نزول بورس عمیق نیست،سهامتان را نفروشید

انتظار می رود در اردیبهشت ماه بازار با ثبات تری داشته باشیم. یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که سهامداران ممکن است طی این روزها داشته باشند این است که بدون دانش تلاش کنند سهام خود را روی قیمت‌های فعلی به‌فروش برسانند تا در قیمت‌های پایین‌تر دوباره بخرند چون مثلا انتظار دارند سهمی 10 تا 15‌درصد ریزش کند اما چنانچه با اصول نوسان‌گیری و جایگزینی پله‌ای سهام آشنا نباشند، این رویکردها می‌توانند مخرب‌تر از روند منفی بازار باشند.
کارشناس بازار سرمایه
تاریخ: 15 فروردین 1403
شناسه: 1140

اولین روز کاری بورس ایران بعد از تعطیلات نیمه دوم فروردین در حالی آغاز شد که شاهد حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران در سوریه و شهادت برخی از نیروهای سپاه پاسداران بودیم.

 از آنجا‌که این اتفاق ریسک جنگ را بین ایران و یکی از دشمنان دیرینه او تایید می‌کند، حساسیت بسیار بالایی دارد. این اتفاق شیطنت اسرائیل را نشان می‌دهد.

در ماه‌های گذشته نیز شاهد بودیم اسرائیل بارها مستقیم و غیرمستقیم تلاش‌کرده ایران را تحریک کند تا از او واکنش بگیرد.طبیعتا هرگونه واکنش می‌تواند تاثیر بیشتری روی بازار سرمایه داشته‌باشد و قطعا رفت و آمدهای تنش‌زا می‌تواند شرایط بازارهای مالی را به‌هم بریزد.

 این اتفاق در حالی رخ‌داده که وضعیت اقتصادی ایران مطلوب نیست و به‌تازگی شاهد افت ارزش پول ملی بودیم و قدرت ‌ریال طی دو ماه گذشته حدود 20‌درصد کاهش پیدا کرده‌است، بنابراین این اتفاق‌ها می‌تواند باعث ایجاد هیجان‌ها و تنش‌های جدید در بازارهای رقیب بازار سرمایه شود.

بازار سرمایه به واسطه افزایش قیمت دلار می‌توانست شرایط بهتری را تجربه کند اما با توجه به اینکه این خبر ریسک جنگ را افزایش می‌دهد، حتی اگر واقعی نباشد می‌تواند هیجان کوتاه‌مدتی را به بازار وارد کند که بخشی از این هیجان را دیروز دیدیم، اما مساله اصلی‌تر این است که روز گذشته بازار می‌توانست بیشتر از اینها منفی شود، یعنی به‌نظر می‌رسد که بدنه دولت تلاش می‌کند بازار سرمایه را کمی آرام‌تر نگه دارد، بنابراین انتظار می‌رود منفی‌های روز گذشته طی روزهای آتی جمع شود.

در هفته آینده با توجه به اینکه تعطیلات زیادی را پیش‌رو داریم و هنوز تعطیلات فروردین به‌طور کامل به پایان نرسیده، انتظار دارم که از ابتدای اردیبهشت شرایط باثبات‌تری به بازار سرمایه حاکم شود و قبل از اردیبهشت در بازار سرمایه بیشتر شاهد رویکرد نوسان‌گیری هستیم.

یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی که سهامداران ممکن است طی این روزها داشته باشند این است که بدون دانش تلاش کنند سهام خود را روی قیمت‌های فعلی به‌فروش برسانند تا در قیمت‌های پایین‌تر دوباره بخرند چون مثلا انتظار دارند سهمی 10 تا 15‌درصد ریزش کند اما چنانچه با اصول نوسان‌گیری و جایگزینی پله‌ای سهام آشنا نباشند، این رویکردها می‌توانند مخرب‌تر از روند منفی بازار باشند.

به‌نظرم در این روزها ما شاهد هیجانات منفی در بازار خواهیم بود، اما اینکه فکر کنیم اتفاقی که افتاده باعث ایجاد روند نزولی در بازار سرمایه شود، بعید به‌نظر می‌رسد.

ما همچنان در مسیر نزولی بازار قرار داریم و این در حالی است که انتظار داشتیم بازار بتواند تغییر روند بدهد و به سمت مثبت برود اما اتفاقات سیاسی نمی‌تواند باعث شدت‌گرفتن روند نزولی بازار شود و صرفا هیجانی به بازار وارد کرده که به مرور کمتر شده و نهایتا بازار به مسیر اصلی خود برخواهد گشت.

  در سایر بازارهای موازی مانند طلا، ملک، خودرو، دلار و... ارزش پول ملی ایران در مسیر کاهشی قرار دارد و به‌نظر می‌رسد به‌رغم اینکه با اتفاقات اخیر ریسک جنگ افزایش‌یافته، این مسیر تشدید نمی‌شود، بلکه مسیر عادی کاهش ارزش پول ملی ایران که ما آن را با نام تورم می‌شناسیم با همان شیب ادامه دارد.

ما به اندازه کافی از مدیریت اشتباه اثر می‌گیریم، بنابراین اگرچه هیجان شدیدی را در بازارهای موازی مشاهده خواهیم کرد اما این هیجان فروکش خواهد کرد و ما شیب نرم افزایش قیمت‌ها را بعد از این در بازارهای موازی مشاهده خواهیم کرد.

در همین رابطه