آیا خرید بیت کوین ما را از فقر نجات می دهد؟

بیت کوین یک راه‌حل مالی پایدار و مقاوم در برابر تورم است که آزادی مالی آن با هیچ سیستم مالی دیگری قابل‌قیاس نیست. اگرچه در حال حاضر تعداد اندکی از افراد ماهیت بیت کوین را درک کرده‌اند؛ اما در سال‌های آینده اکثریت مردم با پی‌بردن به واقعیت‌های نامطلوب سیستم‌های مالی به سمت خرید بیت کوین روی می‌آورند.
تاریخ: 20 مرداد 1403
شناسه: 1781

در دنیایی که ارزش پول هر روز کمتر و کمتر می‌شود، چطور می‌توانیم ارزش دارایی و ثمره تلاش‌‌مان را حفظ کنیم؟ واقعیت این است که سیستم‌های مالی سنتی یک چرخه معیوب هستند که فقط ثروتمندان ثروتمندتر و فقرا فقیرتر می‌شوند. در چنین سیستمی پس‌انداز معنا ندارد و همیشه باید نگران آینده باشیم.

تنها راه حفظ ارزش دارایی و خروج از این دور معیوب، سرمایه‌گذاری روی بیت کوین است. اکثر مردم به خاطر جذابیت سود مالی به خرید بیت کوین روی می‌آورند؛ چرا که بیت کوین راه‌حلی برای در امان ماندن از فقر است. در این مطلب از میهن بلاکچین می‌خواهیم بدانیم چرا بیت کوین راه‌حلی برای حفظ ثروت در بلندمدت است و چرا همین امروز باید به دنیای بیت کوین بپیوندیم.

افراد بسیاری رویای ثروتمند‌شدن با بیت کوین را در ذهن می‌پرورانند و به خاطر جذابیت سود مالی به خرید بیت کوین روی می‌آورند. این طرز فکر ناشی از اتفاقات و افزایش قیمت بیت کوین در سال‌های ابتدایی ظهور آن است؛ زیرا هر یک دلار سرمایه‌گذاری روی بیت کوین در سال‌ ۲۰۰۹ به ۹۰ هزار دلار تا پایان سال ۲۰۱۹ تبدیل شد. به‌دست آوردن سود ۹٬۰۰۰٬۰۰۰٪ در یک بازه ۱۰ ساله تقریبا در تمام بازارهای مالی بی‌سابقه است.

بیشتر بخوانید

شروط سه گانه رشد قیمت بیت کوین | رالی صعودی کی آغاز می شود

نهنگ های بیت کوین بیدار شدند | کیف پول های غیر فعال به بازار بازگشتند

اکثر افراد به امید کسب سود و بازدهی بالا روی بیت کوین سرمایه‌گذاری می‌کنند که البته این موضوع به‌خودی خود ایرادی ندارد. اما اشتباه آن‌ها این است که تصور می‌کنند خرید مقداری بیت کوین برای ثروتمندشدن کافی است و هیچ‌وقت برای یادگیری در مورد بیت کوین، مفهوم پول و اقتصاد تلاش نمی‌کنند. خرید بیت کوین صرفا یک نقطه شروع است و یادگیری باعث می‌شود چشم‌انداز درستی نسبت به ماهیت و آینده بیت کوین (BTC) به‌دست بیاوریم.

بیت کوین طرحی فراتر از کسب سریع ثروت است

افرادی که با ساختار و ماهیت بیت کوین آشنایی دارند، خوب می‌دانند که هدف اصلی این پول دیجیتال، مقابله با نقایص سیستم مالی سنتی و جلوگیری از فقیر شدن افراد در طول زمان است. به عبارت دیگر بیت کوینرها متعقدند که بیت کوین صرفا راهی برای ثروتمند شدن نیست؛ بلکه راه‌حلی برای در امان ماندن از فقر است.

اگر نگاهی به تاریخچه سیستم مالی سنتی بیندازیم، متوجه می‌شویم که چرا ادعای مذکور تا حد زیادی درست است. در سال ۱۹۷۱ (۱۳۴۹) ریچارد نیکسون، رییس جمهور وقت ایالات متحده در پی انجام یک‌سری اقدامات اقتصادی، قابلیت تبدیل مستقیم دلار آمریکا به طلا را به‌طور یکجانبه لغو کرد.

