شرط خارج کردن برخی خودروها از قیمت‌گذاری

بر اساس مصوبات جدید شورای رقابت، وزارت صمت می‌تواند برخی خودروها را از شمول ضابطه قیمت‌گذاری خارج کند.
تاریخ: 13 دی 1402
شناسه: 569

شورای رقابت در حالی ضوابط جدید قیمت‌گذاری خودرو را ابلاغ کرد که از این پس نه تنها قیمت‌گذاری خودرو حذف نمی‌شود؛ بلکه نظارت شورا به شکل پس از ابلاغ قیمت در می‌آید. همچنین وزارت صمت می تواند برخی خودروها را از شمول ضابطه قیمت گذاری خارج کند. 

به گزارش شاخص آنلاین، قیمت‌گذاری خودرو بار دیگر به ضوابط جدید ابلاغ شد. این بار شورای رقابت مسئولیت خود را به بخش‌های دیگر واگذار کرده است. بر این اساس، وزارت صمت مکلف شده است که قیمت‌های محاسبه شده توسط سازمان حمایت را راسا ابلاغ نماید.

این در شرایطی است که حذف قیمت‌گذاری دستوری از خودرو می‌توانست گام اول برای واقعی‌سازی نرخ‌ها توام با آزادسازی واردات باشد. با این وجود، سپهر دادجوی توکلی، سخنگوی شورای رقابت، اعلام کرده است که «همچنان این بازار انحصاری و از درجه تمرکز بالایی برخوردار است.»

به این ترتیب چنانچه شورای رقابت قیمت‌ها را با معیارها و ضوابط خود منطبق نداند، وارد عمل می‌شود.

همچنین از این پس، عرضه کنندگان خودرو مکلف‌اند در زمان انعقاد قرارداد فروش خودرو به مشتریان، اطلاعات مربوط به خودرو و خریدار را در سامانه یکپارچه عرضه ثبت نمایند و نظارت و سیاست‌گذاری در این خصوص با وزارت صمت است.

البته در ضوابط جدید شرطی اضافه شده است که شورای رقابت این اختیار را به وزارت صمت می‌دهد که می‌تواند برخی خودروها را از شمول ضابطه قیمت گذاری خارج کند.