مجوز ۷ میلیون دلاری برای مخارج پرسپولیس | هزینه‌های میلیاردی ۳ خارجی قرمزپوش

پرسپولیس به واسطه مبلغ سقف قراردادها و اضافه شدن سایر آپشن‌ها به عنوان قهرمان، می‌تواند سقف قراردادهایش را به ۴۲۵ میلیارد تومان برساند؛ در حالی که سقف استقلال به ۴۱۰ میلیارد تومان می‌رسد.
تاریخ: 13 خرداد 1403
شناسه: 1440

پرسپولیس قهرمان بیست‌وسومین دوره لیگ برتر شد تا با خیال راحت‌تر مجوز صارده برای مخارجش را که به حدود ۷ میلیون دلار می‌رسد، مدیریت کند. طرفداران انتظار جذب و تمدید قرداد برخی بازیکنان از جمله جذب یک مهاجم را دارند .

به گزارش شاخص آنلاین، پرسپولیس سرانجام پس از یک فصل پر فراز و نشیب، توانست که سنگینی خود را بر روی صدر جدول نهایی بیست‌وسومین دوره مسابقات لیگ برتر قرار دهد. این در حالی است که استقلال با یک امتیاز اختلاف دوم شد.

پرسپولیس در آخرین دیدار این فصل در برابر مس رفسنجان قرار گرفت و با یک گل، شاگردان محرم نوید کیا را شکست داد؛ گلی که البته مشکوک به آفساید بود اما به قول سروش رفیعی، هافبک پرسپولیس «اگر جایی سوتی به نفع ما بوده برای تمام پانزده تیم لیگ برتری نیز این اتفاق افتاده است.»

جواد نکونام، سرمربی استقلال، که حتی بیشتر از محرم نوید کیا از باخت مس رفسنجان افسوس می‌خورد، با همان لحن همیشه معترض، با اشاره به «گل آفساید» پرسپولیس گفت: «دیدید که گل آفساید زدند و بازی را به ناحق بردند. بازهم می‌گویم که قهرمان واقعی تیم ما است.»

بیشتر بخوانید

پرسپولیس و استقلال رسما واگذار شدند | طلسم شکسته شد

انتقال زیان پرسپولیس به دوش بازنشسته ها

خیز دولت برای واگذاری پرسپولیس به تامین اجتماعی | تحمیل شرکت‌های زیان ده به صندوق‌های بازنشستگی

سقف قرارداد فصل بعد

طبیعی است که نکونام هم حسرت قهرمانی مشکوک پرسپولیس را بخورد و هم اینکه تیمش را قهرمان «فوتبال پاک» بخواند. او از کارنامه خود که همیشه آن را موفق می‌داند، دفاع می‌کند. به هر روی پرسپولس قهرمان شد تا از یک مزیت اقتصادی ویژه هم برخوردار شود.

طبق تصمیم فدراسیون فوتبال، قهرمان این فصل می‌تواند ۶۵ میلیارد تومان به سقف قراردادهایش برای فصل آینده اضافه کند. تیم دوم آما تنها ۵۰ میلیارد تومان از این بابت حق دارد. میزان سقف قرارداد برای تیم‌های لیگ برتر در فصل آینده بدون در نظر گرفتن آپشن‌های آن، ۳۲۵ میلیارد تومان است.

پرسپولیس به واسطه مبلغ سقف قراردادها و اضافه شدن سایر آپشن‌ها به عنوان قهرمان، می‌تواند سقف قراردادهایش را به ۴۲۵ میلیارد تومان برساند؛ در حالی که سقف استقلال به ۴۱۰ میلیارد تومان می‌رسد. البته درآمد باشگاه‌ها از حق ترانسفر بازیکن و درآمد باشگاه‌ها از حضور در لیگ قهرمان آسیا به مبلغ پایه اضافه می‌شود.

شکسته شدن سقف

فدراسیون فوتبال قصد دارد که سخت گیری بیشتری را بر روی اعمال نشدن سقف قراردادها وضع کند که شامل تنبیه و ضمانت‌های اجرایی می‌شود. در این فصل پیرامون نبود ضمانت‌های اجرایی برای رعایت سقف صحبت زیاد شده است. برخی می‌گویند که امکان رعایت سقف برای برخی باشگاه‌ها وجود ندارد؛ چرا که هزینه‌های بسیاری از بابت بستن کار فنی، جذب بازیکن و پرداخت دستمزد و سایر هزینه‌های جانبی به باشگاه‌ها وارد می‌شود.