این اقدام که به شوک نیکسون معروف است، چاپ پول بدون پشتوانه طلا را امکان‌پذیر کرد. به موجب تصویب این قانون، بانک‌های مرکزی می‌توانند آزادانه پول چاپ کنند و به همین دلیل برخی معتقدند که از آن زمان دنیا به دوره‌ای وارد شد که دیگر امکان کنترل مقدار عرضه ارزهای فیات وجود ندارد.

کافی است به آمار چاپ پول نگاهی بیندازیم تا متوجه وخامت اوضاع شویم. بانک‌های مرکزی از ماه مارس ۲۰۲۰ (اسفند ۱۳۹۸) بیش از ۱۰ تریلیون دلار پول چاپ کرده‌اند. بانک فدرال رزرو با چاپ بیش از ۳ تریلیون دلار در صدر قرار دارد و پول‌های چاپ‌شده را مستقیما به سیستم مالی و پولی تزریق کرده است. همان‌طور که در تصویر زیر می‌بینید افزایش باورنکردنی ترازنامه فدرال رزرو مهر تاییدی بر این ادعا است:

 

ترازنامه فدرال رزرو

 


اثرات مخرب تورم‌های پولی در سیستم مالی سنتی

اغلب کشورهای جهان درگیر تورم‌های پولی بزرگ هستند که عواقب ناگوار مختلفی دارد. برخی از این پیامدها عبارتند از:

افزایش بدهی دولت‌ها: تورم پولی بزرگ باعث می‌شود که دولت‌ها پول فیات بیشتری قرض بگیرند. به‌طور مثال، در اکثر کشورهای گروه G20 نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی (GDP) بالای ۱۰۰٪ است.

ایجاد حباب در بازار سهام: تورم‌های پولی بزرگ باعث ایجاد حباب سوداگرانه در بازار سهام می‌شود که به «توهم کوه یخ» معروف است. در این حالت به‌نظر می‌رسد که اوضاع بسیار خوب و پایدار است؛ اما ممکن است مشکلات پنهان مانند بدهی‌ها، ریسک‌های اقتصادی یا نوسا‌ن‌های مالی سر باز کنند و بازار را تحت تاثیر قرار دهند.

افزایش بی‌سابقه ثروت ثروتمندان: در این اوضاع و احوال ارزش دارایی ثروتمندان روز‌به‌روز بیشتر می‌شود.

افزایش مشکلات مالی برای افراد کم‌بضاعت: در زمان تورم، مشکلات مالی بیش از هر زمان دیگری گریبان افراد کم‌بضاعت را می‌گیرد و فقرا فقیرتر می‌شوند.

کاهش ارزش ارزهای فیات: با ادامه تورم پولی، ارزش دلار و سایر ارزهای فیات در ماه‌ها و سال‌های آینده به مراتب کمتر می‌شود. به‌طور مثال، ارزش ۱٬۰۰۰ دلار نسبت به سال ۱۹۷۱ حدود ۸۵٪ کاهش یافته است؛ در حالی‌که اگر از اثرات تورم جلوگیری می‌شد، قدرت خرید ۱٬۰۰۰ دلار باید به ۶٬۳۳۰ دلار می‌رسید.

پیامدهای منفی تورم‌های پولی بسیار بیشتر است؛ اما به هر حال همین موارد انگشت‌شمار نشان می‌دهند که سیاست انبساطی نامحدود بانک‌های مرکزی چه آسیب‌های گسترده‌ای را برای عامه مردم به دنبال دارد.

 

 

نقایص سیستم‌های مالی پولی سنتی

از زمانی که نظام پولی و مالی فعلی در سال ۱۹۷۱ بنا گذاشته شد، شاهد یک دور باطل در سیستم‌های مالی سنتی هستیم که شامل شش مرحله اصلی می‌شود:

بحران اقتصادی: یک بحران بانکی مانند آنچه که در سال ۲۰۰۸ اتفاق افتاد یا یک بحران‌ بهداشتی مانند همه‌گیری کرونا در سال ۲۰۲۰ می‌تواند آغازگر بحران اقتصادی باشد.

چاپ دیوانه‌وار پول توسط دولت‌ها: در این شرایط راه‌حل همیشگی فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی افزایش چاپ پول است. این پول‌ها که بی‌هیچ پایه و اساسی چاپ شده‌اند مستقیما به سیستم پولی و مالی تزریق می‌شوند.

