تاثیر سقوط بالگرد رئیس جمهور بر بورس

وضعیت پیش از این حادثه ناگوار هم جالب نبود و طبیعتا بعد از این هم به دلیل افزایش ابهامات بدتر خواهد شد.
کارشناس بازار سرمایه
تاریخ: 01 خرداد 1403
شناسه: 1391

 جدا از حادثه‌‌‌‌‌ای که برای رئیس‌جمهور و همران او اتفاق افتاد، بازار بورس در مبادلات روز گذشته  باز بود نیازمند حمایت سنگینی بود

 با توجه به وضعیتی که بازار در دو روز ابتدایی هفته داشت بازار در صورت ادامه فعالیت در روز گذشته نیازمند حمایت سنگینی بود.

 در روزهای گذشته بورس با نزول های سنگینی مواجه شده  که ناشی از گزارشات 12‌ماهه و عمومی منتشرشده روی کدال بود.

 گزارش‌هایی که نشان می‌داد سود اکثر شرکت‌ها آب‌رفته و حتی شاهد زیان ده‌شدن  بسیاری از شرکت های مهم بودیم.

این موضوع کار را به سمتی می‌برد که بازار را برای معاملات روز گذشته و روزهای آینده حمایت لازم می‌کرد.

بعد از سانحه هوایی برای رئیس جمهور این ضرورت های این حمایت چند برابر شده  و بورس حتما نیازمند اقدامات حمایتی است؛ چراکه بازار پیش از این هم شرایط خوبی نداشت.

این حمایت‌ها می‌تواند شامل محدود‌کردن دامنه‌نوسان، حمایت صندوق‌های حمایتی و تزریق پول به بازار سرمایه باشد.

 البته مسوولان سازمان بورس قطعا دید حمایتی نسبت به بازار خواهند داشت اما با توقفی که در روند معاملات ایجادشده، امیدوارم در روزهای آینده نیز بازار حمایت شود تا حداقل شرایط به ثبات برسد.

  ایران در چند ماه اخیر آبستن حوادث مختلف و عجیبی بود اعم از ریسک‌های سیستماتیک خارجی مانند حملات نظامی و احتمالاتی  و رویداد ناگواری که روز گذشته اتفاق افتاد.

 اما اگر از این اتفاق ناگوار به‌عنوان یک فاکتور اثرگذار چشم‌پوشی کنیم، باید گفت رویکرد تیم اقتصادی فعلی انقباضی است و منجر به اجرای سیاست هایی مانند افزایش نرخ بهره ،افزایش نرخ مالیات وکاهش سوبسید به صنایع شده است.

در روزهای اخیر عرضه آبشاری اسناد خزانه پیمانکاران منجر به افزایش نرخ بازده تا سررسید ‌این اوراق تا محدوده بالای 35‌درصد شد که واقعا همه اینها هزینه فرصت سرمایه‌گذاری را بالا برده است.ضمن اینکه چنین رویدادی با توجه به شرایط بازار توجیه ندارد.

در کنار عواملی که وجود داشت این حادثه ناگوار هم اتفاق افتاد و ‌بار ریسک را بیش از پیش بر سر بازار سرمایه سنگین کرد، طبیعی است که به‌دلیل شرایط فعلی با توجه به اینکه بخش عظیمی از سرمایه عموما در بازارهای مالی فرار یا ترسو هستند، اگر بازار سرمایه روزگذشته تعطیل نمی‌شد قطعا قیمت سهام بسیاری از شرکت ها تحت تاثیر فضای هیجانی با نزول مواجه می شد.

  از طرفی انتخابات زودهنگام پیش‌رو که براساس قانون باید طی 50روز آتی برگزار شود، قطعا فضای ابهامات را بیشتر می‌کند.

علاوه‌بر این در سال‌جاری ما انتخابات آمریکا را نیز پیش‌رو داریم که این موضوع نیز می‌تواند روی فروش‌های بین‌المللی و مخصوصا صادرات نفت اثرگذار باشد.

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی داشته باشیم، باید گفت وضعیت پیش از این حادثه ناگوار هم جالب نبود و طبیعتا بعد از این هم به دلیل افزایش ابهامات بدتر خواهد شد.

 
در همین رابطه