گزارش عملکرد یکساله فروشگاههای فعال در سرویس «سوپرمارکت اسنپ» نشان میدهد حجم بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در کمتر از دو سال گذشته ۲.۵ برابر شده است.
هلدینگ «اسنپگروسری» یا همان سوپرمارکت اسنپ، سال ۱۴۰۱ شکل گرفت که نتیجه ادغام دو سرویس «اسنپ اکسپرس»، ویژه سفارش آنلاین از سوپرمارکتهای محلی و زنجیرهای و «اسنپ مارکت»، سرویس سفارش آنلاین از فروشگاههای زنجیرهای هایپرستار بود.
اسنپ عقیده داشت همافزایی حاصل از این دو سرویس با مدیریتی واحد میتواند به رشد بازار سوپرمارکتها بینجامد؛ باوری که به نظر میرسد با انتشار گزارش عملکرد یکساله سوپرمارکتهای فعال در این مجموعه، رنگ واقعیت به خود گرفته است.
براساس این گزارش، تابهامروز بیش از ۷ میلیون کاربر از خدمات اسنپگروسری استفاده کردهاند و سوپرمارکت اسنپ در تهران بیش از ۷ میلیون کاربر دارد؛ یعنی بیش از نصف جمعیت تهران حداقل یک بار تجربه خرید از سوپرمارکت اسنپ را داشتهاند.
بیشتر بخوانید
علاوهبراین، روزانه بیش از ۱۱ میلیون کاربر از اپلیکیشن اسنپ استفاده میکنند که معادل ۸۰ درصد جمعیت تهران است و فرصت پیش روی سوپرمارکتها را برای فروش احتمالی نشان میدهد.
بازار خرید آنلاین کالاهای سوپرمارکتی و خواربار بهویژه پس از همهگیری کرونا سرعت قابلتوجهی پیدا کرد؛ بهطوریکه براساس گزارش مکنزی در کشورهایی، مانند بریتانیا، فرانسه و هلند، سهم بازار سوپرمارکتهای آنلاین در ۲۰۲۱ به حدود ۱۲ درصد رسید.
پیشبینیها نشان میدهند بازار سوپرمارکتهای آنلاین تا سال ۲۰۳۰ رشد چشمگیری خواهد داشت و میتواند در کشورهای پیشرو، به ۱۸ تا ۳۰ درصد کل بازار خواربار اروپا برسد. این روند بهدلیل پیشرفتهای تکنولوژیکی و تغییر رفتار مصرفکنندگان ادامه خواهد یافت و از تکنولوژیهای نوین و مدلهای عملیاتی جدید بهره خواهد برد.
دادههای گزارش سوپرمارکت اسنپ نیز این روند را تأیید میکند و نشان میدهد در ایران نیز تقریباً روند مشابهی درحال شکلگیری است.
براساس گزارش اسنپگروسری، در ایران حجم بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در کمتر از ۲ سال ۲.۵ برابر شده است. این هلدینگ پیشبینی کرد این رشد در سالهای آینده نیز ادامه خواهد داشت.
رشد این بازار موجب شده رکوردهای تازهای نیز برای سوپرمارکتهای اسنپ رقم بخورد؛ ازجمله ثبت ۲.۵ میلیون سفارش ماهانه که معادل ۵۰۰ ماه فروش یک سوپرمارکت است و خرید بیش از ۲۳ میلیون قلم کالا در ماه از سوی مشتریان.
گزارش مذکور نشان میدهد تاکنون بیش از ۵ هزار سوپرمارکت روی اسنپ گروسری فعال شدهاند که فعالیت در این سرویس برای آنها میانگین درآمد ۳۵ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ را رقم زده است.
در این میان، یکی از سوپرمارکتهای همکار اسنپ در شهر تهران موفق شده ۱۴۰۲ به آمار بیش از ۴۲ میلیارد تومان برسد.
