انتقال زیان پرسپولیس به دوش بازنشسته ها

سهام پرسپولیس با زیان های سنگین در حالی به صندوق های بازنشستگی واگذار شد که دولت و مجلس اخیرا هم صدا سن بازنشستگی را برای جبران مخارج و بحران این صندوق ها افزایش داده اند. به این معنا که کارگران باید بیشتر کار کنند تا زیان این صندوق ها پوشش داده شود. در چنین شرایطی مشخص نیست این واگذاری با چه استدلالی انجام شده است.
22 اسفند 1402
شناسه : 1046
منبع:
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اعلام وگذاری پرسپولیس اینقدرها در کام بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی تلخ افتاد که روز گذشته حبر دیگری در مورد واگذاری ۷درصد سهام شرکت کشتیرانی به این سازمان اعلام شد؛ واگذاری که ۲۵ همت ارزش‌گذاری شده است
سهام پرسپولیس با زیان های سنگین در حالی به صندوق های بازنشستگی واگذار شد که دولت و مجلس اخیرا هم صدا سن بازنشستگی را برای جبران مخارج و بحران این صندوق ها افزایش داده اند. به این معنا که کارگران باید بیشتر کار کنند تا زیان این صندوق ها پوشش داده شود. در چنین شرایطی مشخص نیست این واگذاری با چه استدلالی انجام شده است.

باشگاه پرسپولیس هنوز اینقدر پرطرفدار هست که اعلام خبر واگذاری آن به صندوق‌های تابعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی حاشیه برانگیز باشد.

به گزارش شاخص آنلاین، واگذاری باشگاه پرسپولیس به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرانجام نهایی شد تا همه بدانند که ۸۰ درصد سهام این باشگاه از این پس در اختیار صندوق‌های تابعه این وزارتخانه قرار دارد. مصوبه این واگذاری به صورت پرسش برانگیری طراحی شده است؛ چرا که بهایی که از بابت ارزش دارایی‌های پرسپولیس و برند آن در سازمان خصوصی‌سازی کشف شده، اعلام نشده است.

پیشتر در زمان انتشار اطلاعیه واگذاری پرسپولیس در فرابورس، ۵۱ درصد سهام این باشگاه ۲۱۰۰ میلیارد تومان (مبلغ پایه) اعلام شده بود. دلیل واگذاری پررسپولیس و در پیش بودن اعلام واگذاری استقلال، آن طور که در رسانه‌های نزدیک به دولت منتشر شده، جلوگیری از محرومیت این باشگاه هاست.

فدراسیون فوتبال آسیا اصرار دارد که باشگاه‌هایی که در لیگ قهرمان این قاره شرکت می‌کنند، نباید مالک مشترک داشته باشند؛ در حالی که تا پیش از این ۹۰ درصد از سهام پرسپولیس در اختیار وزارت ورزش و جوانان قرار داشت. در ظاهر، با واگذاری پرسپولیس مشکل مالکیت واحد این حل می‌شود.

یک واگذاری عجیب

به نظر می‌رسد که ۱۰ درصد سهام پرسپولیس همچنان در اختیار وزارت ورزش بماند. ۱۰ درصد دیگر سهام هم پیش از این فرابورس عرضه شده بود. در ابتدا قرار بود که پرسپولیس تنها به سازمان تامین اجتماعی به ازای رد دیون واگذار شود؛ چرا که مطالبات این سازمان از دولت به فراتر از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

اما از آنجا که اداره باشگاه‌های فوتبال در ایران به دلیل تسلط دولت و نهادهای شبه دولتی بر اقتصاد ورزش صرفه ندارد و از آنجا که تامین اجتماعی برای وصول طلب خود به دنبال شرکت‌های بورسی ارزنده است، دولت در یک حرکت محیر العقول، این باشگاه را به سه صندوق تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری و صندوق عشایر و روستائیان واگذار کرد. سهم هر یک از این صندوق‌ها به ترتیب ۵۱، ۱۰ و ۱۹ درصد است.

پیش از این ماجرا، افکار عمومی بر سر اینکه دولت مالکیت پرسپولیس و استقلال را از پستوی خود در نمی‌آورد و آن‌ها را به جای خصوصی سازی، دستگاه به دستگاه می‌کند، اتفاق نظر داشتند. مصاحبه‌ای از یک مقام ناشناس «رده بالا» که در بخش وزرشی اعتماد آنلاین، منتشر شده بود هم موید همین واقعیت است.

دولت رها نمی‌کند

این فرد با اشاره به ارزش‌گذاری این دو باشگاه در فرابورس و اطلاعیه عرضه آن‌ها، به رسانه مورد اشاره خبر داده بود که این واگذاری صوری است؛ چرا که دولت در نهایت اعلام می‌کند که مشتری وجود ندارد!

