سقوط سنگین شاخص نیکی | بورس ژاپن بسته شد

شاخص بورس ژاپن که در مبادلات روز جمعه 5.8 درصد نزول کرده بود امروز هم با آغاز معاملات هفتگی با افت 12.5 درصدی مواجه شد و این موضوع بورس ژاپن را به تعطیلی کشاند.
تاریخ: 15 مرداد 1403
شناسه: 1752

نزول های سنگین و پیاپی شاخص بورس ژاپن منجر به تعطیلی بورس ژاپن شد. موضوعی که به نظر می رسد تازه آغاز یک ماجرا های بزرگ اقتصادی است.

به گزاش شاخص آنلاین ، شاخص بورس ژاپن که در مبادلات روز جمعه 5.8 درصد نزول کرده بود امروز هم  با آغاز معاملات هفتگی با افت 12.5 درصدی مواجه شد و این موضوع بورس ژاپن را به تعطیلی کشاند. دلیل اصلی نزول بورس ژاپن کاهش ارزش ین و انتشار گزارش های اقتصادی آمریکا است که نشان دهنده کاهش نرخ رشد مشاغل است.

طبق اطلاعات موجود در حال حاضر میزان بدهی ژاپن به تولید ناخالص داخلی  به 255 درصد رسیده که بالاترین نرخ بدهی در جهان است این موضوع منجر به کاهش ارزش ین در ژاپن شده و کسانی که ارز خود را در طول سال های گذشته به ین تبدیل کرده اند یا  اوراق بدهی دولت ژاپن را خریداری کرده اند به دلیل سقوط مداوم ارزش ین با زیان زیادهی مواجه شده اند و با خطرات بیشتری برای کاهش ارزش دارایی هایشان مواجه اند.

این موضوع همچنین احتمال اینکه بحران بدهی در جهان این بار از جنس بدهی ژاپنی در دنیا به وقوع بپیوندد افزایش داده است.

این موضوع نیز از جمله دلایلی است که منجر به نزول بورس ژاپن در ماه های گذشته شده و با انتشار اطلاعات اقتصادی آمریکا در روز جمعه وضعیت بدتر شد  و منجر به بیشترین میزان سقوط شد.

آن طور که آمار ها نشان می دهد شاخص نیکی ژاپن در یک ماه گذشته بیش از 25 درصد افت کرده است که یکی از بالاترین نزول ها در سطح جهان است.

خبرگزاری کیود در این باره نوشت:  ارائه آمارهای ضعیف‌تر از حد انتظار مشاغل آمریکا در ماه ژوئیه و دیگر داده های ضعیف اقتصادی، موجب فروش گسترده سهام از همان ابتدای آغاز به کار بورس شد.

بیشتر بخوانید

چرا بورس های جهان سقوط کردند | دلایل سه گانه نزول بازار های مالی

کاهش نرخ رشد اقتصادی در آمریکا این گمانه زنی را افزایش داد که بانک مرکزی ایالات متحده نرخ بهره را به میزان قابل توجهی در ماه سپتامبر کاهش دهد.

این امر شکاف نرخ بهره بین آمریکا و ژاپن را به دنبال دارد. در همین حال ارزش ین ژاپن با توجه به اینکه بانک مرکزی این کشور در هفته گذشته اقدام به افزایش نرخ بهره کرد، رو به فزونی نهاد.

نشریه انگلیسی گاردین نیز ضمن پوشش این خبر گزارش داد: گزارش هایی که روز جمعه گذشته در مورد اقتصاد آمریکا انتشار یافت نشان داد که در ماه گذشته تنها ۱۱۴ هزار فرصت شغلی در این کشور ایجاد شده که این میزان نسبت به ماه قبل از آن (ژوئن) کمتر و حتی کمتر از حد اتنظار بود.

این درحالی است که نرخ بیکاری در آمریکا در بالاترین حد خود از اکتبر ۲۰۲۱ قرار دارد.

گاردین افزود: این امر بر فعالیت سایر بورس ها در منطقه آسیا تاثیر گذارده است.

 

موضوعات :
در همین رابطه