با سیاست‌های موجود واحد‌های تولیدی دچار چالش‌های اساسی شده اند و پنج تا شش ماه دوام می‌آورند صورت‌های مالی واحد‌های تولیدی سرب و روی نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال تقریبا ۸۰ درصد زیان ده بوده اند.

وی درخصوص تفاوت قیمت گذاری صورت گرفته با قیمت جهانی، گفت: قیمت جهانی ضرب در ارز نیمایی می‌شود و قیمت پایه تعیین می‌شود که حدود ۱۰۰ هزار تومان بود، ولی درباره ماده معدنی، نرخ برابری ریال و دلار و قیمت جهانی در فرمولی محاسبه و براساس این فرمول قیمت پایه ماده معدنی تعیین می‌شود که حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ هزار تومان سهم ماده معدنی در تولید شمش روی می‌شود. 

در همین رابطه