توصیه های مدیر عامل شستا به سهامداران:

ارزش تاپیکو بعد از عرضه ستاره خلیج فارس دو برابر می شود | سهام شستا را نفروشید

مدیرعامل شستا از عرضه 10 درصد از سهام ستاره خلیج فارس در بورس خبر داد و تاکید کرد:پیش بینی می شود ارزش بازار تاپیکو پس از عرضه اولیه این پالایشگاه حداقل دو برابر شود. او به سهامداران توصیه کردسهام شستا را در شرایط فعلی نفروشند
تاریخ: 16 مرداد 1403
شناسه: 1760

مدیرعامل شستا از عرضه 10 درصد از سهام ستاره خلیج فارس در بورس خبر داد و تاکید کرد:پیش بینی می شود ارزش بازار تاپیکو پس از عرضه اولیه این پالایشگاه حداقل دو برابر شود. او به سهامداران توصیه کرد:توصیه می شود سهامداران در شرایط فعلی که قیمت اکثر سهام در تابلوها واقعی نیست و به کمتر از ارزش ذاتی رسیده ،اقدام به فروش پرتفوی نکنند.

به گزارش شاخص آنلاین، عارف نوروزی با ارائه گزارشی از عملکرد و دستاوردهای شستا در جریان یک نشست خبری، گفت: یکی از اقدامات مهم در سال جاری پذیرش پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس بود. با عرضه اولیه 10 درصدی سهام این شرکت یکی از بزرگترین دارایی ها وارد بازار سرمایه می شود.

این شرکت به عنوان بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان سال ۸۵ تاسیس شد و با تولید محصولات راهبردی مهم از جمله روزانه ۴۵ و ۱۲ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل، گوگرد، سوخت جت و انواع حلال ها، سالانه بیش از ۱۴ میلیارد دلار صرفه جویی برای کشور به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید

ستاره خلیج فارس درآمد تاپیکو را 6.2 همت افزایش داد
پذیرش بزرگ ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان در بورس | شمارش معکوس برای عرضه اولیه ستاره خلیج فارس

در ترکیب سهامداری پالایشگاه ستاره خلیج فارس با ۴ هزار نیروی انسانی، تاپیکو با ۴۹ درصد، صندوق بازنشستگی نفت با ۳۴.۵ درصد و دولت با ۱۷.۵ درصد حضور دارند. میزان سرمایه گذاری برای راه اندازی این پالایشگاه ۳.۴ میلیارد دلار بود که اکنون به ۳ تا ۴ برابر سرمایه گذاری اولیه رسیده البته ارزش گذاری این شرکت بر عهده ارزش گذار است.

عرضه اولیه سهام این پالایشگاه در بورس و حضور در بازار سرمایه منجر به افزایش ارزش بازار زیرمجموعه ها و قیمت سهام شستا خواهد شد. پیش بینی می شود ارزش بازار تاپیکو پس از عرضه اولیه این پالایشگاه حداقل دو برابر شود.

توصیه به سهامداران برای عدم فروش سهام در شرایط فعلی

توصیه می شود سهامداران در شرایط فعلی که قیمت اکثر سهام در تابلوها واقعی نیست و به کمتر از ارزش ذاتی رسیده ،اقدام به فروش پرتفوی نکنند. با توجه به اینکه شستا بیش از ۱۰ درصد ارزش بازار سرمایه را به خود اختصاص داده، تحت تاثیر اتفاقات اخیر قیمت سهام شستا و هلدینگ ها به یک سوم ارزش واقعی رسیده که با برطرف شدن ابهامات و ثبات بازار ، قیمت سهام نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

عملکرد شستا

سال گذشته بالغ بر ۲۷۹ و 53 هزار میلیارد تومان درآمد عملیاتی و سود محقق شد که پیش بینی شده طی سال جاری به ۵۷۰ و 200 هزار میلیارد تومان برسد.

طبق برآوردها، افزایش حاشیه سود خالص زیرمجموعه های بورسی هم از 27 به 35 درصد، حاشیه سود عملیاتی از ۳۰ به ۳۷ درصد و درآمد ارزی از ۱.۸ به ۲.۸ هزار میلیارد تومان هدف گذاری شده است. شستا سال گذشته سهم ۴ درصدی از درآمد‌های ارزی داشت و افزایش این سهم در سال جاری به 6 درصد در دستور کار است.

لوتوس
میزان سرمایه گذاری شستا در پروژه ها طی سال گذشته ۴۰ هزار میلیارد بوده که با رشد ۲۷۵ درصدی به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان می رسد. در چهار ماه سال ۴۰ هزار میلیارد تومان از سرمایه گذاری ها محقق شده و ۲۶ هزار میلیارد تومان به بهره برداری رسیده است.

۴۷ زیرمجموعه سال گذشته افزایش سرمایه داشتند که سال جاری 87 شرکت مشمول افزایش سرمایه می شوند و از این تعداد، افزایش سرمایه نیمی از شرکت ها با گذشت چهار ماه از سال انجام شده است. همچنین در مجامع سالانه عمده زیرمجموعه ها کمتر از ۷۰ درصد سود توزیع و مقرر شد مابقی جهت سرمایه گذاری و افزایش سرمایه صرف شود.

ارزش افزایش سرمایه ۴۷ زیرمجموعه طی سال گذشته بالغ بر ۲۸.۵ هزار میلیارد تومان بود که سال جاری با رشد ۱۲۳ درصدی در ۸۷ زیرمجموعه به ۶۳.۵ هزار میلیارد تومان می رسد.

سال گذشته ۶۹ پروژه در شستا با حجم سرمایه گذاری ۱۱۴ هزار میلیارد تومانی انجام شد که برای سال جاری ۱۴۰ پروژه با حجم سرمایه گذاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومانی برنامه ریزی شده است. از ابتدای سال تا کنون ۲۰ پروژه با ۲۶ هزار میلیارد تومان افتتاح شده است.

در همین رابطه