رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی :

صندوق توسعه ملی سهام بانک سینا را به جای طلبش برداشت

مهدی غضنفری رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی گفت: تهاتر ما ۳۳ درصد از بانک سینا با مجوز بانک مرکزی بوده است. در واقع آن‌ها گفتند؛ «ما جای پول، بانک سینا را داریم.»، که ما همان را تملیک کردیم.
تاریخ: 23 اردیبهشت 1403
شناسه: 1338

 رئیس هیأت عامل صندوق توسعه ملی  از دریافت 33 درصد از سهام بانک سینا به جای مطالباتش خبر داد.

به گزارش شاخص آنلاین ، مهدی غضنفری گفت: در دولت سیزدهم، عملکرد صندوق در بخش‌های مختلف ۲۶.۸ میلیارد دلار بوده است که یکی از وام‌گیرندگان اصلی هم دولت است. نفت و گاز سهم بیشتری از تسهیلات صندوق را تشکیل داده و بعد از آن پالایشگاه و نیروگاه که با معیار ارزآفرینی و ایجاد شغل حائز اهمیت است.

او ادامه داد: فارغ از عاملیت ارزی یا سپرده‌گذاری ارزی، از مجموع ۳۶.۵ میلیارد دلار تسهیلات و سپرده‌گذاری صندوق توسعه ملی ، ۲۶ و خورده‌ای سررسید شده، ۸.۳۷ میلیارد دلار وصول شده و ۱۷.۷۶ میلیارد دلار در مسیر مانده است؛ این یعنی حدود ۴۸ درصد عدم کارآمدی در تسهیلات ما مشاهده می‌شود؛ یعنی اگر همین‌طور پیش برویم ثروت ماندگاری نخواهد ماند و این باعث شد در صندوق به فکر تغییر باشیم. البته بیشترین وصول مطالبات در دولت سیزدهم بوده است.

بیشتر بخوانید

ضربه ای که دولت به صندوق توسعه ملی زد | بدهی 100 میلیارد دلاری دولت به صندوق
صندوق توسعه ملی؛ منابع ملت یا دولت | صندوقی که قرار بود درآمد ایرانیان را افزایش دهد اکنون چه می کند
صندوق توسعه ملی بحرین کل سهام مک لارن را خرید

به گفته وی، تا پیش از دولت سیزدهم ۱.۱ میلیارد دلار از بدهی‌های صندوق وصول شده بود و در این دولت ۴.۴ میلیارد دلار وصول شد که در مجموع ۵.۵ میلیارد دلار وصول مطالبات از محل عاملیت بوده است. از طریق سود سپرده نیز ۲.۷ میلیارد دلار وصول شده و از طریق تهاتر ۰.۱۲ میلیارد دلار. تهاتر ما ۳۳ درصد از بانک سینا با مجوز بانک مرکزی بوده است. در واقع آن‌ها گفتند؛ «ما جای پول، بانک سینا را داریم.»، که ما همان را تملیک کردیم.

رئیس صندوق توسعه ملی ادامه داد: برخی اعتراض می‌کنند که چرا صندوق توسعه ۳۳ درصد از بانک سینا را خریده؟ می‌گویند صندوق برای این کار ارز را به ریال تبدیل کرده است، در حالی که نه آن کسی که تسهیلات گرفت و نه بانک نتوانستند اقساط خود را بپردازند و به همین دلیل ۰.۱۲ میلیارد دلار را از این طریق وصول کردیم. این عدد ابتکاری است که به خرج دادیم اما به ما نامه می‌دهند و اعتراض می‌کنند. ما به‌عنوان امانت‌دار نسل آتی مجبور شدیم از این طریق پولمان را وصول کنیم.

در همین رابطه