ثروت اندوزی خانواده اردوغان با فروش پهپاد| رمز تجارت میلیارد دلاری شرکت بایکار

ترکیه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار صادرات در زمینه صنایع دفاعی و هوایی داشته است. حدود ۳۲ درصد از این میزان، یعنی ۱.۷۶ میلیارد دلار سهم پهبادهایی بود که بایکار ساخته است؛ تجارتی پرسود برای داماد و پدر داماد اردوغان.
تاریخ: 06 خرداد 1403
شناسه: 1400

ترکیه در حال بازاریابی گسترده برای پهپادهایی است که تاکنون هزاران نسخه از آن‌ها را به ده‌ها کشور فروخته است. عملیاتی که پهباد آکینجی به تازگی در ایران انجام داد، فرصتی شد تا بار دیگر این پهپادها فارغ از میزان کارایی‌شان بر سر زبان‌ها بیفتند.

به گزارش شاخص آنلاین، این روزها بحث‌های داغی بر سر یافتن نشان‌هایی از محل سقوط هلیکوپتر حامل رئیس جمهور و همراهانش، از سوی پهپادهای ترکیه درگرفته است. گرچه ایران به صراحت تاکید کرده است که پهپادهای ترکیه در یافتن محل لاشه هلیکوپتر کمکی نکرده‌اند و در نهایت پهپادهای ایرانی از پس کار برآمده اند.

البته ستاد کل فرماندهی نیروهای مسلح تاکید دارد که پهپادهایی ارسالی اش، موفق به انجام این کار شدند. در مقابل، هلال احمر ایران هم بر انجام عملیات پهپادی تاکید دارد. طرف ترک هم همچنان اصرار دارد که با پهپاد «اَکینجی» که دارای دوربین حرارتی است، کار را به بهترین نحو انجام داده است.

فارغ از راست و دورغ بودن ادعاهای مطرح شده در مورد آکینجی، ترکیه با اعلام این خبر و انتشار تبلیغاتی پیرامون عملیات، تلاش کرد که از این وضعیت متلاطم، برای پهپادهای خود بازاریابی کنند؛ همان کاری که پیشتر هم انجام داده است.

داده ها، نشان دهنده برآورد رشد سالانه ۴.۳ درصدی برای بازار فروش پهپاد ترکیه است؛ به طوری که در سال ۲۰۲۸ حدود ۲۹ هزار قطعه پهپاد به فروش می‌رسند. برای مقایسه، در سال ۲۰۲۴ سالیانه ۲۴.۸ هزار پهپاد به فروش خواهد رفت.

با توجه به اینکه در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۱ هزار و ۶۰۰ پهپاد به فروش رفته بود، میزان فروش پهپادهای ترک تا پایان سال ۲۰۲۴ بیش از ۱۱۳ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.
قیمت پهپادهای ترکیه به صورت رسمی اعلام نمی‌شود و تنها سرجمع قراردادهای فروش رسانه‌ای شده اند؛ از جمله یک قرارداد ۳۰۰ میلیون دلاری با وزارت دفاع اندونزی. پهپادهایی که به اندونزی فروخته شده اند، می‌توانند از نوع تی بی‌۲ باشند که برای امور نظامی کاربرد دارند.

شرکت بایکار ترکیه تا سال ۲۰۲۳ با ۲۸ کشور برای فروش پهپاد تی بی‌۲ وارد همکاری شد. یک قرارداد ۳۶۷ میلیون دلاری هم با کویت در همین سال امضا کرد. بایکار که یک شرکت خصوصی است، از سوی پدر داماد رجب طبیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تاسیس شده است.

این شرکت به تازگی از بابت اجرای یک قرارداد ۲۷۰ میلیون یورویی با لهستان که سال ۲۰۲۱ امضا شده بود، آخرین سیستم UCAV را تحویل داده است. این سیستم شامل ایستگاه‌های زمینی کنترل پهپاد و خود پهباد می‌شود.

منابع غربی حدس می‌زنند که قیمت هر واحد پهپاد تی بی‌۲ برای کشورهای خریدار ۲ تا ۵ میلیون دلار (۱۱۵ میلیارد تا ۲۸۸ میلیارد تومان) تمام شود. در این میان، بایکار ترکیه تنها آکینجی و تی بی‌۲ عرضه نمی‌کند. ۴ نوع پهپاد دیگر هم در کنار آن‌ها به فروش می‌روند از جمله تی بی‌۳.

گزارش روزنامه دیلی صباح نشان می‌دهد که ترکیه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۵.۵ میلیارد دلار صادرات در زمینه صنایع دفاعی و هوایی داشته است. حدود ۳۲ درصد از این میزان، یعنی ۱.۷۶ میلیارد دلار سهم پهپادهایی بود که بایکار ساخته است؛ تجارتی پرسود برای داماد و پدر داماد اردوغان.

البته بایکار تنها به فروش پهپاد اکتفا نمی‌کند. ماکت پهپاد، تی شرت، کلاه و جاکلیدی، با آرم بایکار هم به فروش می‌روند. برای نمونه ماکت بیرق دار آکینجی ۹۵۰ لیر (۷۴۰ هزار تومان) و تی شرت با طرح پهپاد اکینجی ۳۰۰ لیر (۵۳۴ هزار تومان) به فروش می‌رسند.

در همین رابطه