سهامداران بانک شهر با دقت بخوانند

مشکل بزرگ سهامداران بانک شهر برای افزایش سرمایه | عملکرد اشتباه بانک در روند افزایش سرمایه

بانک شهر اطلاع رسانی افزایش سرمایه را در زمان دعوت به مجمع (20 تیر) تا بسته شدن نماد (27 تیر) انجام نداده و منوط به اطلاعات چند ماه قبل کرده و دسترسی سهامداران به آن بسیار سخت هست.
تاریخ: 08 مرداد 1403
شناسه: 1712

کارشناس بازارسرمایه با اعلام نکاتی در مورد مجوز افزایش سرمایه سنگین بانک شهر در روز مجمع، پیشنهادی به سازمان بورس داد.

به گزارش شاخص آنلاین، روزبه معین زاده با اشاره به اعمال افزایش سرمایه اخیر بانک شهر در مجمع فوق العاده، اعلام کرد: سهامداران حقیقی این بانک برای افزایش سرمایه سنگین شرکت با مشکل روبه رو هستند که دلایل متعددی دارد.

او افزود:"وشهر" اطلاع رسانی افزایش سرمایه را در زمان دعوت به مجمع (20 تیر) تا بسته شدن نماد (27 تیر) انجام نداده و منوط به اطلاعات چند ماه قبل کرده و دسترسی سهامداران به آن ( با توجه به حجم افشای ب و صورت مالی شرکت های تابعه) بسیار سخت هست.

او ادامه داد: بانک مرکزی مجوز افزایش سرمایه را یک روز قبل از مجمع 30 تیر می دهد که نماد بانک بسته است. این مجوز فقط شروط افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی را اعلام می کند و هیچ اشاره ای به مقدار افزایش سرمایه از آورده نقدی ندارد. از طرفی سازمان بورس بعد از مجوز بانک مرکزی، یک روز بعد و در روز مجمع یعنی 31 تیر تاییدیه افزایش سرمایه 625 درصدی از آورده را ارائه می کند آن هم زمانی که نماد بسته است و سهامدار جز با تامین این مقدار افزایش سرمایه از آورده با مشکل روبه رو است. درحالی که می توانست اجازه دهد مجمع به تنفس بخورد و بعد از بازگشایی نماد به سهامدار برای مدیریت تامین مبلغ آورده، حق انتخاب در ابقا یا ترک سهامداری یا فروش قسمتی از سهام برای تامین منابع افزایش سرمایه دهد.

معین زاده تاکید کرد:با توجه به اینکه عوامل مختلف دست به دست داده اند تا سهامدار در زمان باز بودن نماد از اتفاقاتی که در روز مجمع به وقوع می پیوندد گیج شود و فضای ابهام آلودی برای وی ایجاد کند لازم است سازمان و فرابورس شرایط را به نحوی تغییر دهند که سهامدار جز از این اتفاقات، ضرری را متحمل نشود.

بیشتر بخوانید

سهامداران بانک شهر بخوانند | افزایش سرمایه سنگین 2532 درصدی در راه است
چرا بانک شهر می خواهد سهام پرسپولیس را بخرد

او تصریح کرد:باید توجه داشت سهامدار وقتی مجوز بانک مرکزی و تاییدیه سازمان را تا زمان بسته شدن سهام نمی بیند به این نتیجه می رسد مجمع به تنفس می خورد و نیازی نیست برای افزایش سرمایه ایی که مقدار آن تا آخرین روز توقف نماد مشخص نیست سهام خود را به تعداد مورد نیاز بفروشد.

این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد:در شرایطی که بسیاری از سهامداران در پرتفوی سهام خود با زیان روبرو هستند تامین منابع از سایر پرتفوی عملا سهامدار را با ضرر مواجه می کند و اگر تاییدیه در زمان بازگشایی می آمد سهامدار با فروش یک سوم سهام، منابع افزایش سرمایه را تامین می کرد اما وقتی تاییدیه در زمان بسته شدن نماد ارسال شد نماد بعد از افزایش سرمایه بازگشایی می شود.

او گفت: در این شرایط اگر سهامدار تمام سهام را هم بفروشد در بهترین حالت توان تامین نصف منابع را خواهد داشت و مجبور است نصف دیگر حق تقدم ها را بفروشد و با توجه به شرایط بازار که اختلاف قیمتی حق تقدم و سهم که بسیار بیشتر از 100 تومان اسمی بوده، آشکار است سهامدار با فروش حق تقدم، ضرر سنگینی می کند.

معین زاده افزود:به همین دلیل باید شرایطی را فراهم کرد که سهامدار بتواند قبل از افزایش سرمایه در فضای شفافی تصمیم گیری کند و با علم بر مقدار افزایش سرمایه و نوع آن بتواند خود را با شرایط بازار منطبق کند.

او تاکید کرد: به طور خلاصه با توجه به اینکه اعلامیه بانک شهر بسیار قدیمی بوده و اطلاعیه های زیادی که در کدال ارائه داده به سختی قابل دریافت بود و اطلاعیه جدیدی را در زمان آگهی به دعوت مجمع به طور شفاف مقدار افزایش سرمایه را اعلام نکرده و با توجه به اینکه تاییدیه های بانک مرکزی و سازمان بورس و مقدار و نوع افزایش سرمایه در زمان توقف نماد بوده و تصور غلطی از تنفس مجمع به سهامدار داده و فرصت انتخاب در ابقا یا ترک سهامداری را از سهامدار گرفته و با توجه به مقدار سنگین افزایش سرمایه از آورده و مشکل تامین مبلغ و از طرفی زیان سهامدار از فروش حق تقدم خود با توجه به اختلاف قیمت حق تقدم با سهام، لازم است سازمان بورس، مهلتی به این بانک دهد تا نماد قبل از افزایش سرمایه بازگشایی شود و سهامدار بتواند براساس توانایی، سهامداری کند.

معین زاده گفت: درصورتی که این امر مقدور نباشد لازم است "وشهر" فضایی را ایجاد کند که سفته بازان از حجم حق تقدم عرضه شده سواستفاده نکنند که ممکن است قیمت حق تقدم اختلاف زیادی با سهام شرکت پیدا کند و سفته باز می تواند حق تقدم سهامداران را با رقمی پایین خریداری کند. همچنین می توان 4 ماه به حق تقدم ها فرصت داد تا سهامدار بتواند حجم سنگین این آورده را بدون فروش حق تقدم تامین کند.

او تصریح کرد: به هر حال در شرایطی سهامداران جز خواستار بازبینی از افزایش سرمایه قبل از باز کردن نماد هستند که قوانین سازمان باید به نحوی باشد که مجوز و تاییدیه افزایش سرمایه در زمان باز بودن نماد ارائه شود.

موضوعات :
در همین رابطه