نزول سنگین شاخص کل | واکنش بورس به قوانین خلق الساعه و افزایش تنش ها

نزول بورس درابتدای معاملات امروز واکنشی به افزایش تنش های ژئوپولتیک و ابلاغیه شورای بورس برای محدودیت در معاملات بود اما از ساعت 11 صبح و به دنبال افشای اطلاعات با اهمیت از سوی پالایشگاه ها و مشخص شدن تغییر نرخ خوراک این شرکت ها شدت نزول بورس سنگین تر شد و ظرف چند ساعت صد ها میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.
تاریخ: 30 دی 1402
شناسه: 695

شاخص کل بورس تهران امروز و در واکنش به قوانین خلق الساعه ازجمله تغییر نرخ خوراک پالایشی‌ها، ابلاغیه شورای بورس و افزایش تنش های ژئوپولتیک با یک نزول سنگین مواجه شد و بیش از 1000 میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامداران حقیقی از بازار سهام خارج شد.

به گزارش شاخص آنلاین، در شرایطی که امیدواری برای رشد بورس در چند هفته گذشته افزایش یافته بود امروز شاخص کل بورس تهران با یک نزول سنگین بیش از  19 هزار واحد کاهش یافت و در محدوده 2 میلیون و 166 هزار واحد قرار گرفت.

این نزول در شرایطی اتفاق افتاد که قیمت هر دلار آمریکا تحت تاثیر افزایش تنش های منطقه ای به محدوده 53 هزارو 600 تومان رسیده و حتی در مبادلات روز چهارشنبه  از مرز 54 هزار تومان هم گذشت.

در چنین شرایطی نزول بورس درابتدای معاملات واکنشی به افزایش تنش های ژئوپولتیک و ابلاغیه شورای بورس برای محدودیت در معاملات بود اما از ساعت 11 صبح و به دنبال افشای اطلاعات با اهمیت از سوی پالایشگاه ها و مشخص شدن تغییر نرخ خوراک این شرکت ها شدت نزول بورس سنگین تر شد و ظرف چند ساعت صد ها میلیارد تومان نقدینگی از بازار سهام خارج شد.

 فضای منفی حاکم بر بازار سهام در مبادلات امروز به حدی بود که منجر به خروج 1000 میلیارد تومان نقدینگی از سوی سهامدارن حقیقی از بازار سهام شد. با این حال حمایت بازارگردان ها و سهامداران حقوقی مانع از نزول بیشتر شاخص شد. در مبادلات امروز سهامداران حقوقی بیش از 2 هزار میلیارد تومان سهام خریدند که رشد محسوسی نسبت به روز های گذشته نشان می دهد.

اکنون پرسش این است که دلایل نزول سنگین بورس در مبادلات امروز چه بود و این نزول تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

کارشناسان چه می گویند

به زعم تحلیل گران تحولات منطقه ای و اقتصادی و تصویب قوانین خلق الساعه و شبانه سهامداران را نسبت به آینده بازار ناامید و سرگردان کرده و به همین دلیل است که با وجود رشد قیمت دلار، شاخص کل بورس تهران امروز با نزول سنگین مواجه شد.

حسن کاظم زاده یک کارشناس بازار سرمایه در این باره می گوید:سهامداران در حال شروع کردن هفته ای آرام پس از چند هفته درگیری نظامی بودند با این امید که فضای ملتهب کمی آرام بگیرد و بتوانند با خیالی آسوده اقدام به سرمایه گذاری کنند. همین اول هفته دستورالعمل فروش خوراک (نفت) به پالایشگاه ها و خرید فرآورده های اصلی (گازوئیل و بنزین و غیره) از آنها منتشر شد تا خیال آسوده را از سهامداران بگیرد.

او می افزاید: به این ترتیب تحت تاثیر جو منفی حاکم شده در گروه پالایشی به دلیل کاهش قیمت بنزین خریداری شده از آنها (خصوصا بنزین معمولی با اکتان 87) تقریبا همه  بازار منفی شد و سهامداران بورسی یک روز قرمز را در اول  هفته تجربه کردند.

ایمان رئیسی یک تحلیل گر بازار سرمایه در این باره می گوید: بورس آسیب‌پذیرترین بازار از اتفاق‌های سیاسی است و برخی مواقع نیز منتظر بهانه‌ای برای اصلاح‌کردن است. این بهانه این‌بار نه نرخ بهره است و نه گزارش شرکت‌ها، بلکه روابط با همسایگان و دستورالعمل‌های جدید است که می‌تواند منجر به اصلاح شاخص شود.

او یکی دیگر از دلایل نزول بورس را ابلاغیه شورای بورس در باره محدودیت در معاملات بدون تحلیل بنیادی می داند و ادامه می دهد: بند ‌9 و 10 ابلاغیه جدید شورای عالی بورس پر از ابهام است و می‌تواند باعث هدایت سرمایه‌های موجود به‌ بازارهای امن‌تر شود. به‌نظر می‌رسد اثر این بخشنامه بیشتر روی سهام کوچک باشد.

به گفته او انتظار می رود بازار سهام در هفته جاری روند منفی فرسایشی داشته باشد.

اشکان حسینی یک تحلیل گر تکنیکی هم درباره شرایط پیش روی بازار سهام می گوید: مقاومت اصلی شاخص بورس در محدوده ۲.۲ میلیون واحدی بوده و تا زمان عدم تغییر در آمار خریداران و فروشندگان در وضعیت فعلی باقی خواهد ماند.

او توضیح می دهد: شاخص کل بورس 3 مرتبه به محدوده مقاومت 2.2 میلیون واحد برخورد کرده و نشانی از خریداران قوی برای ادامه روند صعودی و همچنین نشانی از فروشندگان قوی برای اصلاح عمیق، نمایان نشده است.انتظار می‌رود این وضعیت مدتی پایدار و شاخص در همین نواحی بماند تا بعد از ظهور محرکی جدید به سوی مقاومت اصلی در محدوده ۲.۲۸۵ - ۲.۳۵۰ حرکت کند. 

او با اشاره به اینکه شاخص کل هم وزن زودتر از شاخص کل به مقاومت اصلی نزدیک شده و درحال حاضر توانی برای رد شدن از این محدوده نشان نداده است می افزاید: تا زمانی که این شاخص در ارقام بالاتر از محدوده ۷۴۴ هزار واحد است، روند کوتاه مدت آن صعودی بوده و در صورت شکست این حمایت، روند کوتاه مدت بازار بورس اصلاحی می‌شود.

در همین رابطه