بازیابی نزول در بورس یا رشد ادامه دار

اگر بازار را از منظر ارزش دلاری ببینیم در محدوده کف‌های قیمتی دو‌ساله خود قرار دارد که نشان از ارزندگی بورس می‌دهد و نکته بعدی اینکه P/E گذشته‌نگر بازار هم به کمتر از میانگین 15‌ساله خود یعنی کمتر از عدد 7.5 رسید که این هم نشان از ارزندگی بازار دارد.
کارشناس بازار سرمایه
تاریخ: 14 اسفند 1402
شناسه: 985

شاخص‌کل بورس تهران  از 25دی ماه یک روند ریزشی آرام را شروع کرد که قرار بود اصلاح شود، اما متاسفانه با توجه به اخبار منفی مخصوصا سیاست‌های انقباضی و انتشار گواهی 30‌درصدی توسط بانک‌مرکزی این افت ادامه‌دار شد و تا هفته قبل هم ادامه داشت، به‌طوری که شاخص به محدوده دو‌میلیون و 40هزار واحد رسید ‌اما در دو روز اخیر شاخص توانست ریزش سه چهار هفته خود را به‌نوعی بازیابی کند.

البته رشد اخیر را بیشتر ناشی از بازیابی ریزش‌ها می‌بینیم، نه شروع روند جدید چون وقتی می‌توانیم بگوییم روند جدید شروع‌شده که شاخص از محدوده دو‌میلیون و 200هزار واحد بگذرد، اما در مورد اینکه چه عاملی رشد روزهای اخیر را باعث شد، عنوان مهم بحث مربوط به بازار دلار آزاد بود که به محدوده 60‌هزار تومان نزدیک شد.

در موج قبلی رشد بازار سرمایه بانک‌مرکزی با انتشار اوراق کمی از عطش بازار ارز را کاهش داد و دلار در بازار آزاد در محدوده 55‌هزار‌تومان تثبیت شد و مجددا به سمت سقف قیمتی 60‌هزار‌تومانی خود حرکت کرد.

حالا باید دید در این روزها که بانک‌مرکزی قرار است سکه تمام بهار آزادی عرضه کند، آیا این مُسکن موقتا بر بازار ارز و سایر بازارهای موازی اثرگذار خواهد بود یا نه؟ طبیعتا اگر بتواند اثرگذار باشد به ظن بنده این اثرگذاری کاملا کوتاه‌مدت و به‌مثابه یک مُسکن خواهد بود و پایدار نخواهد ماند.

کما اینکه چنین تجربیاتی را در دولت‌های قبلی نیز دیدیم. قیمت‌های فعلی قیمت‌هایی نیست که حباب باشد و اگر اصلاح قیمتی که در این عرصه با انتشار سکه‌ها توسط بانک‌مرکزی اتفاق بیفتد هم کاملا موقتی خواهد بود و بازار به این مهم کاملا اشراف دارد.

نکته بعد اینکه اگر بازار را از منظر ارزش دلاری ببینیم در محدوده کف‌های قیمتی دو‌ساله خود قرار دارد که نشان از ارزندگی بورس می‌دهد و نکته بعدی اینکه P/E گذشته‌نگر بازار هم به کمتر از میانگین 15‌ساله خود یعنی کمتر از عدد 7.5 رسید که این هم نشان از ارزندگی بازار دارد.

از سمت دیگر یک‌سری اخبار در برخی از صنایع مخصوصا خودرویی‌ها منتشر شد و در روز جاری هم این خبر که رئیس‌جمهور از عرضه خودرو در بورس‌کالا حمایت‌کرده منتشر شد.

با توجه به اینکه عدم‌عرضه خودرو در بورس‌کالا با شکست مواجه شد خیلی از کسانی که مردد بودند به این مهم ایمان پیدا کردند که بهترین راهکار عرضه خودرو، استفاده از سازوکار بورس‌کالاست که این موضوع موجب شد در روزهای اخیر خودرویی‌ها سبزرنگ شوند.

در همین رابطه