سینما روایت گر ناکامی سیاست مداران

حوادث مرتبط با رئیس جمهورها سوژه ای مهم در صنعت فیلم سازی

مرگ روسای جمهور سوژه ای است که به سبب اثر گذاری اش بر روی افکار عمومی و برانگیختن احساسات، پرفروش می شود؛ به ویژه اگر پای تئوری های توطئه در میان باشد.
05 خرداد 1403
شناسه : 1394
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مروری بر فیلم هایی که درباره روسای جمهور ساخته شده نشان می دهد که مرگ رئیس جمهور ها سوژه ای است که به سبب اثر گذاری اش بر روی افکار عمومی و برانگیختن احساسات، پرفروش می شود؛ به ویژه اگر پای تئوری های توطئه در میان باشد.
مرگ روسای جمهور سوژه ای است که به سبب اثر گذاری اش بر روی افکار عمومی و برانگیختن احساسات، پرفروش می شود؛ به ویژه اگر پای تئوری های توطئه در میان باشد.

ده ها سال است که سینمای جهان کادر دوربین را بر روی زندگی و کار رئیس جمهور ها می بندد؛ یعنی همان هایی که ترور شدند یا به مرگ طبیعی از دنیا رفتند. این داستان ها با چاشنی ژانر درام، بسیار پرفروش و جذاب هستند.

به گزارش شاخص آنلاین، به تصویر کشیدن ماجرای مرگ روسای جمهور در سینما و تلویزیون، سوژه ای است که نویسندگان زیادی به سراغ آن رفتند؛ از مرگ آبراهام لینکلن، شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا تا جان اف. کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا. برخی فیلم ها هم داستان مرگ روسای جمهوری را به تصویر کشیده اند که شخصیتشان تخیلی است.

مروری بر این فیلم ها نشان می دهد که مرگ رئیس جمهور ها سوژه ای است که به سبب اثر گذاری اش بر روی افکار عمومی و برانگیختن احساسات، پرفروش می شود؛ به ویژه اگر پای تئوری های توطئه در میان باشد.

البته که هر رئیس جمهوری در دوران خود دستاوردها و نقطه ضعف هایی داشته است. در این فیلم ها بر روی مسائل حول این روسای جمهور، و زمینه تاریخی-سیاسی-اجتماعی دوره آنها، دست گذاشته شده است. ۱۰ فیلم در این زمینه جز برترین ها هستند که توجه منتقدان را به خود جلب کرده اند. برخی از آنها فروش بسیار خوبی داشتند و به معروف ترین فیلم ها در ژانر درام تبدیل شدند.

نقطه برتری (Vantage Point)

Vantage Point سال ۲۰۰۸ بر روی پرده رفت. در این فیلم، رئیس جمهوری خیالی به نام «اشتون» کشته می شود. اشتون به دنبال جلب کمک های بین المللی علیه تروریسم است. نقطه برتری، بنا را بر این ندارد که خط داستانی ساده، سطحی و شعارزاده به راه بی اندازد. بلکه می خواهد ذهن مخاطب را در مورد عوامل گوناگونی که می توانند در مرگ اشتون تاثیر گذاشته باشند به کنجکاوی وادارد و به پرسش بکشد تا درگیرشان کند. نقطه برتری در کل جهان به فروش ۱۵۱ میلیون دلاری دست یافت.

مرگ یک رئیس جمهور (Death of a President)

مرگ یک رئیس جمهور سال ۲۰۰۶ تولید شد؛ فیلم، داستانی خیالی از ترور جورج دابلیو. بوش را به روی پرده آورد. این فیلم در همان دوران ریاست جمهوری بوش پسر در آمریکا اکران شد. به همین دلیل، جلوی اکرانش گرفته شد. فیلم ساز تصور کرده که اگر بوش در همان دوران ریاستش ترور می شد، چه اتفاقاتی رخ می داد.

فیلم به جنبه های خوب و بد ترور بوش نگاه کرده است تا اگر کسی قصد کشتن او را داشت، تصویری از آنچه پیش خواهد آمد، در ذهن داشته باشد! Death of a President به دلیل حساسیت هایی که در موردش وجود داشت، در سراسر جهان با اکران بسیار محدود روبرو شد. در آمریکا ۱۴ روز اکران شد و در ژاپن هم ممنوعش کردند. اما در همین مدت محدود به فروش ۸۶۹ هزار و ۳۵۲ دلاری دست یافت.

کشتن کندی (Killing Kennedy)

کشتن کندی یک فیلم-مستند تلویزیونی (زندگی نامه ای) است که شبکه «نشنال جغرافی» آن را تولید کرده است. این فیلم از روی رمانی به همین نام ساخته شده است. Killing Kennedy بنا ندارد که مرگ کندی یا زندگی شخصی و شرح تلاش هایش را برای مخاطب مرور کند؛ بلکه کاوشی در ذهن لی هاروی اسوالد، قاتل کندی محسوب می شود. اینکه اسوالد در هنگام کشتن کندی به چه چیزی فکر می کرد و چرا دست به آن زد، سناریو Killing Kennedy را می سازد. میزان فروش این فیلم که سال ۲۰۱۴ اکران شد به ۱ میلیون و ۹۲ هزار دلار رسید.

