خوش بینی به بهبود اقتصاد در ۲۰۲۴ | افزایش شاغلان و دستمزدها در آمریکا

بر اساس ارزیابی رویترز خوش بینی کارفرمایان نسبت به کاهش نرخ بهره ازسوی فدرال رزرو منجر به افزایش استخدام‌ها و دستمزد شده است.
تاریخ: 16 دی 1402
شناسه: 589

آمار اشتغال و سطح دستمزدها در آمریکا در پایان سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.

به گزارش شاخص آنلاین، خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از اداره آمار وزارت کار آمریکا اعلام کرد که در ماه دسامبر، مشاغل غیرکشاورزی شاهد افزایش ۲۱۶ هزار نفری تعداد شاغل هستند. تعداد شاغلان توام با افزایش دستمزدها افزایش یافته است.

بر اساس ارزیابی رویترز خوش بینی کارفرمایان نسبت به کاهش نرخ بهره از سوی فدرال رزرو منجر به افزایش استخدام‌ها و افزایش دستمزد شده است. میزان افزایش دستمزدها در این ماه به ۰.۴ درصد به ازای هر ساعت است.

با اینکه در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۲.۷ میلیون شغل در آمریکا ایجاد شده است اما تعداد مشاغل ایجاد شده به مراتب کمتر از سال ۲۰۲۲ است؛ چرا که در این سال ۴.۸ میلیون شغل ایجاد شده بود.

اسکات اندرسون، اقتصاددان ارشد موسسه BMO Capital Markets به رویترز گفته است که خوش بینی شکل گرفته در بازار، می‌تواند فدرال رزور را در مورد کاهش نرخ بهره در حاشیه نگاه دارد.

افزایش خوش بینی کارفرمایان آمریکایی در حالی است که گزارش شاخص مصرف کننده ماه دسامبر هنوز منتشر نشده است تا بدانیم که تورم چه وضعیتی دارد اما اقتصاددان‌ها انتظار دارند که با نرخ تورم در ماه دسامبر کاهش یافته باشد.

بر اساس داده‌های منتشر شده از سوی رویترز تورم اصلی (Core inflation) که شامل کالاها به جز خوراک و سوخت می‌شود، از کمتر از ۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴ درصد در اواخر سال ۲۰۲۳ رسیده است. این در شرایطی است که هدف‌گذاری نرخ تورم فدرال رزرو ۲ درصد است.

باید دید که کاهش تورم در ماه دسامبر چه وضعیتی پیدا می‌کند ودر صورت کاهش آن، آیا فدرال رزرو حاضر به کاهش چند نوبت پشت سرهم نرخ بهره در سال ۲۰۲۴ می‌شود.

در همین رابطه