پیام مصاحبه شونده این بود که دولت در نهایت این باشگاه را به دستگاه‌های مورد تایید خود که در راس آن‌ها حضور دارد، واگذار می‌کند؛ همین هم شد! حالا پرسپولیس از وزارت ورزش در وزارت کار ادغام شده است. گرچه از نظر دولت و قوانین جاری کشور، صندوق‌های بازنشستگی نهادهای عمومی غیردولتی محسوب می‌شوند اما در راس تمام صندوق‌ها وزیر رفاه و هیات امنای تامین اجتماعی و صندوق‌های تابعه قرار دارد.

جدا از این موضوع، بازنشستگان به عنوان ذی نفع صندوق‌های بازنشستگی، مخالف واگذاری پرسپولیس به سازمان تامین اجتماعی هستند. از درون سازمان هم برخی به مخالفت برخواستند. جمشید مهرابی، مدیرکل نظارت بر امور شرکت‌های سازمان، گفت که تامین اجتماعی مالک ۵۶ درصد سهام شرکت ذوب آهن اصفهان است.

در نتیجه این سازمان مالک باشگاه ذوب آهن هم محسوب می‌شود. در چنین شرایطی قوانین فدراسیون فوتبال آسیا اجازه مالکیت مستقیم و غیرمستقیم دو باشگاه را توسط یک مجموعه نمی‌دهد. در همین حال، هیات مدیره سازمان هم مالکیت پرسپولیس را به صرف و صلاح نمی‌دانست اما دولت در نهایت سیاست بالادستی را اعمال کرد.

پوشاندن خبر واگذاری

اعلام وگذاری پرسپولیس اینقدرها در کام بازنشستگان و سازمان تامین اجتماعی تلخ افتاد که روز گذشته حبر دیگری در مورد واگذاری 17 درصد سهام شرکت کشتیرانی به این سازمان اعلام شد؛ واگذاری که ۲۵ همت ارزش‌گذاری شده است. تامین اجتماعی در همین حال اعلام کرد که تا پایان سال ۷۰ همت دیگر از مطالبات سازمان از سوی دولت پرداخت می‌شود و تسویه ۱۷۰ همت دیگر هم به سال آینده موکول می‌شود.

در این بین، برخی خبرها که از هیات مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران منتشر شده است نشان می‌دهد که هزینه‌های پرسپولیس از محل بودجه مسئولیت‌های اجتماعی سازمان تامین خواهد شد! پرسپولیس تا پایان این فصل از لیگ برتر ۱۲۰ میلیارد تومان کسری بودجه دارد. مشخص نیست که اسپانسرهای تیم چه میزان از آن را تامین خواهند کرد اما از این پس مخارج باشگاه به وزارت کار منتقل می‌شود.

پرسپولیس در فرابورس

صورت سود و زیان پرسپولیس در فرابورس نشان می‌دهد که این باشگاه در سال مالی منهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ حدود ۲۵۰ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان زیان خالص دارد. سود ناویژه این باشگاه که از کسر درآمد حاصل از فروش کالا از قیمت تمام شده کالاهای به فروش رفته به دست می‌آید، منفی ۲۳۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان است. در همین حال سرمایه باشگاه پرسپولیس به ۱ هزار و ۵۱ میلیارد تومان و ارزش بازار آن در فرابورس به ۱۹۶۲ میلیارد تومان می‌رسد.

در نتیجه مالکان جدید پرسپولیس می‌توانند بخشی از سهام این باشگاه را بفروشند تا زیان‌هایش را جبران کنند اما به نظر نمی‌رسد که هدف دولت از این واگذاری، محدود شدن حضورش در باشگاه داری باشد. وزارت کار چاره‌ای جز نگهداری پرسپولیس، افزایش سرمایه و پرداخت هزینه‌های آن ندارد.

ارسال نظر
پاسخ به :
= 5-4
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت  برگزار شد.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۲/۰۹/۳۰با حضور ۸۰.۵۸ درصد سهامداران در دانشگاه خاتم برگزار شد. هیأت رئیسه این مجمع متشکل از شهاب جوانمردی به‌عنوان رئیس مجمع، مسیح مشهدی تفرشی به‌عنوان دبیر جلسه و آقایان کریمی و عظیمی به‌عنوان ناظرین جلسه و نماینده شرکت بورس و بازرس قانونی بودند. در ادامه پس از مجمع عمومی عادی سالانه، مجمع عادی به‌طور فوق العاده شرکت برگزار شد.