قیمت طلای جهانی به کدام سو خواهد رفت؟

طلا بهترین محافظ در زمانه بحران | چشم انداز طلای ۴ هزار دلاری تا ۲۰۳۰

رشد قیمت طلا با رشد نقدینگی در آمریکا رابطه تقریبا برابری دارد. از سال ۱۹۷۲ تا سال ۲۰۲۳ رشد نقدینگی در آمریکا به ۶.۶ درصد و رشد طلا به ۷ درصد می‌رسد؛ در حالی که تورم در همین بازه ۵۱ساله ۳.۹ درصد رشد کرده است.
20 فروردین 1403
شناسه : 1166
منبع:
زمان مطالعه: 4 دقیقه
در حال حاضر، بهای انس جهانی به حدود ۲۳۲۰ دلار می‌رسد. بروکر لایت فایننس انتظار دارد که قیمت طلا همچنان به رشد خود در سال ۲۰۲۴ ادامه دهد.
رشد قیمت طلا با رشد نقدینگی در آمریکا رابطه تقریبا برابری دارد. از سال ۱۹۷۲ تا سال ۲۰۲۳ رشد نقدینگی در آمریکا به ۶.۶ درصد و رشد طلا به ۷ درصد می‌رسد؛ در حالی که تورم در همین بازه ۵۱ساله ۳.۹ درصد رشد کرده است.

طلا همیشه بازاری داشته که تورم را در مغلوب خود کرده است. این بازار در زمانه بحران هم خوش درخشیده و ثابت کرده که نمی‌توان نادیده‌اش گرفت.

به گزارش شاخص آنلاین، طلا جهانی (انس) بازاری داغی را تجربه می‌کند. نااطمینانی‌هایی که در جهان حاکم است، فلز زرد را ارزشمندتر از هر زمانی کرده است. این در شرایطی است که دلار جهانی (شاخص دلار) با ریزش ارزش خود مواجه شده است. ریزش شاخص دلار، به معنای تقویت طلاست.

عواملی مانند کاهش نرخ بهره در آمریکا موجب افزایش ارزش شاخص دلار و در نتیجه کاهش ارزش طلا می‌شود. با توجه به اینکه فدرال رزرو (معادل بانک مرکزی در آمریکا) به دلیل دست نیافتن به اهداف خود در زمیته کاهش تورم، برنامه‌ای برای کاهش نرخ بهره و قدرت بخشیدن به دلار ندارد، طلا رشد می‌کند.

در همین حال، مخاطرات جهانی موجب افزایش اطمینان سرمایه گذاران به طلا می‌شود. جنگ در غزه، تهدیدات روسیه علیه اروپای شمالی، غربی و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، جنگ تراشه بین چین و آمریکا و کشیده شدن پای اروپا، تایوان، ژاپن و کره جنوبی به آن، ناروشن بودن سرنوشت جنگ در اوکراین، احتمال روی کار آمدن ترامپ در آمریکا و بازگشت جنگ‌های تجاری و تاکید او بر کاهش حمایت‌های مالی آمریکا از ناتو و اوکراین و احتمال درگیری بین ایران و اسراییل و نگرانی در مورد ابعاد آن، از مهم‌ترین مخاطرات جهانی هستند.

طلا بالاتر از بسیاری از بازارها

در این شرایط، طلا به عنوان یک دارایی امن عمل می‌کند که پیوسته برای سرمایه‌گذاری و مصرف آن تقاضا وجود دارد. روی همین حساب، انس در ۳ سال گذشته، بیش از ۳۲ درصد بازده داشته است. داده‌های منتشر شده از سوی «شورای جهانی طلا» نشان می‌دهد که بالاترین میزان تقاضا برای طلا در حوزه سرمایه‌گذاری شکل گرفته است.

بر این اساس، از مجموع ۱۹۵ میلیارد دلار تقاضای جهانی که معادل ۳۱۲۶ تن است، ۳۹ درصد به سرمایه گذاری، ۳۵ درصد به ساخت جواهرات، ۱۹ درصد به عنوان ذخایر بانک مرکزی و ۷ درصد برای مصرف در صنایع (تکنولوژی) اختصاص می‌یابد.

همین داده‌ها نشان می‌دهد که در بازه‌های ۳.۵، ۱۰ و ۲۰ساله طلا نسبت به برخی دارایی‌ها عملکرد خوبی را از خود به جا گذاشته است. برای نمونه در ۵ سال اخیر بازده طلا بیشتر از سایر کامودیتی ها، بازار سهام اقتصادهای نوظهور، اسناد خزانه داری آمریکا و پول آمریکا (دلار) بود اما به بازار سهام آمریکا و به بازارهای جهانی سهام نمی‌رسد.