برای نمونه در دوره بیست و سوم لیگ برتر سقف قرارداد ۳۱۰ میلیارد تومان بود اما باشگاه استقلال به واسطه نقل و انتقالات زمستانی آن را به ۳۲۵ میلیارد تومان رساند. در مقابل جواد نکونام، اعلام کرد که پرسپولیس در نقل و انتقالات بیش از ۱ میلیون دلار هزینه کرده است.

گزینه‌های پرسپولیس

به هر روی، در دوره بیست و چهارم لیگ برتر هم هزینه‌های پرسپولیس با عنوان قهرمان، می‌تواند روی دست استقلال بزند. پرسپولیس برای فصل آینده گزینه‌هایی را برای جذب و نگه داری، پیش روی خود دارد. احتمال انتقال رامین رضاییان از سپاهان به پرسپولیس در روزهای اخیر مطرح شده است.

به احتمال فراوان قرارداد مرتضی پورعلی گنجی تمدید می‌شود و او مجدد با پرسپولیس می‌ماند. پورعلی گنجی در تبلیغات تلویزونی مالکان جدید باشگاه پرسپولیس هم ظاهر شده است. ستاره عراقی سابق پرسپولیس، یعنی بشار رسن هم با اظهار علاقه این باشگاه مجدد امکان بازگشت را دارد.

به احتمال فراوان قرارداد عبدالکریم حسن بازیکن قطری پرسپولیس تمدید می‌شود؛ گرچه خبرهای اطمینان بخشی در مورد تمدید دیگر ستاره خارجی پرسپولیس، یعنی اوستون اورونوف شنیده نمی‌شود و او مشتریان دیگری هم دارد. قرارداد اوسمار ویرا با باشگاه هم در لیگ بیست و سوم به ۱۵۰ هزار دلار می‌رسد که در صورت تمدید مجدد با همین رقم که ویرا به آن نه نگفته، ۸ میلیارد و ۷۹۷ میلیون تومان خواهد رسید.

یزن العرب بازیکن اردنی باشگاه المعیذر قطر دیگر ستاره‌ای است که از پرسپولیس هم پیشنهاد دارد. قرارداد اوسمار ویرا، سرمربی پرسپولیس که «نخستین برزیلی قهرمان لیگ برتر» لقب گرفته هم می‌تواند فصل بعد روی نیم کت باقی بماند. البته تمدید همکاری او با قرمزپوشان هنوز قطعی نیست. اوسمار از باشگاه خواسته است که خانواده‌اش به او ملحق شوند. در نتیجه هزینه‌هایش برای باشگاه افزایش می‌یابد.

یک رسانه ورزشی اعلام کرده‌اند که قرارداد عبدالکریم حسن و اوستون اورونوف در فصل بعد به ترتیب ۵۰۰ هزار دلار و ۵۵۰ هزار دلار است. در نتیجه این دو ۱ میلیون و ۵۰ هزار دلار بر روی دست مالکان پرسپولیس خرج می‌گذارند. با قیمت امروز دلار که در حدود ۵۸ هزار تومان است، هزینه تمدید حسن و اورونوف به بیش از ۶۱ میلیارد تومان می‌رسد. در مجموع سه خارجی پرسپولیس (۲ بازیکن و سرمربی) در فصل آینده ۷۰ میلیارد تومان هزینه برمی دارند.

وضعیت مالی باشگاه

با آخرین پرداختی که قبل از بازی پرسپولیس با مس رفسنجان انجام شد، پرسپولیسی‌ها ۷۶ درصد از طلب خود را دریافت کرده‌اند تا آن‌هایی که قرار است فصل بعد بمانند خیالشان برای تمدید راحت شود اما در کل پرسپولیس به یک مهاجم تازه نفس نیاز دارد که می‌تواند ۵۰۰ هزار دلار برایش هزینه بردارد؛ رقمی معادل ۳۰ میلیارد تومان.
باید دید که در فصل آینده پرسپولیس چگونه مجوز مخارج ۴۲۵ میلیارد تومانی یا همان حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار دلاری خود را مدیریت می‌کند.

این در شرایطی است که هنوز مشخص نیست که کنسرسیوم بانکی خریدار پرسپولیس تا چه اندازه آماده حمایت از انتظارات طرفداران، سرمربی و بازیکنان را دارد.

باشگاه در شرایطی به تازگی ۷۵ درصد طلب اعضای باشگاه را تکمیل کرده است که تا بهمن ماه سال گذشته تنها ۴۰ درصد آن را تامین کرده بود. در اردیبهشت ماه میزان آن به ۵۰ درصد رسید. در نتیجه پرداخت‌ها بسیار کند انجام می‌شوند. مالکان پرسپولیس باید مشکلات موجود را حل کنند که با توجه به درآمدزدا نبودن باشگاه‌ها در ایران، کار سختی را در پیش روی خود دارند.

موضوعات :
در همین رابطه