کسری ۵.۸ همتی در تشکیل سرمایه ساختمان

میزان تشکیل سرمایه در بخش مسکن در تابستان ۱۴۰۲ به ۱۳ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان می‌رسید که تقریبا نزدیک به تابستان ۱۴۰۱ است اما در همین مدت، حدود ۴۷ درصد به متوسط هزینه مایحتاج ساخت مسکن اضافه شده است
13 آذر 1402
شناسه : 376
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
میزان تشکیل سرمایه در بخش مسکن در تابستان ۱۴۰۲ به ۱۳ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان می‌رسید که تقریبا نزدیک به تابستان ۱۴۰۱ است اما در همین مدت، حدود ۴۷ درصد به متوسط هزینه مایحتاج ساخت مسکن اضافه شده است

صنعت ساختمان این روزها در رکود سنگینی به سر می‌برد. گرچه وضع تشکیل سرمایه در این صنعت، در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه در سال ۱۴۰۱ و کل فصول این سال بهتر شده است اما تورم بالایی که در بخش نهاده‌ها وجود دارد، اجازه رشد معنادار را از آن گرفته است. در نتیجه، رشد مثبت تشکیل سرمایه نتوانسته از تورم پیشی بگیرد.

به گزارش شاخص آنلاین، تازه‌ترین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد تورم هزینه‌های تولید ساختمان (تورم سالانه) ، در فصل تابستان امسال به ۴۳.۵ درصد رسیده است. بر این اساس، تورم ساخت مسکن ۴.۳ درصد نسبت به بهار ۱۴۰۱ افزایش یافته است.

اگر نگاهی به نرخ تشکیل سرمایه در همین مدت بیندازیم، متوجه می‌شویم که در بهار سال گذشته نسبت به نرخ‌های ثابت در سال ۱۳۹۰ سرمایه از این بخش خارج شده است. در این فصل، تشکیل سرمایه به منفی ۲ درصد رسیده بود اما در تابستان امسال به حدود ۳ درصد می‌رسید.

رشد ناچیز مسکن در تولید ناخالص ملی
داده‌های مرکز آمار از تورم بخش ساختمان در تابستان حکایت از رشد نقطه به نقطه آن به ۴۷.۳ درصد دارد. همچنین نسبت به بهار سال جاری ۱.۹ درصد به هزینه‌های این بخش اضافه شده است. از تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان امسال، سهم بخش ساختمان از تولید ناخالص داخلی کشور کمتر شده است که می‌تواند به تورم بالای نهاده‌ها مرتبط باشد.

تورم در نرخ‌های پایین تا حد زیادی برای تشکیل سرمایه انگیزه ایجاد می‌کند اما در شرایط فعلی که تورم مصرف کننده به بالاتر از ۴۴.۹ درصد رسیده است، خانوارها تمایل چندانی برای سرمایه‌گذاری در مسکن متورم ندارند. در نتیجه سهم بخش مسکن از تولید ناخالص داخلی از ۶.۵ درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۶.۳ درصد در تابستان ۱۴۰۲ کاهش یافته است. پس وقتی می‌بینیم که سهم بخش مسکن از رشد ۴.۲ درصدی تولید ناخالص داخلی کشور به ۰.۲ درصد می‌رسد، چندان تعجب نمی‌کنیم.

رشد ۷۴ درصدی هزینه در و پنجره
میزان تشکیل سرمایه در بخش مسکن در تابستان ۱۴۰۲ به ۱۳ هزار و ۷۵۹ میلیارد تومان رسیده که تقریبا نزدیک به تابستان ۱۴۰۱ است.

در نتیجه تغییر چندانی به لحاظ جاری شدن سرمایه در ۱ساله مورد اشاره ایجاد نشده است؛ اما در همین مدت، حدود ۴۷ درصد به متوسط هزینه مایحتاج ساخت مسکن اضافه شده است. در حالی که حداقل باید به همین میزان رشد تشکیل سرمایه به وجود می‌آمد. به عبارتی دیگر، برای سر به سر شدن تورم و تشکیل سرمایه حداقل باید ۱۹ هزار میلیارد تومان و ۶۴۹ میلیارد تومان سرمایه در تابستان ۱۴۰۲ در بخش مسکن تشکیل می‌شد. در نتیجه با کسری ۵ هزار و ۸۸۹ میلیارد تومانی در این بخش روبه رو هستیم.

در این بین، هزینه‌های تاسیسات برق در میانه حرارت تابستان تا تابستان، ۶۵ درصد بالاتر رفته است. گرچه این بیشترین تورم نهاده نیست. هزینه‌های تمام شده دستگیره‌های در و پنجره، لولا و… برای مشتری ۷۴.۷ درصد بیشتر شده است. در همین مدت تورم شیرآلات و آهن آلات، میلگرد و پروفیل حدود ۶۰ درصد رشد کرده است. در مجموع از تابستان سال گذشته تا تابستان امسال، شاهد رشد ۷۳۷ درصدی قیمت تار و پود ساختمان هستیم.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.