بازار سرمایه در حالت عقب گرد

نزول بورس درآمد نهادهای مالی را کاهش داد | خطر در کمین بازار سرمایه

به دلیل نزول های مداوم شاخص بورس از سال 1399 تاکنون که منجر به خروج منابع عظیم نقدینگی از بورس شده درآمد بسیاری از نهاد های مالی بازار سرمایه با کاهش مواجه شده و حتی برخی از شرکت ها از نیمه دوم سال گذشته دست به تعدیل نیرو زده اند.
تاریخ: 22 خرداد 1403
شناسه: 1475

 نزول های مداوم شاخص بورس در یک دوره طولانی مدت صرف نظر از زیان هایی که به سهامداران تحمیل کرده منجر به کاهش درآمد نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه شده و این موضوع می تواند زنگ خطری بزرگ برای بازار سرمایه باشد.

به گزارش شاخص آنلاین، برخی دولت مردان فکر می کنند نزول شاخص بورس صرفا به معنای زیان برخی بورس باز یا سفته باز است و درک درستی از آنچه در حال وقوع است ندارند. زیان بورس صرف نظر از زیانی که به سهامداران تحمیل می کند از یک طرف آثار عمیقی بر تولید می گذارد و از طرف دیگر چرخه تامین مالی دولت را مختل می کند. موضوعی که روز گذشته در یک گزارش مفصل به آن پرداختیم.

اما به غیر از آثار زیان باری که نزول بورس در این زمینه ها دارد،کاهش شاخص ها منجر به افت درآمد نهاد های مالی بازار سرمایه می شود. طبق یک قاعده هرچقدر بورس رونق داشته باشد معاملات بیشتری در بازارسرمایه انجام می شود و این صرف نظر از درآمد کارمزد های معاملاتی و حتی مالیاتی که نصیب دولت می کند منجر به رشد معاملات صندوق های سرمایه گذاری،سبد گردانی،مشاور سرمایه گذاری ،پردازش اطلاعات مالی و سایر بخش های بازار سرمایه می شود. اما در شرایط رکودی، خدماتی که در این زمینه از سوی بازار سرمایه ارایه می شود با کاهش شدید تقاضا مواجه می شود و این موضوع درآمد همه این بخش ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

ابعاد ماجرا چقدر است؟

در حال حاضرآمار و اطلاعات دقیقی درباره اینکه  نزول بورس تا چه حد منجر به کاهش درآمد  نهاد های مالی فعال در بازار سرمایه شده وجود ندارد اما شواهد میدانی و گزارش های موردی و غیر رسمی نشان می دهد به دلیل نزول های مداوم شاخص بورس در یک دوره چهارساله یعنی از مرداد 1399 تاکنون که منجر به خروج منابع عظیم نقدینگی از بورس شده درآمد بسیاری از نهاد های مالی بازار سرمایه با کاهش مواجه شده و حتی برخی از شرکت ها از نیمه دوم سال گذشته دست به تعدیل نیرو زده اند. این کاهش درآمدها به حدی جدی است که اثرات آن به بزرگ ترین گروه های مالی فعال در بازار سرمایه نیز رسیده و جمعیت شاغلان این حوزه را به شدت تهدید می کند.

طبق اطلاعاتی که قبلا مجید عشقی رئیس سازمان بورس داده بود در حال حاضر نزدیک به 1000 نهاد مالی در بازار سرمایه فعال اند که جمعیت زیادی در این نهاد ها مشغول به فعالیت اند. بر همین اساس تداوم رویه فعلی صرف نظر از آثار زیان باری که در حوزه تولید دارد می تواند آسیب های جدی نیز به بدنه اجرایی بازارسرمایه وارد کند. این موضوعی است که ظرف چند روز گذشته برخی فعالان بازارسرمایه نیز نسبت به آن هشدار دادند.

بیشتر بخوانید

بورس به رمز ارز باخت

تلاش های نا فرجام برای نجات بورس | وعده پرداخت 2.8 میلیارد دلار از مطالبات بانک ها
 

امین سهل‌البیع مدیرعامل کارگزاری کارآمد چند روز پیش در این باره گفت: به دلیل نزول های بورس بعد از سال 1399 وضعیت سودآوری کارگزاری‌ها به‌شدت مورد تحدید قرار گرفته و لازم است این شرکت ها از حالت تک درآمدی خارج شوند.

بستن شعب نهادهای مالی

حسین‌ خزلی یکی از قدیمی ترین فعالان بازار سرمایه نیز با 23 سال مدیریت نهادهای مالی  درباره آثار زیان بار نزول بورس می گوید:سخت‌ترین کار در این حوزه جذب و نگهداشت سرمایه‌ های انسانی متخصّص و با انگیزه است. اینکه کارشناسان مالی خبره، تحلیلگران با سواد و با تجربه، معامله‌گران مسلط و پاکدست، مدیران میانی و ارشد حرفه‌ای، را حفظ کنیم بسیار دشوار است.

به گفته او همه‌ این‌ها در کنار نقشه راه درست و انسجام و پایداری مدیریتی می‌تواند نهاد مالی را موفّق، سودآور و برجسته کند.

خزلی  توضیح می دهد: رشد قابل توجه بورس‌ها در سال‌های 97، 98 و 99 باعث شد، بسیاری از نهادهای مالی  به شدت دنبال توسعه کمّی و کیفی باشند اما متاسفانه رکود 3 ساله‌ حاکم بر بخش سهام و کاهش مدام درآمدها، خصوصاً کمای عمد ماه‌های اخیر، تمام این برنامه‌های توسعه‌ای را بر باد داده و اکثر نهادهای مالی بازار سرمایه، حتی بزرگان در حال تعدیل نیرو، کاهش هزینه، بستن شعب، تعطیل خدمت و عقب گرد هستند.

در همین رابطه