تلاش دولت برای بهبود شرایط با افزایش بدهی: کشورهای بزرگ اقتصادی معمولا برای اجرای برنامه‌های محرک و حمایت از اقتصاد، بدهی‌های عمومی خود را افزایش می‌دهند. در حال حاضر نسبت بدهی عمومی به تولید ناخالص داخلی اکثر کشورهای گروه G20 بالای ۱۰۰٪ یا حتی بدتر است.

کاهش ارزش ارزهای فیات: تمام این تصمیم‌ها منجر به ایجاد تورم پولی بزرگ می‌شود که نتیجه‌ای جز کاهش ارزش ارزهای فیات و دلار ندارد. ارزش دلار ایالات متحده که ارز ذخیره جهانی به‌شمار می‌رود، پیوسته در حال کاهش بوده است و قدرت خرید هر یک دلار نسبت به سال ۱۹۷۱ به‌طور چشمگیری کمتر شده است.

پولدارها پولدارتر و فقرا فقیرتر می‌شوند: هر بحران اقتصادی باعث تقویت ثروت ثروتمندان می‌شود. در مقابل افرادی که با مشکلات مالی دست‌وپنجه نرم می‌کنند با سختی‌های بیشتری مواجه می‌شوند. به همین دلیل سیستم مالی فعلی تنها به نفع اقلیتی است که ثروت را در اختیار دارند.

هیچ مشکلی حل نمی‌شود، فقط مشکلات به تعویق می‌افتند: مشکلات سیستم مالی و پولی فعلی، موارد پنهان یا ناشناخته‌ای نیستند؛ مسئله این است که کسی به آن‌ها رسیدگی نمی‌کند. چاپ بی‌حساب و کتاب پول و تزریق آن به سیستم مالی هیچ مشکلی را حل نمی‌کند؛ فقط باعث می‌شود که مشکلات به تعویق بیافتند و هر لحظه قوی‌تر شوند. از آنجایی که این مشکلات حل‌نشده باقی می‌مانند، همیشه حدود ده سال بعد یک بحران اقتصادی دیگر رخ می‌دهد.

سیستم مالی فعلی درگیر یک چرخه معیوب شده است که با گذشت هر بحران شدت و بزرگی آن افزایش پیدا می‌کند.

چاپ پول ریشه اصلی مشکلات سیستم مالی سنتی است

چاپ بی‌نهایت پول توسط بانک فدرال رزرو و سایر بانک‌های مرکزی، منشا تمام مشکلات در سیستم مالی و پولی فعلی است.

متاسفانه بانک‌ها همچنان از این مکانیسم استفاده می‌کنند تا حل مشکلات را به تعویق بیندازند. چاپ بی‌رویه پول برای درمان اقتصاد شبیه به این است که بخواهید برای درمان چاقی، هر روز چند لقمه بیشتر بخورید. قطعا این کار بی‌فایده است؛ فقط مشکل جدی‌تر می‌شود و حل آن به‌ تعویق می‌افتد.

مشکل اصلی این است که بانک‌های مرکزی از سال ۹۱۷۱ به‌طور مداوم از این راه‌حل استفاده کرده‌ و بقای اقتصاد را به سیاست پول بادآورده وابسته کرده‌اند. مطمئنا توقف این روند عواقب ویرانگری دارد؛ اما تنها راه‌حلی است که آینده بهتر در بلندمدت را تضمین می‌کند.

در شرایط فعلی، سیستم پولی و مالی فقط موجب نابرابری ثروت می‌شود و ایجاد توازن بین افراد بسیار ثروتمند و افراد بسیار فقیر را دشوارتر می‌کند. از آنجایی که هیچ‌کس درصدد رفع این مشکل نیست، ما محکوم هستیم که در این دور باطل هر روز کمی فقیرتر شویم.

راه‌حل خروج از دور باطل سیستم‌های مالی سنتی چیست؟

واقعیت این است که تا سال ۲۰۰۸ هیچ راهی برای خروج از این مارپیچ جهنمی وجود نداشت. اما در سال ۲۰۰۹ دریچه امیدی باز شد و ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را برای مقابله با نقایص سیستم‌های مالی سنتی به ارمغان آورد. ساتوشی در مورد پتانسیل بیت کوین این‌طور می‌گوید:

مزیت مهم بیت کوین این است که قدرت را به دست کاربرانش، یعنی «مردم» می‌سپارد.

