بورس از ماجرای یمن عبور کرد | پیش بینی رشد شاخص در مبادلات فردا

یک کارشناس بازار سرمایه معتقد است بازار سهام از ماجرای یمن عبور کرده است و احتمالا شاخص بورس در مبادلات فردا نیز همچون امروز با رشد مواجه خواهد شد.
تاریخ: 23 دی 1402
شناسه: 645

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، جنگ یمن تاثیری در مبادلات بازار سهام ندارد و احتمالا فردا نیز شاخص بورس با رشد به کار خود پایان خواهد داد.

به گزارش شاخص آنلاین، بامداد روز جمعه 22 دی ماه، حملات آمریکا و انگلیس به یمن و پاسخ نیروهای یمنی با حمله به مواضع و کشتی‌های آمریکایی، منجر به شروع یک دوره جدید از تنش در منطقه شد.

این موضوع موجی از واکنش ها را در میان فعالان بازار سرمایه به دنبال داشت به طوری که بسیاری از سهامداران در شبکه های اجتماعی از احتمال نزول بورس در روز شنبه ابراز نگرانی کردند.

با این حال روز شنبه فرا رسید و شاخص بورس نه فقط نزول نکرد بلکه با  9550 واحد رشد به کار خود پایان داد. اگرچه به نظر می رسد بخشی از این رشد ناشی از بازارگردانی و حمایت حقوقی ها از بازار بود اما در کل فشار صف های فروش نیز در بورس به میزانی نبود که اثرات عمیقی بر شاخص بورس برجای بگذارد.

اکنون این پرسش مطرح است که آیا روند صعودی شاخص بورس در مبادلات فردا نیز ادامه خواهد یافت یا خیر؟ 

کاویان عبداللهی، کارشناس بازار سرمایه در این باره به شاخص آنلاین گفت : اگر قرار بود جنگ یمن تاثیر منفی بر بازار سهام داشته باشد امروز تابلوی معاملات منفی بسته می‌شد؛ اما در پایان معاملات شاخص کل 9 هزار و 554 واحد و شاخص هم‌وزن 921 واحد رشد داشتند. البته رشد شاخص هم‌وزن کمتر از شاخص کل بود و نشان می‌دهد نمادهای بزرگ‌تر بازار تاثیر و رشد بیشتری داشتند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بورس از بحث یمن عبور کرده است، مگر اینکه اتفاق جدیدی در یمن و کشورهای منطقه رخ داد.

او در پیش‌بینی معاملات روز یکشنبه گفت: با توجه به معاملات صندوق‌های اهرمی در روز جاری و عبور از بحران یمن، معاملات روز یکشنبه روند صعودی خواهد داشت.

چه عواملی روی بورس تاثیر دارد؟

او ادامه داد:در هفته جاری چند عامل روی بازار تاثیرگذار خواهد بود. یکی انتشار گزارش های 9 ماهه شرکت ها و موضوع بعدی تحولات بازار خودرو و قیمت ارز است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه گزارش‌های 9 ماهه شرکت ها از جمله عوامل بنیادی و اثر گذار بربازار سهام است گفت: موضوع دیگری که بر بازار سهام تاثیر دارد، سیاست‌های دولت در صنعت خودرو سازی است. هر گونه تغییر و تحویل در  شرکت های خودرو سازی می تواند وضعیت بورس را تغییر دهد ؛ چراکه این گروه لیدر بازار محسوب می‌شوند.

عبداللهی تاکید کرد: نکته قابل توجه افزایش قیمت دلار در بازار است.سوابق گذشته نشان می دهد بین شاخص بورس و قیمت ارز همبستگی وجود دارد و چنانچه قیمت دلار با افزایش مواجه شود شاخص بورس نیز می تواند روند صعودی خود را حفظ کند.

در همین رابطه