پیام اقتصادی نسل زد به مسعود پزشکیان | ۱۸ تا ۲۱ساله‌ها در میان جامعه جدید مهاجران

مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم برگزیده شده است. در ستاد او اشخاصی حضور داشتند که می‌خواهند با زبان نسل زد صحبت کنند.
تاریخ: 18 تیر 1403
شناسه: 1605

مسعود پزشکیان به ریاست دولت چهاردهم رسید تا انتظارات انباشته گروه‌ها را پاسخ گو باشد. یکی از همین گروه ها، نسل زد است؛ نسلی که اتفاقا بر روی جریان روی کار آمدن پزشکیان تاثیر گذاشت.

به گزارش شاخص آنلاین، نیاز اقتصادی نسل زد تقاضای جدیدی را در اقتصاد خلق کرده است. طبق تعریف مجمع جهانی اقتصاد، نسل زدی‌ها متولد ۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹ هستند. تولد این نسل، مقارن با توسعه بازاری فناوری‌های مبتنی وب است. از این رو به آن‌ها لقب «بومی دیجیتال» داده اند. این روزها زدی ها، سنی بین ۱۴ تا ۲۷ سال دارند.

آن گروه از زدی‌ها که در سال‌های نزدیک به ۱۳۸۹ متولد شده اند، در حال ازدواج و تشکیل خانواده هستند. داده‌های مرکز آمار، نشان می‌دهد که میانگین سن ازدواج در مردان روستایی به ۲۶.۷ و در زنان شهری و روستایی به ترتیب ۲۴.۶ و ۲۲ سال است.

با توجه به اینکه این نسل، در دوران اصلاحات پا به جهان گذاشته است و نوجوانی خود را با دوران تحریم‌های اقتصاد تجربه کرده است، تصویری از دوران اصلاحات و خواسته‌های مردم در آن دوران ندارد اما شروع تحریم‌ها را به یاد می‌آورد. در واقع تحریم همه آن چیزی بوده که او از نوجوانی‌اش در اخبار به خاطر می‌آورد.

خواسته‌های نسل زد

زد، اولین نسلی است که حالا مطالبه‌اش برقراری آرامش اقتصادی برای تشکیل خانواده، داشتن شغلی آبرومند و دسترسی آزاد به فناوری است. این نسل به محضی که قصد داشت فناوری‌های جدید و شبکه‌های اجتماعی را تجربه کند، با مسدودی آن‌ها مواجه شد اما حالا تمنای شغلی را دارد که مبتنی بر همین فناوری‌ها باشد.

اتفاقا مهاجرت هم به دغدغه تازه همین نسل تبدیل شده است. آگهی‌های تبلیغاتی موسسه‌های فعال در زمینه مهاجرت، نشان می‌دهد که ۱۸ تا ۲۱ساله‌ها جامعه جدید مهاجران را تشکیل می‌دهند؛ یعنی همان‌هایی که میانه سنی نسل زد را در اختیار دارند و به لحاظ سنی، فرصت پرش‌های بلندتری را در کشورهای مقصد دارند.

بیشتر بخوانید 

مسعود پزشکیان رئیس جمهور ایران شد | مسعود پزشکیان را بیشتر بشناسید

نسخه جراح قلب برای اقتصاد | ایده‌های پزشکیان برای رشد اقتصاد و رفع تحریم

پزشکیان و نسل زد

مسعود پزشکیان به عنوان رئیس دولت چهاردهم برگزیده شده است. در ستاد او اشخاصی حضور داشتند که می‌خواهند با زبان نسل زد صحبت کنند. به طور مشخص محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم که در ستاد پزشکیان حضور داشت، به این نسل نوشت که باید روابط لانگ دیستنس رو نزدیک کرد و کات‌ها رو دوباره جوش زد.

آذری جهرمی در پیام خود خواست که کسی به دیس‌های این نسل، دیس بک نزند؛ چرا که به قول او «آدم عاقل» به «ستونها» دیس بک، نمی‌زند. حالا توپ به زمین مسعود پزشکیان افتاده تا دیس بک نزند. پزشکیان در دور اول انتخابات ۱۰.۴ میلیون رای آورده بود اما در دور دوم نیاز به آرای بیشتری داشت تا بر سعید جلیلی غلبه کند.

در دور دوم، پزشکیان ۱۶.۳ میلیون رای آورد تا با فاصله بر جلیلی که ۱۳.۵ میلیون رای داشت غلبه کند اما پزشکیان چگونه این آرا را کسب کرد؟ آیا او در به قدرت رسیدن مدیون نسل زد است؟

بیشتر بخوانید 

اولویت‌های اقتصادی رئیس جمهور جدید

ایران بر سر دو راهی سرنوشت ساز

رای نسل زد به پزشکیان

متولدان ۸ تیر ۱۳۸۵ به بعد دارای شرایط شرکت در انتخابات ۱۴۰۳ بودند. در نتیجه بخشی از نسل زدی‌ها هم می‌توانستند رای بدهند. محسن رهامی، رئیس کمیته حقوقی ستاد مسعود پزشکیان، به ۶ میلیون نفری که در دور دوم به سبد رای پزشکیان اضافه شدند، اشاره کرده است: نسل زد، جوانان و شاید رأی اولی‌ها به سمت آقای پزشکیان آمدند.

در دور دوم انتخابات، اختلاف رای پزشکیان و جلیلی حدود ۲.۸ میلیون بود. بر همین اساس، به میدان آمدن نسل زد، بر انتخاب شدن پزشکیان دارای تاثیر بود. پزشکیان که در حال حاضر نماینده مجلس است، حدود ۱ ماه دیگر وارد ریاست جمهوری می‌شود تا لانگ دیستنس‌ها را نزدیک کند؛ همان چیزی که نسل زد از او می‌خواهد تا قبل از اینکه مجبور به مهاجرت شود.

در همین رابطه