50 شرکت جدید در آستانه ورود به بورس | تغییر روش پذیرش شرکت های جدید

از دی سال گذشته 50 شرکت در صف ورود به بورس هستند و جلسات هیات پذیرش بصورت فوق العاده برگزار می شود.
تاریخ: 19 دی 1402
شناسه: 617

مدیرعامل بورس با اعلام تقاضای ۵۰ شرکت برای ورود به بازار سهام از تغییر شرط پذیرش شرکت های دارای سود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومانی و چند برنامه جدید خبر داد.

به گزارش شاخص آنلاین،محمود گودرزی در نشست کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران با اشاره به تکمیل جعبه ابزار بازار سرمایه، اعلام کرد: مشکل اتاق‌ها چه اتاق تهران و چه اتاق ایران، نبود بانک اطلاعاتی کامل از تامین مالی و سرمایه در گردش است اما بورس در این مسیر قدمی برداشت و در همه استان‌ها دبیرخانه تامین مالی ایجاد کرده است.

او افزود: در حالی آلمان پس از جنگ جهانی دوم بر اساس منابع و صندوق‌های خصوصی، توسعه پیدا کرد که دولت فلج در حوزه تامین مالی و بانک های دچار چالش، توان رقم زدن اتفاقات خاصی را ندارند. بنابراین تنها راه موجود برای تامین مالی شرکت ها، بازار سرمایه است.

به گفته مدیر عامل بورس در بورس دو ابزار مشخص تامین مالی و بدهی و دیگری اکوییتی تعریف شده که تامین مالی از ابزار بدهی با نرخ بهره 36 درصدی توجیه اقتصادی ندارد. چرا که با تورم 42 درصدی هیچ کسب و کاری بازدهی منطقی نخواهد داشت.

او با بیان اینکه طی دو سال گذشته نخستین صندوق های بخشی، اهرمی و پوشش ریسک در بورس راه اندازی شد گفت : قرار است تامین مالی را با ابزاری واقعی و با نگاه اکوییتی عملیاتی شود. همچنین با راه‌اندازی "وی‌دی‌آر" برای کسب و کارهای دارای سود 10 تا 15 میلیارد تومانی، داده‌های شرکت‌ها در پلتفرم سایت بورس بار گذاری می شود تا تا هر نهاد مالی خواهان مشارکت در تامین مالی، قادر به دسترسی اطلاعات شرکت باشد.

جلسات فوق العاده هیات پذیرش 

گودرزی همچنین درباره عرضه های اولیه گفت: از دی سال گذشته 50 شرکت در صف ورود به بورس هستند و جلسات هیات پذیرش بصورت فوق العاده برگزار می شود. در گذشته تنها شرکت‌های دارای سود چند هزار میلیارد تومانی پذیرش می شدند اما هیات پذیرش شرکت های دارای سود بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان را هم می پذیرد. ورود به بورس مزایایی از جمله معافیت مالیاتی دارد که با افزایش شناوری، معافیت مالیاتی افزایش می یابد.

او تصریح کرد: بورس از طریق سازمان امور مالیاتی و بررسی سود شرکت ها ، تشویق به ورود به بازار سرمایه می کند و انتظار می رود اتاق ها هم از این شیوه بهره گیرند.

در همین رابطه