رئیس سازمان بورس اعلام کرد:

پذیره نویسی 4 پروژه دیگر از طریق بورس | 90 درصد ایرانی ها درگیر بورس اند

درخواست ۴ شرکت سهامی عام پروژه شامل اکسیر مس، توسعه معادن پارس تامین، آهن اسفنجی توسعه طلوع خلیج فارس، ساروج دیار کریمان پارس در فرابورس و یک شرکت دیگر در بورس تهران در دست بررسی است
تاریخ: 25 مهر 1402
شناسه: 59

رئیس سازمان بورس

 

رئیس سازمان بورس از پذیره نویسی 4 شرکت سهامی عام پروژه در بازار سرمایه خبر داد. او همچنین تاکید کرد:90 درصد مردم ایران درگیر بورس هستند.

مجید عشقی با اشاره به اقدامات سازمان به منظور تسهیل‌گری تامین مالی، گفت: در این زمینه پذیره‌نویسی شرکت‌های سهامی عام پروژه از جمله این اقدامات بود. همچنین پروژه سوخت سبز زاگرس (به ارزش ۳.۵ همت) در نیمه ابتدایی اسفند در بورس پذیره‌نویسی شد و این پذیره‌نویسی از نتایج سفر استانی سازمان بورس و اوراق بهادار به کرمانشاه بود.

او افزود: در همین راستا درخواست ۴ شرکت دیگر (اکسیر مس، توسعه معادن پارس تامین، آهن اسفنجی توسعه طلوع خلیج فارس، ساروج دیار کریمان پارس) در فرابورس و یک شرکت دیگر در بورس تهران نیز در دست بررسی و پیگیری است.

90 درصد مردم درگیر بورس اند

رئیس سازمان بورس در ادامه گفت : در حال حاضر نزدیک به ۵۰ میلیون نفر درگیر بازار سرمایه هستند و منافع آنها در بازار است.

او افزود: علاوه بر این، حدود ۱۲ میلیون نفر هم غیر از سهام عدالت در بازار هستند و در مجموع بیش از ۶۰ میلیون کد سهامداری به صورت مستقیم در بورس وجود دارد.

عشقی تاکیدکرد: منافع خیلی از افراد هم به طور غیر مستقیم در بازار است، به طور مثال می توان به تامین اجتماعی اشاره کرد که نزدیک به ۴۱ میلیون نفر مستمری بگیران و افراد تحت تکفل آن در بورس هستند که برخی جزو ۶۰ میلیون سهامدار بوده و برخی هم نیستند.

رییس سازمان بورس با اشاره به اینکه تقریبا ۹۰ درصد مردم کشور درگیر بازار سرمایه هستند، ادامه داد: ارزش بازار در حال حاضر ۱۰ هزار همت است که شامل بورس، فرابورس و اوراقی است که در این بازار پذیرش شده‌اند.

او ادامه داد: بالغ بر ۸۰۰ شرکت در بورس و فرابورس پذیرش شده‎اند و تعدادی هم در جریان پذیرش هستند که کارهای آنها در بورس و فرابورس در حال انجام است.

عشقی گفت: بیش از هزار نهاد مالی تحت نظارت سازمان بورس فعالیت می‎کنند که شامل صندوق‌های سرمایه گذاری، شرکت کارگزاری، سبدگردان، شرکت‌های تامین سرمایه و شرکت‎های سرمایه گذاری هستند که براساس قانون بازار اوراق بهادار و قانون توسعه ابزارها تحت نظارت سازمان در حوزه‌های مختلف برای مجوزها و فعالیت‎های خود به سازمان مراجعه می‎کنند.

برنامه های سازمان بورس در نیمه دوم سال

رئیس سازمان بورس همچنین به مهمترین برنامه های سازمان بورس در نیمه دوم سال جاری اشاره کرد و گفت: طرح نظارتی مبارزه با ناهنجاری‌های کلان در بازار سرمایه (بورس‌بان)، احراز صلاحیت مدیران ناشران، تعیین تکلیف سهام متوفیان سهام عدالت، صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی و اوراق سلف مسکن (پیش فروش متری مسکن) از برنامه های سازمان است.

او درباره صندوق‌های بازنشستگی تکمیلی گفت: این صندوق‌ها برخلاف طرح بازنشستگی قانونی که وجود دارد عددی را از حقوق پرسنل کسر و عددی هم روی آن می‎گذارند تا زمان بازنشستگی و استعفا این را با فرمولی پرداخت می‎کنند که این موضوع در شرکت‎های مختلف به یک معضل تبدیل و پرداخت‎ها سلیقه‎ای شده است.

به گفته عشقی؛ طراحی صندوق‌های بازنشستگی کارها را شفاف کرده و کارهای مربوط به بازنشستگی را تسهیل و منابع بسیاری را جذب بازار خواهد کرد.