در ۵ سال اخیر بازده طلای جهانی به ۱۰ درصد می‌رسید؛ در حالی که بازده سایر کامودیتی‌ها ۷.۲۳ درصد، بازده اسناد خزانه داری آمریکا (اوراق ۵ ساله) ۰.۵۳ درصد و بازده پول آمریکا به ۱.۸۸ درصد می‌رسد. در همین حال، بازده سهام شرکت‌های داخلی آمریکا به ۱۵.۷۵ درصد و بازده سهم‌های جهانی به ۱۲.۸ درصد می‌رسد. اگر بازه ۲۰ساله را ملاک قرار داریم، بازده طلا تنها در سطحی کمتر از سهام شرکت‌های آمریکای قرار می‌گیرد. در ۲ دهه اخیر طلا ۸.۳۸۷ و سهام شرکت‌های آمریکایی ۹.۷۵ درصد رشد داشتند.

بیشتر بخوانید

روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار طلا را بشناسید | فلز زرد ارزشمندترین سرمایه برای نگهداری
1403 سال کلیدی برای سرمایه گذاری | برآورد جهش ارز و طلا
بازده طلا نسبت به تورم

بازده طلا (حقیقی و اسمی) در سال‌هایی که تورم مصرف کننده آمریکایی بالا رفته، بیشتر از تورم است. داده‌های موجود در شورای جهانی طلا که برگرفته از داده‌های خبرگزاری بلومبرگ است، نشان می‌دهند که از ژانویه ۱۹۷۵ به بعد، در سال‌هایی که تورم مصرف کننده بیشتر از ۵ درصد بود، بازده اسمی طلا به ۲۴.۹۸ درصد و بازده حقیقی (تعدیل شده با تورم) به ۱۴.۲۰ درصد می‌رسید.

پس از ژانویه ۱۹۷۵در سال‌هایی که تورم بین ۲ تا ۵ درصد بود، بازده اسمی طلا به ۷.۸۷ درصد و بازده حقیقی آن به ۴.۴۸ درصد می‌رسید. در سال‌هایی که تورم کمتر از ۲ درصد بود، هم بازده اسمی به ۳.۳۵ و بازده تعدیل شده با تورم به ۱.۹۸ درصد می‌رسید. بنابر این، طلا ضربه گیر خوبی در برابر تورم محسوب می‌شود؛ حتی در تورم‌های پایین هم بازده حقیقی طلا نزدیک به بیشترین میزان تورم است.

ریزش ارزها در برابر طلا

داده‌های دیگر هم نشان می‌دهند که رشد قیمت طلا با رشد نقدینگی در آمریکا رابطه تقریبا برابری دارد. از سال ۱۹۷۲ تا سال ۲۰۲۳ رشد نقدینگی در آمریکا به ۶.۶ درصد و رشد طلا به ۷ درصد می‌رسد؛ در حالی که تورم در همین بازه ۵۱ساله ۳.۹ درصد رشد کرده است. به بیان دیگر بازده حقیقی طلا ۲.۷ درصد است.

طلا در مقایسه با قدرت خرید ارزها (ارزهای اصلی) هم قابل طرح و بررسی است. داده‌های برگرفته از بلومبرگ نشان می‌دهد که اگر طلا در بازه ۳۱ دسامبر ۲۰۰۰ (۱۱ دی ۱۳۷۹) تا ۳۱ دسامبر (۱۰ دی ۱۴۰۲) در نسبت با ارزها، اررشی یکسان (۱۰۰ واحد) داشته باشد، ارزش ارزها در مقابل آن پیوسته ریزش کرده است. قدرت خرید دلار آمریکا در همین مدت از ۱۰۰ واحد به ۱۳.۲۰ واحد فروکش کرده است. قدرت خرید فرانک سوییس هم از ۱۰۰ به ۲۶.۹۲ کاهش یافته است.

تخمین قیمت‌های آتی طلا

دلیلی واضحی برای قدرت گرفتن طلا نسبت به ارزها وجود دارد. از سال ۱۹۷۱ به دلیل فروپاشی نظم برتون وودز، طلا دیگر پشتیبان ارزها نیست. بر اساس ارزیابی شورای جهانی، به جز موارد بسیاری کمی، طلا بهتر از ارزها عمل کرده است؛ چرا که سطح تولید معادن طلا در ۲۰ سال گذشته هر سال حدود ۱.۷ درصد رشد کرده است. این وضعیت به طلا کمک کرده است تا خود را در برابر سقوط ارزها حفظ کند.

در حال حاضر، بهای انس جهانی به حدود ۲۳۲۰ دلار می‌رسد. بروکر لایت فایننس انتظار دارد که قیمت طلا همچنان به رشد خود در سال ۲۰۲۴ ادامه دهد. این بروکر تخمین می‌زند که در فاصله ۲۰۲۴ تا ۲۰۳۰ به دلیل بی‌ثباتی در بازارها و رشد تقاضا برای فلزات با ارزش، ارزش طلای جهانی به فراتر از ۴ هزار دلار می‌رسد؛ در حالی که قیمت در دی ماه ۱۴۰۳ حداقل ۲۴۳۹ دلار و حداکثر ۲۵۵۲ دلار است. انتظار می‌رود که در پایان سال ۲۰۳۰ قیمت طلا به ۴۱۹۲ دلار برسد. این ارقام به معنای به دست آوردن بازدهی بیش از ۵۵ درصدی در ۶ سال آینده است.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.