رد پیشنهاد وزارت اقتصاد برای تعیین مزد منطقه‌ای

نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار، گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد به موضوع مزد منطقه‌ای بنا بر پیشنهاد وزارت اقتصاد پرداخته شد. نمایندگان کارگری کمیته دستمزد و همچنین نماینده تامین اجتماعی با استقرار مزد منطقه‌ای به دلایل بسیار مخالفت کردند.
تاریخ: 26 دی 1402
شناسه: 681

نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار، با اشاره به برگزاری نشست کمیته دستمزد برای بررسی ابعاد تعیین دستمزد ۱۴۰۳، خبر داد که کارگران با اعمال مزد منطقه‌ای به ۲ دلیل مخالف هستند.

به گزارش شاخص آنلاین، محسن باقری، نماینده کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار، گفت: در جلسه‌ای که برگزار شد به موضوع مزد منطقه‌ای بنا بر پیشنهاد وزارت اقتصاد پرداخته شد، نمایندگان کارگری کمیته دستمزد و همچنین نماینده تامین اجتماعی با استقرار مزد منطقه‌ای به دلایل بسیار مخالفت کردند.

او دلایل مخالفت را ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۱۱۱ تأمین اجتماعی اعلام کرد و گفت: با اجرای مزد منطقه‌ای، افزایش مستمری بازنشستگان کارگری دچار مشکل می‌شود؛ در عین حال نمایندگان کارگری خواستار اجرای بندهای یک و دو ماده ۴۱قانون کار قبل از اجرای مزد منطقه‌ای شدند.

بندهای ۱ و ۲ ماده ۴۱ قانون کار تعیین دستمزد بر اساس دو معیار تورم اسمی و معیشت (تاثیر تورم بر سبد هزینه خانوار) را مورد تاکید قرار می‌دهد.

ماده ۱۱۱ قانون تامین اجتماعی هم تکلیف کرده است که افزایش دستمزد کارگران شاغل به حداقل مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی تسری می‌یابد.

باقری ادامه داد: به دولت گفتیم چرا دستمزد منطقه‌ای را برای کارمندان زیرمجموعه خود اجرا نمی‌کند و فقط به دنبال محرومیت مزدی کارگران است؛ چرا در مورد مالیات، سیاست‌های منطقه‌ای برقرار نیست؛ به این شکل که مثلاً مزدبگیران را در مناطق محروم از پرداخت مالیات معاف کنند. یا اینکه چرا تولید ثروت و توزیع ضریب جینی در کشور متوازن نیست.

او تاکید کرد: از سوی اکثر حاضران جلسه از جمله نماینده رسمی سازمان تامین اجتماعی و اعضای کارگری اعلام شد که در شرایط فعلی، مزد منطقه‌ای کاملاً غیرقابل اجراست و توان پیاده‌سازی آن نیست. بنابراین اکثریت جمع حاضر در کمیته دستمزد، این گزینه را مردود دانستند.

باقری با تأکید بر اینکه ورود به بحث سبد معیشت در جلسه‌ای که گذشت انجام نشد، گفت: فقط بحث مزد منطقه‌ای به پیشنهاد وزارت اقتصاد مورد بررسی قرار گرفت. 

در همین رابطه