فروشگاههای محلی درنتیجه همکاری با اسنپگروسری به بیش از ۵۰ درصد رشد سفارشها در اسفند ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل دست پیدا کردهاند. یکی از فروشگاههای همکار سوپرمارکت اسنپ نیز در اصفهان موفق شده فروشش را ۱۵ برابر کند.
اما فروش بیشتر فروشگاههای محلی طبیعتاً بهمعنی خرید بیشتر خریداران یا مراجعه بیشتر آنها به پلتفرمهای آنلاین برای خرید خواربار است.
این پلتفرمها بهدلیل آسانکردن خرید این امکان را فراهم کردهاند که روزبهروز تعداد بیشتری از مشتریان برای خریدهای ماهانهشان به این پلتفرمها متکی شوند. ضمن اینکه بنا به گزارش اسنپگروسری، بینیازی از حمل کالا، هزینه ارسال رایگان و تخفیفهای آنلاین موجب بزرگتر بودن سبد خریدهای آنلاین نسبت به خرید حضوری شده است.
براساس گزارش سوپرمارکت اسنپ، سال گذشته سبد خرید کاربران این پلتفرم بهصورت میانگین شامل ۷ قلم کالا بوده که ارزش ریالی این سبدها در مقایسه با سال قبل ۵۰ درصد رشد کرده است.
در این میان، یکی از کاربران از بقیه دستبهجیبتر بوده و بهتنهایی ۱.۲ میلیارد تومان در یک سال از سوپرمارکت اسنپ خرید کرده است.
امکان جذب مشتریان بیشتر یکی از فرصتهایی است که سوپرمارکت اسنپ برای فروشگاههای محلی فراهم میکند. دلیل قیمتهای رقابتی، صرف بودجههای بازاریابی و تبلیغات و اجرای طرحهای متنوع تخفیف خریداران را مجاب میکند از فروشگاههای آنلاین خرید کنند.
برای مثال، میتوان به طرح «تخفیف نارنجی» اشاره کرد. در قالب این طرح، هر روز کالاهای پرطرفدار بسیاری با تخفیفهای ۱۵ تا ۵۰ درصدی در سوپرمارکت اسنپ ارائه میشود.
آمارهای سوپرمارکت اسنپ نشان میدهد در بیش از ۴۰ درصد سبدها حداقل یک کالای تخفیفدار وجود دارد. علاوهبراین ، تنماهی، ماست و ربگوجه بهترتیب سه کالای پرفروش در تخفیف نارنجی بودهاند.
همراه تخفیفهای روزانه، برخی محصولات بهصورت بستههای چندتایی با تخفیف موسوم به «پکهای بهصرفه» به فروش میرسند. گزارش سوپرمارکت اسنپ حاکی است میانگین ارزش سبدهای خریدی که شامل یک پک بهصرفه باشد، تا ۵۰ درصد بیشتر است.
سوپرمارکت اسنپ علاوهبر افزایش فروش، امکانات بیشتری به فروشگاههای همکار خودش میدهد که استفاده از نرمافزار مربوط به مدیریت کسبوکار و حسابداری جزو مهمترین آنهاست.
فروشگاههای همکار اسنپ میتوانند با استفاده از نرمافزار اختصاصی «دخل» فروش، سفارشهایشان را مدیریت کنند و حتی رفتار مشتریان را بشناسند.
«چرتکه» نام دستیار هوشمند فروش است که پایش موجودی محصولات پرفروش را مدیریت میکند.
امکان مشاهده سفارشها براساس تاریخ، مدیریت حساب کاربری و مدیریت طرحهای تخفیفی فروشگاه نیز ازجمله امکاناتی است که در برنامه دخل گنجانده شده و سوپرمارکت اسنپ وعده داده بهزودی امکانات بیشتری را به این نرمافزار میافزاید.
گزارش سالانه سوپرمارکتهای اسنپ نکات جذاب بیشتری بهویژه برای مدیریت و افزایش سطح عملکرد فروشگاهها دارد که برای مطالعه آن میتوانید به اینجا مراجعه کنید.