حالا دیگر موفقیت یا شکست این راه‌حل بستگی به خود ما دارد؛ چراکه به لطف بیت کوین عامه افراد می‌توانند کنترل سرنوشت مالی خودشان را بر عهده بگیرند و اجازه ندهند که یک اقلیت قدرتمند با تصمیم‌های نادرست، پیامدهای نامطلوبی را به اکثریت تحمیل کند.

به‌علاوه، همه طرفداران بیت کوین معتقد هستند که خرید بیت کوین و نگهداری آن در بلندمدت باعث ثروتمندشدن می‌شود. نکته دیگر این است که امروز استقبال کاربران از بیت کوین صرفا به دلیل کسب سود نیست؛ در واقع از آن‌جایی‌که نمی‌توانند بی‌ارزش شدن دارایی‌هایشان به خاطر ناکارآمدی مدیران سیستم‌های مالی سنتی را تحمل کنند به بیت کوین روی می‌آورند.

دلار امریکا بر اساس نظام تشویق به مصرف طراحی شده است تا کاربر را به خرج کردن بیشتر و بیشتر سوق ‌دهد. در این سیستم مالی اگر بخواهید پس‌انداز کنید، ارزش پولی که دارید از دست می‌رود؛ بنابراین مجبور می‌شوید برای حفظ سرمایه چیزهایی را بخرید که اصلا به آن‌ها احتیاج ندارید.

بیت کوین راه‌حل مالی بلندمدت برای نجات از فقر

بیت کوین به عنوان شکل جدیدی از پول نسبت به سیستم‌های سنتی چند مزیت دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

مقاوم در برابر سانسور: هیچ نهاد، دولت یا شخص دیگری به دارایی شما دسترسی ندارد. تا زمانی که کلیدهای خصوصی بیت کوین را داشته باشید، فقط شما مالک و مدیر دارایی‌تان هستید.

مقاوم در برابر مصادره: هیچ‌کس نمی‌تواند بیت‌کوین‌های شما را مصادره کند یا شما را از انجام تراکنش‌های مورد نظر روی شبکه بیت‌کوین منع کند.

ذخیره ارزش: بیت کوین یک دارایی‌ ذخیره ارزش است که بیشتر از طلا در دسترس عموم مردم قرار دارد؛ اما نسبت به این فلز گران‌بها کمیاب‌تر است. تعداد کل بیت کوین‌هایی که استخراج می‌شوند ۲۱ میلیون واحد است و این محدودیت هرگز تغییر نمی‌کند.

ثابت بودن واحد بیت کوین: ۱ واحد بیت کوین همیشه ۱ واحد است و این مقدار هرگز تغییر نمی‌کند.

کاهش عرضه در طول زمان: عرضه بیت کوین طبق آنچه که در وایت پیپر آن آمده است به‌طور پیوسته کاهش پیدا می‌کند. در سال ۲۱۴۰ (۱۵۱۹ شمسی)، زمانی که تمام ۲۱ میلیون واحد استخراج شود، عرضه بیت کوین به صفر می‌رسد.

افزایش تقاضا: در طول سال‌های آینده به دلایل مختلف استقبال از بیت کوین افزایش پیدا می‌کند.

 

پیش‌بینی قیمت بیت کوینپیش بینی قیمت بیت کوین بر اساس کاهش عرضه و افزایش تقاضا

نمودار بالا نشان می‌دهد که اگر اصول قانون عرضه‌وتقاضا را در مورد بیت کوین درنظر بگیریم، افزایش قیمت بیت کوین به ۱ میلیون دلار تا ۲۰ سال آینده محتمل است. به‌علاوه، کاهش ارزش دلار امریکا در طول زمان، باعث تسریع رشد قیمت بیت کوین می‌شود. با این اوصاف، بیت کوین یک گزینه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری بلندمدت است که نه تنها ارزش آن کم نمی‌شود؛ بلکه سرمایه‌گذاران با اعتماد به پادشاه رمزارزها و صبر، سود خوبی به‌دست خواهند آورد.واند راه‌حلی برای در امان ماندن از فقر باشد؟

 

موضوعات :
در همین رابطه