ال بی جی (LBJ)

بیشتر فیلم هایی که در مورد جان اف کندی، سی و پنجمین رئیس جمهور آمریکا ساخته شده اند، بر زندگی او و خانواده اش تمرکز کرده اند اما ال بی جی، تاثیرات مرگ کندی بر معاونش «لیندون بی. جانسون» را بررسی کرده است. جانسون پیش از رسیدن به ریاست جمهوری، رهبر اکثریت سنا بود و خیال می کرد که می تواند حمایت دموکرات ها را برای به قدرت رسیدن جلب کند.

اما بعد متوجه شد که دموکرات ها مایل هستند که کاندیدای نهایی حزب در انتخابات ریاست جمهوری، کندی باشد. کندی پس از تسخیر کاخ سفید، جانسون را به عنوان معاون اول خود منصوب کرد اما پس از مرگ او، جانسون تنها ماند تا رهبری دولت را برعهده بگیرد. میزان فروش این فیلم که سال ۲۰۱۷ اکران شد، در سراسر جهان به بیش از ۲.۵ میلیون دلار می رسید.

توطئه گر (The Conspirator)

The Conspirator سال ۲۰۱۷ روی پرده نقره ای رفت تا داستان مرگ قاتلان رئیس جمهور «آبراهام لینکلن» را به تصویر بکشد. مرگ لینکلن با شلیک «جان ویلکس بوث» سلسه ای از اتفاقات ناگوار را رقم زد که در نهایت به مرگ قاتل و بازداشت تعدادی زیادی از افراد انجامید که متهم به همکاری با او بودند. اعدام برخی از این افراد برای نظام حقوقی آمریکا چالش ایجاد کرد؛ چرا که مدارک کافی برای اثبات مشارکت آنها در قتل وجود نداشت؛ ضمن اینکه اعدام افرادی که قاتل نبودند، پرسش هایی را در مورد عدالت در نظام حقوقی آمریکا ایجاد کرد.

ترور لینکلن موجب شد که نظام قضایی آمریکا چشم خود را بر روی عدالت ببندد و خیلی ها را به بالای دار بفرستد. یکی از افرادی که اعدام شد زنی بود به نام مری سوارت. The Conspirator زندگی سوارت و اتهاماتش را واکاوی می کند. توطئه گر سال ۲۰۱۰ اکران شد و به فروش ۱۵.۵ میلیون دلاری دست یافت.

کشتن لینکلن (Killing Lincoln)

کشتن لینکلن مانند همه فیلم های مرتبط با لینکلن، زمانه و ریشه های قتل او را به تصویر می کشد اما برخلاف سایر موارد، این فیلم زندگی نامه ای، دقت زیادی در توصیف تاریخ و آنچه واقعا رخ داده است، دارد. فیلمی که به تمام جنبه های تاریخی این دوره با حساسیت نگاه کرده است تا یک روایت گر صرف تاریخ باشد. این فیلم که سال ۲۰۱۷ پخش شد، ۳.۴ میلیون بیننده بر روی شبکه کابلی داشت اما اطلاعاتی از میزان فروش دی وی دی های آن در دسترس نیست.

کار اجرایی (Executive Action)

Executive Action که سال ۱۹۷۳ یعنی ۱۰ سال پس از ترور کندی اکران شد، دلایل قتل او را از دیدگاه قاتلان بررسی می کند و در اعماق ذهن آنها کاوش می کند. افرادی که کمر به قتل کندی بستند، مجمعی را برای هماهنگی بین خود تشکیل می دهند تا تلاش های ناموفق قبلی را از طریق اتحاد با یکدیگر به نتیجه برسانند. این فیلم سال ۲۰۰۷ بر روی دی وی دی در آمریکا و کانادا عرضه شد. از میزان فروش تجمیعی این فیلم اطلاعاتی منتشر نشده است.

ترور ریچارد نیکسون (The Assassination of Richard Nixon)

«ریچارد نیکسون» سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا کشته نشد و بر اثر کهولت سن و سکته مغزی درگذشت اما در دوران خود چالش هایی داشت. در نهایت او به دلیل رسوایی «واترگیت» مجبور به استعفا شد اما The Assassination of Richard Nixon تلاش می کند که داستانی را شرح دهد که در آن فردی با بازی «شان پن» کمر به ترور او می بندد اما موفق نمی شود. ترور ریچارد نیکسون، سال ۲۰۰۴ اکران شد و به فروش ۴.۴ میلیون دلاری دست یافت.

جی اف کی (JFK)

JFK سال ۱۹۹۱ اکران شد تا به یکی از معروف ترین فیلم ها پیرامون تحقیقات مرگ کندی تبدیل شود. «اُلیور استون» که فیلم هایی با مضمون تئوری های توطئه می سازد، این بار دوربین خود روی بر روی قاتلان کندی گرفته است تا مو را از ماست بیرون بکشد و یک درام جذاب تولید کند. JFK به فروش ۲۰۵ میلیون دلاری دست یافت تا به یکی از موفق ترین فیلم ها پیرامون مرگ یک رئیس جمهور در جهان تبدیل شود.

روی خط آتش (In the Line of Fire)

روی خط آتش فیلمی است که به واکاوی ذهن محافظ شخصی کندی می پردازد. «کلینت ایستوود» که نقش این محافظ را بازی می کند خود را در مرگ کندی مقصر می داند. به همین دلیل، از سوی کادر محافظان کاخ سفید به تمسخر گرفته می شود. In the Line of Fire هم مانند JFK موفق است اما نه به میزان آن. روی خط آتش در ۱۹۹۳ اکران شد و به فروش ۱۸۷ میلیون دلاری دست یافت.

 

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.